Tour de Pologne, czyli Wyścig dookoła Polski to wieloetapowy szosowy wyścig kolarski. Jest jedną z najbardziej prestiżowych międzynarodowych imprez sportowych w Polsce. Początkowo był wyścigiem amatorskim, a od 1993 r. jest w pełni zawodowy. Od tego czasu też dyrektorem wyścigu jest Czesław Lang, pierwszy polski zawodowy kolarz torowy i szosowy, srebrny medalista igrzysk olimpijskich w Moskwie i dwukrotny medalista szosowych mistrzostw świata. To on wypracował światową rangę wyścigu.
PRL nie lubił Tour de Pologne
Do wybuchu II wojny światowej odbyło się w sumie 5 edycji Biegu Kolarskiego dookoła Polski. Dwie z nich wygrał Bolesław Napierała, o którym mówiono „tygrys szos”. W 1937 r. po raz pierwszy w tourze udział wzięli także obcokrajowcy. Wówczas po raz pierwszy przyznano też nagrody pieniężne - 12 tys. franków dla zwycięskiego zespołu i 5 tys. franków dla indywidualnego tryumfatora.
Po II wojnie światowej wyścig reaktywowano w 1947 r. Miał najkrótszą trasę w historii – 606 km i 4 etapy. Wygrał Stanisław Grzelak z Tramwajarza Łódź. Rok później wyścig cieszył się już ogromną popularnością wśród kibiców. Wtedy też po raz pierwszy jeden z etapów wygrał cudzoziemiec – szwedzki kolarz Olle Persson. Niestety, mimo wysiłku organizatorów, nie udało się nadać Tour de Pologne odpowiedniej rangi. Pereelowskie władze faworyzowały inną imprezę kolarską – Wyścigu Pokoju, a Tour de Pologne spychały w cień.
W 1957 do wyścigu wprowadzono zmiany – w przypadku awarii sprzętu można było skorzystać z pomocy wozu technicznego, osób postronnych lub współzawodników, włącznie z wymianą roweru. Podczas tej edycji też po raz pierwszy zastosowano także fotokomórkę na finiszu.

i
Żółta koszulka lidera
Obecnie całkowita długość trasy Tour de Pologne wynosi około 1200 km. Meta wyścigu tradycyjnie usytuowana jest w Krakowie.
W 2016 r. rozegrano również Tour de Pologne kobiet – pierwsza (i dotychczas jedyna) edycja rozpoczęła się dzień po zakończeniu wyścigu mężczyzn.
Podczas wyścigu prowadzone są różne klasyfikacje zawodników, które mają swój wyraz w kolorze koszulek.
- żółta koszulka – to koszulka lidera czasowej indywidualnej klasyfikacji generalnej. Jest nim zawodnik, którego suma czasów zarejestrowanych na poszczególnych etapach, łącznie ze wszystkimi bonifikatami i karami, jest najmniejsza,
- różowa koszulka – jedzie w niej najlepszy kolarz w klasyfikacji górskiej (tzw. góral). Podczas etapów górskich na trasie znajdują się premie górskie kilku kategorii, punkty przyznawane są kilku pierwszym kolarzom w zależności od kategorii,
- granatowa koszulka – jedzie w niej najlepszy kolarz w klasyfikacji na najaktywniejszego. W wyścigu przyznawane są punkty za specjalne lotne premie. Na linii premii lotnej trzej pierwsi zawodnicy otrzymują odpowiednio 3, 2 lub 1 punkt,
- biała koszulka – jedzie w niej najlepszy kolarz w klasyfikacji punktowej. W wyścigu przyznawane są punkty za dojechanie na metę na czołowych pozycjach w etapach, jak i za tzw. lotne premie na etapach płaskich.
Partnerem materiału jest ORLEN