Kolej inna niż wszystkie

i

Autor: Archiwum serwisu

Kolej inna niż wszystkie. Wybierz się z nami w podróż

2015-06-25 2:00

Już sama nazwa linii kolejowej nr 65 mówi wiele o jej przeznaczeniu. Linia Hutnicza Szerokotorowa (dawniej nazywana Linia Hutniczo-Siarkowa) została stworzona, by transportować nią rudę żelaza i siarki oraz węgiel do nieistniejącego już Związku Radzieckiego.

Linia nr 65 wyjątkowa jest nie tylko przez swoje przeznaczenie i historię, ale właśnie przez swój niezwykle szeroki tor, szerszy od zwykłego toru o 8,5 cm. Prześwit toru wynosi bowiem 1520 mm. Wszystkie inne torowiska w Polsce, a także i w innych krajach Europy mają 1435 mm. Tak szerokie tory są tylko w krajach byłego Związku Radzieckiego. Linię LHS wybudowano właśnie po to, by można było przewozić towary na Wschód bez potrzeby ich kłopotliwego przeładunku na granicy. Pierwotnie linia LHS powstała na potrzeby Huty Katowice. Biegnie od granicy ukraińsko-polskiej w okolicach Gródka do Sławkowa w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jej długość wynosi 394,65 km (to odległość mierzona od granicy państwa do umownego punktu stycznego z bocznicą Huty Katowice).

Powstała w PRL-u

Imperium Związku Radzieckiego upadło, przemysł ciężki nie jest już główną gałęzią naszej gospodarki, a mimo to LHS funkcjonuje i jest liderem na rynku towarowych przewozów kolejowych, usług logistycznych i przeładunkowych. Linia została zaprojektowana w 1976 roku przez inżyniera Józefa Skorupskiego. Jej budowa wystartowała w listopadzie tego roku, a skończyła się niemal dokładnie dwa lata później – z końcem listopada 1979 roku. Tempo realizacji projektu, jak na ówczesne możliwości i warunki, było więc imponujące. Zmiany systemowe, ale też krótkowzroczność królującej w czasach PRL-u gospodarki planowej, sprawiły, że LHS się nie rozbudowała. A plany były poważne. Do dziś możemy zobaczyć jeszcze kilka niedokończonych wiaduktów kolejowych biegnących nad torowiskiem. To części nigdy niedokończonych dróg mających przebiegać nad LHS. Znajdują się one w pobliżu Puszczy Sandomierskiej. Jeśli chcemy je zobaczyć, to musimy się spieszyć, są bowiem systematycznie rozbierane. Zaniedbane i porzucone niszczały, a teraz stwarzają zagrożenie dla torów LHS.

Ważna w regionach i dla biznesu

Linia nr 65 przecina aż 5 województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. PKP LHS to nie tylko ważny i duży pracodawca, ale przede wszystkim firma, która odgrywa ogromną rolę w rozwoju regionów, przez które przebiega jej trasa. LHS przywiązuje ogromną rolę do bezpieczeństwa i stale zwiększa oraz poprawia jego poziom. Prowadzi remonty torowe, co przekłada się na minimalizowanie wpływu linii LHS na otoczenie. Realizuje swoją działalność z uwzględnieniem zasad społecznej odpowiedzialności biznesu.

Linia nr 65, jedyna taka w Polsce

W Polsce istnieją jeszcze inne odcinki torowisk o tak dużym rozstawie. Nie są jednak ani tak długie, ani nie maja tak dużego znaczenia. Oczywiście rozmieszczone są na wschodzie Polski. Znajdują sie tam m.in. linia z Żurawicy do stacji Hurko, z Przemyśla Głównego do granicy państwa i dalej do stacji Mościska na Ukrainie, z Bogaczewa do Mamonowa, a także linia z Geniuszy do granicy w Kuźnicy Białostockiej i dalej do białoruskiej stacji Briuzgi.

Tędy jadą pociągi z węglem i kruszywami

Linia Hutnicza Szerokotorowa swój bieg zaczyna na granicy polsko-ukraińskiej, w okolicach Hrubieszowa, a kończy na stacji Sławków Południowy w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic). Pociągi przejeżdżają przez Hrubieszów, Jarosławiec, Wysokie (Zamość Bortatycze), Brody (Szczebrzeszyn), Zwierzyniec, Biłgoraj, Puszcze Sandomierska, Knapy (Wole Baranowska), Sędziszów, Olkusz i Bukowno. Tu linia sie rozwidla. Jedna z jej odnóg prowadzi do Huty Stalowa Wola i Elektrowni Stalowa Wola. Natomiast Ukraiński odcinek wiedzie od mostu na Bugu przez Łudin, Izov, Vladimir Wołyński do Kowla, gdzie włącza sie do sieci kolei ukraińskich.

