Pociągami podróżują rożne grupy pasażerów: rodzice z dziećmi, studenci, biznesmeni, seniorzy, jak również osoby o ograniczonej mobilności. Wszyscy z nich mają różne potrzeby. Wie o tym PKP Intercity, dlatego przy modernizowaniu pociągów pamięta o odpowiednich udogodnieniach.
Z myślą o pasażerach
Modernizacja obejmuje wagony przedziałowe i bezprzedziałowe, restauracyjne oraz wielofunkcyjne tzw. Combi. W tych ostatnich znajdziemy m.in. ekrany do wyświetlania bajek, specjalne foteliki, tablice do rysowania czy urządzenia umożliwiające podgrzanie posiłku rodzicom. Co więcej toalety zostaną wyposażone w przewijaki. W pociągach znajdzie się także miejsce na dziecięcy wózek. Do dyspozycji pasażerów znajdą się również przedziały dedykowane osobom poruszającym się na wózkach.
Do wagonu wjedziemy po specjalnej platformie. W przedziale koła wózków zostaną przymocowane do podłogi, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerowi. Będzie można korzystać z mobilnego stolika. Do potrzeb osób niepełnosprawnych zostaną także dostosowane toalety. W wagonach typu Combi przewidziano także sporo miejsca na duże bagaże, które niewygodnie zabierać ze sobą do przedziału. Będą tam także funkcjonalne stojaki na rowery. Jadąc pociągiem na urlop lub weekend zabierzemy więc ze sobą rower nie troszcząc się już o to, czy komuś będzie on przeszkadzał w przejściu.
Niedaleko wejścia do wagonu pojawi się także automat z przekąskami. Zapytaliśmy jak pasażerowie oceniają ten pomysł. Sylwia, młoda mama z Krakowa: Podróżuje z małym dzieckiem. W czasie kilkugodzinnych wypraw pociągiem córeczka często się nudzi. Ekrany do wyświetlania bajek czy tablice do rysowania na pewno umiliłyby podróż Kasi, a ja mogłabym w tym czasie poczytać książkę. Podróż minęłaby równie szybko i komfortowo dla mnie, jak i dla dziecka. Damian, student medycyny z Kielc: Często wracam do miasta rodzinnego w wolne dni. Fajnie, gdybym w cieplejsze weekendy mógł ze sobą zabrać rower. Świadomość, że w pociągu znajdę stojaki, na pewno ułatwiłaby aktywne planowanie wolnego czasu. Wagony będą kursować w ramach kategorii Express Intercity oraz Intercity, na trasach krajowych i międzynarodowych. Pojawią się m.in. na liniach: Wrocław – Katowice – Kielce – Lublin, Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn, Berlin – Poznań – Warszawa czy Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń.
Inwestycje w modernizację
W PKP Intercity zmieniło się bardzo wiele. Są komfortowe pociągi i atrakcyjne ceny biletów, skraca się czas podróży. Wielomilionowe inwestycje sprawiły, że zostawiamy samochody na parkingach, a wolimy wygodną podróż pociągiem. Spółka stawia więc na kolejne inwestycje, by przyciągnąć jeszcze większą liczbę klientów. Kolejny plan inwestycyjny PKP Intercity obejmuje aż 1,8 miliarda złotych. Pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej oraz środków własnych PKP S.A. Na tabor zostanie przeznaczonych 1,4 mld zł – zostanie zmodernizowanych 400 wagonów, 60 lokomotyw i zaplecza do ich serwisowania.