Znak wezwania pomocy
Podstawowym błędem jest podniesienie obu rąk do góry, bo wtedy idziesz na dno, a osoby postronne mogą błędnie zinterpretować twoje sygnały. Mogą pomyśleć, że bawisz się w wodzie. Krzycz, ale pamiętaj, że twój krzyk może zostać zagłuszony szumem fal, wiatrem czy deszczem. Pamiętaj, że międzynarodowy znak wezwania pomocy to uderzanie ręką (jedną) o lustro wody. Oznacza on: ratunku, tonę!
Wybieraj kąpieliska strzeżone. Jeśli nie umiesz pływać, nie wchodź głębiej niż do klatki piersiowej. Jeśli wypływasz dalej, ktoś kompetentny powinien cię asekurować z łódki lub brzegu. W takich sytuacjach przyda ci się też bojka asekuracyjna. Kosztuje ok. 25-30 zł. Nie przeszkadza ci w pływaniu, ale jest nieoceniona, gdy się okaże, że przeceniłeś swoje siły i musisz odpocząć, albo gdy złapie cię skurcz. Z bojką pływają nawet bardzo wytrawni pływacy. Pamiętaj, że twoja kondycja może być gorsza niż ci się wydaje. Najpierw na kąpielisku popływaj kilkanaście minut, oceń swoje możliwości. Gdy słabo pływasz, możesz włożyć kamizelkę asekuracyjną lub ratunkową.
Do wody wchodź powoli, by się oswoić z jej temperaturą. Unikniesz w ten sposób szoku termicznego i zatrzymania akcji serca, co jest jedną z najczęstszych przyczyn utonięć. Przed pływaniem zrób rozgrzewkę. Zmniejsza ryzyko wystąpienia skurczu. Nie wchodź do wody po posiłku, odczekaj 30-40 minut.
Gdy przesadziłeś z długością pływania, wyziębiłeś organizm (sine usta, gęsia skórka, dreszcze), natychmiast przerwij pływanie. Osusz się (nie trzyj skóry ręcznikiem!), przebierz się w suchą odzież i wypij letnią herbatę z dużą ilością cukru. Musisz być trzeźwy! Alkohol (nawet jedno piwo) sprawia, że przeceniasz swoje siły i możliwości. Brakuje ci odpowiedniego poczucia równowagi, percepcji i intuicji. A to często kończy się tragicznie. Nie skacz, zwłaszcza na główkę, gdy nie znasz dna – do skoków musi być odpowiednia głębokość i czyste dno.
Wciąga cię wir w rzece
Rzeka jest najbardziej niebezpieczna dla pływaków. Dno niestabilne, a prąd bywa bardzo silny. Częste są też wiry. Jeśli dostaniesz się w pole działania wiru, postaraj się uspokoić i położyć na plecach, a następnie odpłynąć z tego miejsca. Drugim sposobem jest dać się porwać wirowi. Nabierz powietrza, zatkaj nos i dmuchnij, by uniknąć uszkodzenia uszu, pozwól się zepchnąć do dna – wiry nie występują na dużych głębokościach. Następnie odbij się nogami pod innym kątem i odpłyń.
Złapał cię skurcz
Skurcz jest jedną z częstszych przyczyn utonięć. Ból sprawia, że zachowujesz się gwałtownie, panikujesz i... toniesz. W takiej sytuacji spróbuj się uspokoić, położyć na plecach, rozciągnąć mięsień i poczekać aż ból minie. Potem powoli wróć do brzegu i w tym dniu już nie wchodź do wody.
Straciłeś siły
Nie panikuj! Pamiętaj, że jeśli spokojnie położysz się na plecach, to nie utoniesz. Staraj się odpocząć albo krzycz wzywając pomocy, uderzaj ręką o lustro wody.
Zabrała cię cofka nad morzem
Nie kąp się, gdy nad kąpieliskiem powiewa czarna flaga. Oznacza ona wysoką i silną falę. Taka fala może cię podciąć i zabrać, wepchnąć pod wodę, przeturlać po dnie. Nie walcz z nią. Jej siła jest ogromna, nie wygrasz, tylko się dodatkowo zmęczysz. Musisz poczekać na moment, w którym fala cię wyrzuci ponad wodę. A następnie, z kolejną falą, wróć do brzegu. Nie płyń prostopadle do plaży, tylko pod kątem. Pamiętaj – nie możesz spanikować!
Gdy się zachłyśniesz
I w takich przypadkach przydaje się bojka asekuracyjna! Woda zawsze może się dostać do nosa czy ust. Musisz to przetrwać – postaraj się utrzymać w pozycji pionowej ruszając nogami i rękoma, odkaszlnąć lub przełknąć.
Razem chronią życie nad wodą |
Grupa Specjalna Płetwonurków RP od wielu lat ściśle współpracuje z PZU. Tworzy filmy edukacyjne na temat bezpieczeństwa i uprawiania sportów nad wodą. Opracowała „Tablice Życia” na kąpieliska oraz „Karty Życia” dla nauczycieli, opiekunów i wychowawców kolonii. Na bieżąco prowadzi warsztaty z zakresu bezpieczeństwa i edukacji ekologicznej nad wodą. Wspólnie z PZU wpływa na bezpieczeństwo. Jej celem jest przygotowanie młodych ludzi do zagrożeń, z którymi mogą się zetknąć oraz ograniczenie statystyk utonięć. |