Wyrusz Szlakiem LHS

ZOBACZ JAK PRZEBIEGA SZLAK

Linia Hutnicza Szerokotorowa przebiega przez wyjątkowo piekne, a mało zanane i uczęszczane regiony naszego kraju. Warto wybrać się tu na wakacje lub choćby na weekend. Na pewno nie będziemy sie nudzić, jśsli ruszymy szlakiem linii nr 65.

Katowice

Górny Śląsk może się pochwalić wieloma zabytkami industrialnymi. Jednym z najciekawszych jest zabytkowa kopalnia węgla kamiennego Guido. Zwiedzać można korytarze na poziomach 170 metrów, gdzie przedstawiono historię śląskiego górnictwa, i 320 metrów, który pokazuje, jak działa współczesna kopalnia. Zwiedzać można także zespół zabudowy powierzchniowej i oglądać wyposażenie techniczne.PO

Szlak Orlich Gniazd

To miejsce idealne dla wielbicieli wędrówek, jazdy rowerowej, wspinaczki górskiej oraz zwiedzania jaskiń i średniowiecznych zamków. Przed milionami lat było tu ciepłe morze. Z opadłych na dno skorupek i szkieletów żyjątek powstały wapienne skały. Okoliczne lasy usiane są ich pozostałościami – białymi ostańcami wypreparowanymi przez wodę, mróz i wiatr. To na ich grzbietach w XIV wieku, za panowania Kazimierza Wielkiego, powstał system fortyfikacji ciągnący się od Krakowa po Częstochowę i Wieluń. Najsłynniejsze z twierdz to zamek w Ojcowie, na Pieskowej Skale, Ogrodzieniec, Mirów, Bobolice i w zamek w Olsztynie pod Częstochową

Jędrzejów

Z ziemią jędrzejowską związanych jest wielu sławnych ludzi, którymi się ona chlubi, m.in.: Wincenty Kadłubek, średniowieczny kronikarz, który był cystersem z miejscowego zakonu, Mikołaj Rej, który zasłynął tym, że odrzucił łacinę i zaczął pisać po polsku, Jan Chryzostom Pasek, autor słynnych „Pamiętników", Stanisław Konarski, reformator polskiego szkolnictwa i założyciel Collegium Nobilium, i Feliks Przypkowski, naukowiec i twórca zbioru zegarów słonecznych, które udostępnione są w prywatnym muzeum. Koniecznie trzeba zobaczyć XII-wieczne archi opactwo Cystersów, które po wielu przebudowach ma dziś styl barokowy (pochowano w nim Kadłubka) oraz kościół św. Trójcy z początków XV w.

Chęciny

Warto tu obejrzeć ruiny średniowiecznego zamku królewskiego z przełomu XIII i XIV wieku. Wznoszą się na skalistym wzgórzu o wysokości 367 m. Zamek ma podłużny kształt i trzy widoczne z daleka wysokie wieże. Całość otaczają resztki kamiennego muru. Władysław Łokietek traktował Chęciny niemal jak stolicę kraju. Przez prawie 10 lat trzymał tu skarbiec koronny i organizował zjazdy rycerskie. Zamek został ostatecznie zniszczony podczas najazdów szwedzkich.

Busko Zdrój

Busko słynie z wód leczniczych siarczkowych i jodkowo-bromkowych. Odkryto je już w średniowieczu, ale dopiero w XIX wieku potwierdzono ich prozdrowotne właściwości. Z tego okresu pochodzą klasycystyczne Buskie Łazienki – obecnie sanatorium Marconi, najbardziej reprezentacyjna budowla uzdrowiska. Park Zdrojowy również powstał w XIX w. Rośnie tu wiele unikalnych drzew. Buskie sanatoria z powodzeniem leczą schorzenia: reumatyczne, neurologiczne, dermatologiczne, układu krążenia i cywilizacyjne. Warto obejrzeć m.in. XVI-wieczny kościół Niepokalanego Poczęcia NMP oraz drewniany kościółek św. Leonarda z końca XVII w.

Pacanów

W tym malowniczym miasteczku można spotkać prawdziwego Koziołka Matołka. Powstała tu bowiem Europejska Stolica Bajek. Znajduje się bajkowa ekspozycja podzielona na wiele części, interaktywna i bardzo multimedialna. Budynek otacza ogród zmysłów z altanami, jest kuźnia, która ma upamiętniać słynnych kowali z bajki „120 przygód Koziołka Matołka" i staw. W Pacanowie warto też zobaczyć XVIII- wieczną bazylikę.

Baranów Sandomierski

Znajduje się tu XVI-wieczna siedziba rodu Leszczyńskich, ze wspaniałym arkadowym dziedzińcem, otoczona czternastohektarowym parkiem. To tu kręcono serial „Czarne chmury".

Sandomierz

Sandomierz to nie tylko przepiękne miasto położone na 7 wzgórzach i ze wspaniałym widokiem na Wisłę. To też miasto filmowe – tu powstaje serial o „Ojcu Mateuszu" i miejsce akcji „Ziarna prawdy", doskonałego kryminału Zygmunta Miłoszowskiego. Turyści więc nie tylko przechadzają się po spadzistym rynku z ceglanym ratuszem, wchodzą na punkt widokowy na Bramie Opatowskiej, oglądają Zamek Królewski, katedrę i Dom Długosza, schodzą do podziemnej trasy turystycznej ciągnącej się pod kamienicami. Szukają też miejsc, które zagrały w serialu i wystąpiły w książce. Less, z którego zbudowane są sandomierskie skarpy, osuwa się pod wpływem wilgoci, suchy natomiast pęka. Sandomierz musi być cały czas monitorowany i umacniany. Wąwozy oddzielają od siebie sandomierskie wzgórza i są jedną z atrakcji tego miasta. Największy z nich, wąwóz Królowej Jadwigi, ma 10 m głębokości i pół kilometra długości. Wrażenie potęgują rosnące po bokach wąwozu klony i wiązy.

Zwierzyniec

Historia tutejszych ziem związana jest ściśle z Ordynacją Zamojską, która została zatwierdzona przez Sejm Rzeczypospolitej w 1589 r. Był to wielki, niepodzielny majątek należący do Jana Zamoyskiego, kanclerza i hetmana wielkiego koronnego. U stóp Bukowej Góry wybudował piękny modrzewiowy dwór, a w części puszczy urządził zwierzyniec. Powstał staw z czterema wyspami. Na jednej z nich możemy oglądać barokowy kościół „na wodzie" wybudowany w latach 1741–1747. Pod koniec XVIII w. w sąsiedztwie dworu stanęły cztery klasycystyczne oficyny (dzisiaj Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska im. Jana Zamoyskiego). Później Zwierzyniec stał się miastem-ogrodem i do dzisiaj zachował takich charakter. Tuż za południową granicą miasta znajdują się Stawy Echo. Malowniczo położone w płaskiej, rozległej dolinie Świerszcza, wśród lasów, u stóp wydmy, są atrakcyjne pod względem krajobrazowym i rekreacyjnym. W słoneczne dni plażuje tu nawet kilka tysięcy osób.

Roztoczański Park Narodowy

Warto wybrać się tu pieszo lub rowerem. Można też spłynąć kajakiem po Wieprzu czy Tanwi. Najlepsze miejsca wypadowe to Zwierzyniec, Susiec, Florianka czy Guciów. Park zajmuje powierzchnię 8483 ha, z czego największą część stanowią lasy. Godłem parku jest konik polski, potomek dzikiego tarpana. Teren parku jest zróżnicowany, tworzony przez łańcuchy wzgórz wapiennych oraz piaszczyste doliny. Na tym terenie ścierają się masy ciepłego i zimnego powietrza, co wpływa na różnorodność i bogactwo roślinności parku – ok. 700 gatunków. Aż 269 gatunków zwierząt mieszkających w parku podlega ścisłej ochronie. Wśród dużych ssaków można tu zaobserwować: jelenie dziki, rysie, kuny, lisy, sarny, bobry i wilki. Mieszka tu też 190 gatunków ptaków, m.in.: orlik krzykliwy, trzmielojad, bocian czarny, dzięcioły, muchówka mała i białoszyja, gołąb siniak, czyż i pliszka górska. Przez teren parku przechodzi aż 5 szlaków turystycznych i 6 rowerowych. Jest też kilka ścieżek edukacyjnych. Najpiękniejszy jest bodaj szlak niebieski prowadzący do szumów. Jego atrakcją są położone w malowniczych dolinach potoku Jeleń i rzeki Tanew małe wodospady, zwane szumami. Obszar parku stanowił miejsce walk toczonych w czasie powstania styczniowego oraz obu wojen światowych. Można znaleźć liczne mogiły poległych żołnierzy oraz bunkry.

