To był jeden z pierwszych przykładów zastosowania crowdsourcingu, czyli wykorzystywania wiedzy, kreatywności, pomysłowości zwyczajnych ludzi do tworzenia czy ulepszania produktów lub usług. W tym roku PKN ORLEN - też postawił na formułę crowdsourcingu inaugurując pierwszy w Polsce otwarty konkurs na innowacyjne rozwiązania pozwalające zagospodarować ciepło „ulatniające się" przy niektórych procesach przerobu ropy. Ogłoszenie finalistów i wybór zwycięzców konkursu nastąpi 31 marca 2016 r. Idea crowdsourcingu (crowd – tłum i sourcing – czerpanie ze źródeł),) czyli dzielenia się projektami, pomysłami i ideami zdobywa w Polsce coraz więcej zwolenników.
Firmy ciągle potrzebują świeżych pomysłów i dlatego zwracają się bezpośrednio do obecnych i potencjalnych klientów, wśród których nie brakuje ludzi kreatywnych. Ogłaszają, że szukają rozwiązania danego problemu lub inspiracji do kolejnych produktów, a internauci podsyłają im swoje pomysły. Propozycje mogą być zgłaszane zarówno przez instytuty badawcze, niezależnych naukowców, konsultantów, studentów i zwyczajnych ludzi. Często są to hobbiści, amatorzy, fani danej marki, którzy w ten sposób mogą zaprezentować swoje umiejętności, poszukiwane zarówno w małych firmach jak i dużych korporacjach. Dzielą się swoimi pomysłami czasami za darmo, ale najczęściej otrzymują za nie nagrody lub wynagrodzenie. Czasem nagrodą jest wymienienie pomysłodawcy w napisach końcowych (np. teledysku czy filmu), a w wyjątkowych przypadkach nawet oferta pracy. Wybrane przez firmę zostają wcielone w życie.
-
Crowdsouring dla każdego
Formuła crowdsourcingu może być stosowana przez każdego. Przez firmy, urzędy, organizacje pożytku publicznego oraz indywidualne osoby. Można go wykorzystywać do rozwoju firmy, marki, organizacji, do wspierania ważnych społecznie spraw, do zbierania opinii i pomysłów na temat produktów i usług do pozyskiwania pieniędzy (finansowanie społecznościowe), do dzielenia się wiedzą. Crowdsourcing to wylęgarnia pomysłów, platforma do rozwijania produktów, wzmocnienie działań marketingowych czy nawet źródło gotowych rozwiązań, a motorem napędowym jest powszechny, łatwy i coraz tańszy dostęp do internetu w Polsce, postępująca globalizacja i mnożące się aplikacje mobilne dedykowane crowdsourcingowi. Crowdsouring może być stosowany zarówno w ramach jednej firmy czy organizacji (gdy do generowania pomysłów firma zaprasza pracowników, którzy na co dzień nie pracują nad danymi problemami), jak i stanowić sposób pozyskiwania ciekawych pomysłów z zewnątrz.
-
Dzielmy się pomysłami
Znanym przykładem wcielenia w życie crowdsourcingu jest Dell. Każdy użytkownik witryny IdeaStorm. com może zamieszczać na niej swoje pomysły, szczególnie te dotyczące ulepszeń związanych z urządzeniami Della. Przy okazji firma pyta o wiele rzeczy – np. preferowane parametry sprzętu, design, ekologię czy działania CSR. Do tej pory marka skorzystała z kilkunastu tysięcy pomysłów przesłanych przez internautów. Lego natomiast oddało w ręce tłumu projekty wielu swoich kolekcji klocków umożliwiając pobranie ze swojej strony internetowej programu do projektowania klocków, który umożliwia im tworzenie kolekcji lego online. W ten sposób firma może tworzyć produkty, których oczekują klienci. Procter & Gamble wykorzystuje wiedzę tłumów do przeszło połowy produktów ze swojej oferty.
W Polsce też jest wiele przykładów skutecznego crowdsourcingu – choćby Bank Pomysłów BZ WBK, akcja zorganizowaną przez Lays, w trakcie której pytano Polaków, jaki smak chipsów powinien pojawić się w ofercie firmy czy działania WOŚP jako przykład pozyskiwania pieniędzy w celu finansowania charytatywnych akcji.
-
PKN ORLEN stawia na crowdsourcing
PKN ORLEN zdecydował się na wykorzystanie formuły crowdsourcingu ogłaszając otwarty, ogólnoświatowy konkurs na znalezienie najbardziej kreatywnej koncepcji technologicznej pozwalającej zwiększyć efektywność energetyczną procesów produkcyjnych.
Rozwiązaniem tego zadania zainteresowali się innowatorzy z 20 krajów świata. W ramach projektu Koncern nawiązał współpracę z międzynarodowym ekspertem w zakresie tego typu inicjatyw – firmą NineSigma, która pilotowała podobne rozwiązania dla takich firm jak BASF, GE czy Siemens - najbardziej zaawansowanych w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii przemysłowych.
PKN ORLEN wykorzystał przy tej okazji nowoczesne kanały komunikacji, jak Twitter, dedykowany portal NineSights, Webinarium czy LinkedIn. W ten sposób wszyscy uczestnicy mieli unikalną możliwość odnalezienia i bieżącej weryfikacji wszystkich informacji na temat projektu, a także bezpośredniej wymiany wiedzy z ekspertami PKN ORLEN oraz NineSigma. Zespół ekspertów złożony z inżynierów i technologów koncernu dokona teraz selekcji najbardziej perspektywicznych prac.
Do finalnego etapu trafi sześć najlepiej rokujących pomysłów. Dla zwycięzców przewidziane zostały trzy równorzędne nagrody, po 10 000 Euro każda. Autorzy najlepszych, wyróżnionych pomysłów mogą również zostać zaproszeni do negocjacji z PKN ORLEN na temat realizacji projektów pilotażowych, z docelową możliwością ich implementacji aż na siedmiu instalacjach. Ogłoszenie finalistów i wybór zwycięzców planowane jest 31 marca 2016 r.