Właśnie został uroczyście podpisany przez prezesa PKP Intercity i dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju list intencyjny w sprawie stworzenia w Polsce innowacyjnych pociągów. Jest to element rządowego programu Luxtorpeda 2.0, którego celem jest wprowadzenie na tory nowoczesnych i szybkich pojazdów.
– Myślimy o czymś, co jest bardzo innowacyjne na polskim rynku taborowym. Zależy nam na pociągach, które będą osiągać prędkość do 250 km/h. Dziś takiego taboru nie produkują polscy producenci. Mówimy tutaj o docelowym zakupie ponad 50 lokomotyw elektrycznych, 38 elektrycznych zespołów trakcyjnych i około 15 składów typu push-pull. Dziś zakładamy, że wszystkie będą innowacyjne, przejdą proces testów i trafią do produkcji seryjnej, co przyczyni się do większej niezawodności tych pociągów. Warto podkreślić, że w Polsce do 2023 r. planowany jest intensywny rozwój transportu kolejowego i uzyskanie jego przewagi nad innymi środkami transportu – podkreślił obecny na konferencji Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
-
WAŻNE!PKP Intercity podpisało list Intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie stworzenia w Polsce innowacyjnych pociągów |
Projekt Luxtorpeda 2.0 jest dość oryginalny pod względem formalnym. Realizowany jest na zasadzie partnerstwa innowacyjnego. Co to oznacza? – Samo podjęcie się partnerstwa innowacyjnego to już jest w pewnym sensie innowacja. Celem partnerstwa innowacyjnego jest opracowanie innowacyjnego produktu lub usługi i wprowadzenie ich na rynek. Ma to zastosowanie w przypadku braku istniejącegona rynku rozwiązania lub gdy istniejące rozwiązanie wymaga udoskonaleń – wyjaśnił jeden z prelegentów dr hab. Sebastian Skuza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W partnerstwie innowacyjnym poza określonymi kompetencjami potrzebne jest również zaufanie. W tym przypadku zakładamy, że producenci będą chcieli przełamać stan techniki i zaproponują nowoczesne rozwiązania, a przewoźnik będzie tak nadzorował prace nad tworzeniem produktu, aby pociąg był idealnie dostosowany do potrzeb PKP Intercity, ale przede wszystkim pasażerów – podkreślił prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
List intencyjny to dopiero pierwszy, ale jakże ważny, krok do realizacji poważnej innowacyjnej kolejowej inwestycji. W pierwszej połowie przyszłego roku ma zostać ogłoszony przetarg skierowany do mniejszych i większych firm, a także konsorcjów zajmujących się innowacjami i branżą kolejową. Czy przystąpienie do projektu będzie dla nich bezpieczne i korzystne? – Formuła partnerstwa innowacyjnego pozwala na analizę pomysłów, testowanie kolejnych wersji produktów, realizowanie projektów w odpowiedniej perspektywie czasowej. Niemusimy się tutaj spieszyć z wydatkowaniem pieniędzy. To stworzenie perspektywy dla polskich przedsiębiorców, umożliwiającej im otrzymanie pieniędzy na badania i wdrożenie nowych projektów oraz interakcję z dużym zamawiającym. Środki na ten cel to zachęcenie przedsiębiorców do tego, by inwestowaliw nowe linie produkcyjne i nowe pomysły – wyjaśnia Piotr Woźny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.
Powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy nowoczesne pociągi bez problemu będą mogły poruszać się po krajowych liniach kolejowych? – Zarządca infrastruktury prowadzi intensywne prace modernizacyjne, których efektem ma być umożliwienie pociągom poruszania się z prędkością do 200 km/h. Ale to wciąż za mało. Zależynam, aby znacznie przyśpieszyć z procedurami i modernizacją liniikolejowych, by pociągi mogły jeździć 250 km/h. Stawiamy na działania systematyczne, konsekwentne, realizowane krok po kroku – zaznaczył Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Prezentując plany rozwoju kolei, chcemy, aby cały rynek się przygotował na zmiany, w tym także polscy producenci taboru. Głośno mówimy, że będzie zapotrzebowanie na szybsze pociągi. Chcielibyśmy, aby miały szanse je wyprodukować polskie firmy. Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Podpisanie listu intencyjnego między PKP Intercity a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju przybliża nas do tego celu.
MAREK CHRANIUK
PREZES ZARZĄDU PKP INTERCITY S.A.
Nasza strategia Taborowa jest bardzo ambitna. Inwestycje, które chcemy zrealizować do 2023 r. opiewają na kwotę 7 mld zł. Sumę tę planujemy wykorzystać na zakup nowoczesnych lokomotyw, wagonów i pociągów zespolonych, a także modernizację posiadanego taboru. Zależy nam, żeby nasze pociągi spełniały oczekiwania różnych grup pasażerów, by były w nich specjalne miejsca dla rodzin podróżujących z dziećmi, czy wszelkie udogodnienia dla osób z niepełno sprawnościami oraz seniorów. Stawiamy na komfort, ale także nowoczesność. Razem z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju chcemy zrealizować innowacyjne projekty taborowe, z których już za kilka lat skorzystają pasażerowie.