Imperialne plany ministra Grabarczyka

2013-04-22 4:00

Budowa nowego Dworca Łódź-Fabryczna to sztandarowy projekt byłego ministra infrastruktury, pochodzącego z tego miasta Cezarego Grabarczyka (53 l.). Kosztem 1,8 miliarda złotych cztery perony stacji mają być schowane 16 metrów pod ziemią.

Wstępnie zakładano, że nowy dworzec zostanie włączony do projektu Kolei Dużych Prędkości, a pod Łodzią powstanie tunel średnicowy dla szybkich pociągów. Już teraz wiadomo jednak, że te plany w najbliższych latach nie będą realizowane. A to może oznaczać ogromne finansowe kłopoty dla tej inwestycji. Miliard złotych ma bowiem pochodzić ze środków Unii Europejskiej. Zgodnie z założeniami dworzec miał obsługiwać 100 tysięcy pasażerów dziennie. Tymczasem według raportu tzw. Inicjatywy Jaspers, która zajmuje się ocenianiem dużych projektów ubiegających się o unijne dofinansowanie, jeżeli dworzec nie zostanie włączony do sieci dużych prędkości, rzeczywista liczba obsługiwanych pasażerów będzie aż 10 razy mniejsza. To może wiązać się ze wstrzymaniem unijnego dofinansowania, bo według urzędników z Brukseli budowa tak dużego dworca nie będzie uzasadniona ekonomicznie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają