1842 – uruchomienie pierwszej trasy kolejowej na terenie obecnej Polski (z Wrocławia do Oławy);
1845 – uruchomienie pierwszego odcinka Drogi ŻelaznejWarszawsko-Wiedeńskiej (tzw. wiedenki), który był pierwszą trasą kolejową w zależnym od Imperium Rosyjskiego Królestwie Polskim;
1918 – powstaje niepodległa II Rzeczpospolita Polska. Zarządzanie kolejami przechodziw polskie ręce;
1926 – na mocy rozporządzenia Prezydenta RP powstają Polskie Koleje Państwowe. Jedną z pierwszych decyzji nowo powstałego przedsiębiorstwa jest budowa nowych linii kolejowych i zakup taboru w celu stworzenia spójnego systemu komunikacyjnego po latach zaborów;
1926 – początek budowy magistrali węglowej łączącej Górny Śląsk z portem w Gdyni;
1933 – PKP kończy budowę linii średnicowej w Warszawie. Zakończenie inwestycji i uruchomienie trasywpływa na decyzję o elektryfikacji linii kolejowych, która rozpoczyna się w 1936 r.;
1936 – Fabryka Lokomotyw w PolsceSA produkuje pierwsze pięć „luxtorped”;
1937 – wpływ polskiej myśli technicznej na rozwój światowego kolejnictwa. W tym roku polski parowóz Pm 36 otrzymał złoty medal na Międzynarodowej Wystawie „Sztuka i Technikaw życiu współczesnym” zorganizowanej w Paryżu;
1939 – 1 września kolejarze z Szymankowa biorą czynny udział w obronie mostu kolejowego w Tczewie;
KOLEJARZE WALCZYLI Z OKUPANTEM
W czasie okupacji niemieckiej polscy kolejarze przeprowadzali liczne akcje sabotażowe mające na celu utrudnienie sprawnego funkcjonowania podległej okupantowi kolei. Służyli również pomocą w zapewnieniu nielegalnych dostaw żywności do miast, w przewozie konspiracyjnych przesyłek i poczty kurierskiej czy ukrywających się osób, a także w ostrzeganiu przed łapankami na dworcach. Brali również udział w pracy wywiadowczej.
1945 – już pod koniec 1945 r. zrekonstruowano około 3,5 tys. km linii, drugie tyle przekuto z rozstawu szerokiego na normalny. Rozpoczęły się prace naprawcze przy mostach i tunelach. W tym czasie odprawiono łącznie 52 pary pociągów w różnych kierunkach. PKP przejmują od radzieckiej administracji wojskowej zarząd kolejami na całym obszarze państwa polskiego w jego nowych granicach;
1971 – rozpoczyna się budowa Centralnej Magistrali Kolejowej o długości 224 km. Infrastruktura kolejowa łącząca Śląsk z Warszawą została zrealizowana w ramach największej powojennej inwestycji PKP. Połączenie zostało uruchomione w 1977 r.;
1975 – powstaje Dworzec Centralny – jeden z najważniejszych obiektów w ówczesnej Polsce, wybudowany według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Dziś obiekt ten stanowi jeden z symboli Warszawy i ikonę modernizmu;
1978 – rozpoczęcie szerokiego programu elektryfikacji polskiejkolei. Ukończona została budowa sieci trakcyjnej, połączona z gruntowną modernizacją linii na trasie Poznań – Szczecin Główny (214 km). Rok później dotarła do Goleniowa, a w 1980 r. do Świnoujścia. Zelektryfikowano również Magistralę Wschód-Zachód: Poznań – Zbąszynek (1979 r.)– Rzepin (1984 r.), Łuków – Biała Podlaska – Terespol (1980 r.) – granica państwa (1981 r.);
1979 – oddanie do eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej (obecnie PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa). W latach 80. Linia była nadal rozwijana;
1980 – strajk lubelskich kolejarzy – jednej z najważniejszych i najlepiej zorganizowanych protestów przeciwko władzy PRL na Lubelszczyźnie.
1984 – po CMK z prędkością ponad 140 km/h kursują pierwsze dwa ekspresy z Warszawy do Krakowa i Gliwic;
1992 – uruchomiono pierwszy pociągEC z Warszawy do Berlina. Pięciu ekspresom (z Warszawy do Krakowa, Gliwic i Poznania) nadano standard pociągów Intercity;
1995 – przyjęcie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym PKP. Rozpoczyna się proces restrukturyzacji;
2001 – powstaje Grupa PKP. Zgodnie z ustawą działalność przewozowa PKP zostaje oddzielona od zarządzania infrastrukturą. Rusza wielki proces restrukturyzacji. Powstaje 20 niezależnych spółek odpowiedzialnych za przewozy, utrzymanie infrastruktury i naprawy taboru;
2005 – PKP S.A. rozpoczyna przygotowania do długofalowego programu modernizacji dworców kolejowych. Największe inwestycje dworcowe realizowane są w 2012 r. To wtedy podróżnizyskują zmodernizowane przy wsparciu środków unijnych dworce we Wrocławiu czy Gdyni;
2010 – PKP Cargo otrzymuje pierwsze certyfikaty bezpieczeństwa za granicą. Tym samym przewoźnik może rozpocząć prowadzenie działalności poza Polską – w Czechach i Niemczech. W kolejnych latach spółka poszerza swój zasięg terytorialny o kolejne kraje europejskie;
2013 – powstaje Fundacja Grupy PKP, która zajmuje się prowadzeniem działalności społecznie użytecznej i dobroczynnej. Misją Fundacji jest m.in. pogłębianie wiedzy i świadomości w zakresie bezpiecznego korzystania z transportu kolejowego, promowanie nowych technologii i innowacji dla kolejnictwa;
2014 – powstaje Xcity Investment – nowa spółka w Grupie PKP, która ma odpowiadać za realizację projektów deweloperskich;
2015 – PKP Cargo wkracza na rynek dalekowschodni. Spółka rozpoczyna współpracę z Chinami w zakresie wymiany handlowej w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku;
2017 – do sprzedaży wprowadzony zostaje Pakiet Podróżnika– oferta, która umożliwia podróż pociągami trzech przewoźników po zakupieniu biletów na jednym blankiecie. W 2018 r. do oferty dołączają kolejni przewoźnicy samorządowi.
Partner:

i