Zamość

To perła renesansu. Jest jednym z najwspanialszych zespołów urbanistycznych na świecie. Hetman Jan Zamoyski – wojownik, mecenas sztuki, wizjoner – wymyślił idealne miasto twierdzę. Zbudował je z architektem Bernardo Morando (XVI w.). W niezmienionym kształcie zachowało się do XIX wieku. Dopiero car nakazał wysadzić w powietrze część umocnień. Miasto ma kształt człowieka: głową jest pałac, sercem ratusz, kręgosłupem ulica Grodzka. Trzy rynki na znak Trójcy Świętej, ulice szerokie i proste, każda tworzy oś widokową. Zamykają je katedra, pomnik Jana Zamoyskiego oraz renesansowy ratusz. Najciekawsze zabytki zlokalizowane są w obrębie murów twierdzy. Na uwagę zasługuje wspaniały Rynek Wielki otoczony renesansowymi kamienicami i ratuszem z 52-metrową wieżą i monumentalnymi, dwuskrzydłowymi schodami. Z balkonu wieży ratuszowej trębacz gra hejnał, ale tylko w trzy strony świata. Jan Zamoyski nie lubił Krakowa i zakazał trąbić w jego kierunku. Warto zajrzeć do wspaniałej XVI-wiecznej katedry. W kryptach są pochowani wszyscy ordynaci zamojscy oraz ich rodziny. Obejrzyjmy Akademię Zamojską, Arsenał, w którym obecnie znajduje się Muzeum Barwy i Oręża, wspaniałe fortyfikacje, a także pałac Zamoyskich.

W sam raz dla biznesu

Wrócił czas świetności Linii Hutniczej Szerokotorowej. Jest chętnie wykorzystywana do transportu towarów. Wyróżnia ja nie tylko unikalny rozmiar torów, ale również możliwość prowadzenia ciężkich składów towarowych.

Zarządzająca linią spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa powstała 1 lipca 2001 roku w wyniku przekształceń kolei państwowych. Niemal w całości jest w posiadaniu Skarbu Państwa i wchodzi w skład Grupy PKP. To firma, która działa w ramach zintegrowanej struktury, jako zarządca i przewoźnik towarowy, oferujący kompletną usługę spedycyjno logistyczną.

Pełna infrastruktura

Realizowane przez Spółkę inwestycje mają wpływ na jej zrównoważony rozwój, najwyższe standardy bezpieczeństwa, a także poprawę efektywności oraz wzmocnienie pozycji PKP LHS na rynku. Wśród znaczących projektów Spółki warto wymienić m.in. modernizację stacji, obiektów inżynieryjnych, automatyzację linii LHS czy zabudowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem (srk). Łączny koszt wydatków inwestycyjnych Spółki w 2014 roku wyniósł prawie 38 mln zł. Wyniki pokazują, że Spółka utrzymuje silną i stabilną pozycję na rynku. W 2015 roku PKP LHS będzie w dalszym ciągu podnosić jakość realizowanych usług, które przyniosą usprawnienie, komfort oraz poprawę jakości obsługi naszych klientów.

Pełna para

Pociągi jeżdżące linią nr 65 przewożą duże i ciężkie ładunki, najczęściej rudę żelaza i koks, ale także artykuły chemiczne, materiały budowlane, ładunki niebezpieczne i specjalne. Przewoźnik oferuje załadunek i wyładunek towarów oraz ich przeładunek na całej długości szerokotorowej linii kolejowej LHS. Można również przewozić towary w zwartych składach, ale też w pojedynczych wagonach. Wszystkie te usługi oferowane są na zasadzie „door to door", co oznacza, że nie musimy martwić się o sposób dostarczenia towarów do przewozu, ich załadowanie czy rozładunek. PKP LHS uważana jest za jedną z najbardziej dochodowych firm należących do Grupy PKP.

