Zmiana konta bankowego to krok, na który decyduje się coraz więcej Polaków. Jak wynika z raportu Krajowej Izby Rozliczeniowej, tylko w pierwszych 3 miesiącach br. rachunek osobisty do innego banku przeniosło niemal 10 tys. osób, a więc niemal o 70 proc. więcej niż w podobnym okresie minionego roku. Powody bywają różne, ale najczęściej bezpośrednią przyczyną jest wzrost opłat za oferowane usługi finansowe, np. prowadzenie karty, niedostatek nowoczesnych technologii (np. bankowość mobilna), brak korzystnych programów dla lojalnych klientów lub niezadowolenie z obsługi.
KROK PO KROKU
Najważniejsza jest odpowiednia kolejność naszych działań. Nie należy wcale zaczynać od zamknięcia konta w dotychczasowym banku, gdyż w ten sposób możemy tylko wydłużyć cały proces. Ponadto, gdy będziemy zakładać nowe konto, trzeba będzie wszystko ustawiać od nowa, np. zlecenia stałe. Jest inny, bardziej nowoczesny i komfortowy sposób. Prześledźmy go krok po kroku:
1. WYBIERAMY NOWĄ OFERTĘ
Nim podejmiemy ostateczną decyzję, spiszmy sobie na kartce, na czym najbardziej nam zależy i czego brakowało nam w dotychczasowym rachunku. Jeśli naszym priorytetem są oszczędności związane z obsługą konta, wybierzmy ROR, którego prowadzenie jest darmowe. Jednak w tym wypadku przyda się czujność. W wielu bankach zwolnienie z opłat jest uzależnione od pewnych warunków, np. od wysokości comiesięcznych wpływów na konto. Warto więc poszukać takiej oferty, w której zwolnienie od opłat za prowadzenie rachunku jest bezwarunkowe, jak np. Konto Jakie Chcę w Banku Zachodnim WBK. A może najważniejsza jest dla nas możliwość zarządzania kontem za pośrednictwem aplikacji na smart fonie albo chcemy płacić wygodnie BLIKIEM? Wtedy zdecydujmy się na otworzenie konta z dostępem do usług bankowości mobilnej i internetowej. Wybierając nowe konto osobiste, nie zapomnijmy także o zapoznaniu się z aktualnym rankingiem kont bankowych. To powinno ułatwić nam optymalny wybór.
2. KORZYSTAMY Z POMOCY NOWEGO BANKU
Decyzja podjęta, konto wybrane? Zatem do dzieła! Otwórzmy nowy rachunek i pozwólmy, by bank zajął się resztą. To najprostsza i najszybsza metoda, która pozwoli nam zaoszczędzić mnóstwo czasu. W tym celu podpisujemy pełnomocnictwo dla banku, a on w naszym imieniu zajmie się zamknięciem „starego rachunku" i przeniesieniem pieniędzy na nowy, zachowując przy tym dotychczasowe zdefiniowane płatności (polecenia zapłaty, zlecenia stałe), ale tylko te, które wskażemy. Proces jest darmowy, opłata może zostać pobrana jedynie za przelew środków. Informacja o nowym koncie, jeśli tego zechcemy, zostanie też przekazana naszemu pracodawcy, a nawet urzędowi skarbowemu i ZUS. Cała ta operacja nie powinna trwać dłużej niż 13 dni roboczych od momentu złożenia kompletnego wniosku. Czas zamykania rachunku może się jednak wydłużyć, jeśli bank, z którego usług rezygnujemy, zastrzegł w umowie okres wypowiedzenia, który może trwać do miesiąca. W tym okresie mogą być jeszcze pobierane opłaty za prowadzenie konta, lepiej więc zostawić na starym koncie odpowiednią kwotę na ich pokrycie. Jeżeli z jakichś powodów wolimy dopełnić formalności osobiście – nic nie stoi na przeszkodzie. Po otworzeniu nowego rachunku w dawnym banku
składamy wniosek o zamknięcie konta. Warto uzyskać pisemne potwierdzenie, że konto zostało zamknięte. Uchroni nas to przed ewentualnym pomyłkowym naliczaniem opłat za „martwe konto". Do nas wówczas należy poinformowanie pracodawcy, ZUS-u czy urzędu skarbowego o zmianie konta.
3. USUŃMY PRZESZKODY
Często w dotychczasowym banku mamy jakieś finansowe zobowiązania powiązane z kontem, które przed przeniesieniem rachunku musimy uregulować, np. limit kredytowy w koncie osobistym. Powinniśmy też zapewnić środki na jeszcze nierozliczone transakcje. Nie będzie to jednak konieczne, jeśli nasz dawny bank umożliwia balance transfer, czyli przeniesienie zadłużenia na nowekonto bankowe. Natomiast w momencie, kiedy sami chcemy zamknąć konto, możemy zwrócić się do instytucji finansowej z prośbą o uruchomienie rachunku technicznego, który posłuży wyłącznie do spłaty długu.
Nowe konto z kartą bez wychodzenia z domu
Niektóre banki umożliwiają założenie rachunku za pośrednictwem internetu, aplikacji mobilnej lub telefonicznie. Na przykład w Banku Zachodnim WBK, osoba, która nie jest klientem banku, może to zrobić na dwa sposoby.
@INTERNETOWO – NA STRONIE BZWBK.PL I PRZEZ APLIKACJĘ BZWBK24 MOBILE
Wypełniamy wniosek (będzie potrzebny dowód osobisty). Umowę możesz podpisać na trzy sposoby:
• potwierdzając swoją tożsamość w rozmowie z doradcą za pomocą połączenia wideo,
• za pomocą przelewu internetowego z innego banku (pod warunkiem, że to konto nie było otwarte za pomocą przelewu i twoje dane są aktualne),
• za pośrednictwem kuriera. Jeżeli proces przebiegnie pomyślnie, konto jest aktywowane, a informacja o tym zostaje przesłana SMS-em i e-mailem. Karta zostaje wysłana pocztą.
TELEFONICZNIE
Dzwonimy na infolinię, składamy wniosek u doradcy, a umowę podpisujemy w obecności kuriera, który nam ją dostarcza. Jeśli jesteśmy klientami Banku Zachodniego WBK i chcemy zmienić dotychczasowe konto na bardziej korzystne, np. Konto Jakie Chcę, to wystarczy zalogować się do serwisu BZWBK24 internet i wybrać opcję konwersji dotychczasowego konta lub zadzwonić na infolinię.
Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach i oprocentowaniu dostępne są w placówkach Banku Zachodniego WBK S.A., na bzwbk.pl oraz pod numerem infolinii 1 9999 – opłata zgodna z taryfą danego operatora. Stan na 6.11.2017 r.