Lider ciężkiego transportu

PKP LHS to jedna z najprężniej działających spółek Grupy PKP. Co roku osiąga coraz lepsze wyniki finansowe i przewozowe. To jedno z pięciu największych w Polsce przedsiębiorstw kolejowych i jedyna firma, która przewozi towary szerokotorowa koleją. Z jej usług korzystają największe spółki przemysłowe. Strategicznym kontrahentem PKP LHS jest znany koncern metalurgiczny Arcelor Mittal, dla którego do Huty Katowice Spółka wozi rude żelaza.

Siła tkwi w zmodernizowanym taborze

Składy na linii nr 65 najczęściej prowadzone są przy pomocy dwóch ciężkich lokomotyw spalinowych jednocześnie. Podstawą taboru PKP LHS są lokomotywy pociągowe ST40s (17 szt.) oraz ST44Ks (32 szt.). Do wykonywania manewrów na stacjach PKP LHS używa lokomotyw 16D (7 szt.), a także SM48 (7 szt). Oprócz tego po torach jeżdżą również pojazdy pomocnicze takie jak maszyny torowe, których używa się przede wszystkim do prac konserwacyjnych na linii.

Wagony towarowe do transportu ładunków najczęściej są własnością Kolei Ukraińskich. Ze względu na nietypowy rozstaw osi, takie rozwiązanie jest najkorzystniejsze dla spółki. Od 10 lat spółka systematycznie inwestuje w swój tabor. Lokomotywy ST40s oraz 16D zostały poddane gruntownej modernizacji, natomiast stary dwusuwowy silnik w lokomotywach ST44 został zastąpiony nowym, znacznie bardziej oszczędnym i ekologicznym. P PKP LHS stale poszukuje nowych rozwiązań na rynku taboru kolejowego, które za sprawą zastosowania silników o wysokiej mocy pozwoliłyby na prowadzenie pociągów o masie ponad 5 tys. ton brutto przy użyciu tylko jednej lokomotywy.

LHS pomaga porządkować świat

Juz od trzech lat spółka PKP LHS współpracuje z Roztoczańskim Parkiem Narodowym. Razem prowadza akcje sprzątania parku. Dzięki temu ten wyjątkowy rezerwat przyrody może zachować swój niezwykły klimat dla następnych pokoleń.

W podpisanym w 2012 między LHS a Roztoczańskim Parkiem Narodowym porozumieniu spółka zobowiązała się do podejmowania działań na rzecz minimalizowania wpływu linii LHS na przyrodę Parku. Jak? Wprowadzając specjalne rozwiązania techniczne i wspierając rozwój Roztoczańskiego Parku Narodowego. Jedną z akcji jest właśnie sprzątanie.

Wolontariusze pomagają

W ramach wolontariatu pracowniczego PKP LHS „EKOlogiczni" odbyły się już trzy akcje pod hasłem „Sprzątamy Roztoczański Park Narodowy". Ich celem jest wzmacnianie świadomości ekologicznej wśród osób zatrudnionych w spółce. W ubiegłorocznej akcji wzięło udział ponad 50 wolontariuszy podzielonych na 9 zespołów.

Turyści korzystają

„EKOlogiczni" w ramach akcji zajmują się oczyszczaniem ze śmieci szlaków pieszych oraz rowerowych. Przy okazji biorą również udział w różnych konkursach. Ich działalność przynosi wymierne efekty nie tylko w postaci czystszego Parku. Wszystko wskazuje na to, że przy okazji rośnie również świadomość ekologiczna turystów. Z roku na rok wolontariusze zbierają coraz mniej śmieci.

Linia nr 65 w liczbach

ok. 424 000 000 zł – to przychody Spółki w 2014 roku, które wzrosły o 3,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim,
10 665 000 ton – tyle ton towarów przewieziono w 2014 roku po szerokim torze. To o ok. 6 proc. więcej niż w_2013 roku,
5050 ton – to dopuszczalny ciężar jednego pociągu jadącego trasą LHS,
1520 mm – tyle wynosi szerokość torów na linii LHS i jest o 8,5 cm szersza niż standardowych torów w Polsce i Europie,
542,245 km – to łączny kilometraż torów na stacjach, mijankach i bocznicach całej linii LHS,
394,650 km – to długość samej linii LHS,
393 – to liczba rozjazdów i skrzyżowań torów
263 - to liczba przejazdów
235 – to liczba obiektów inżynieryjnych, jakie znajdują się na linii nr 65,
80 km/h – taką prędkość osiągają składy jadące linią
65 – to numer linii kolejowej, którą wykorzystuje LHS,
33,241 km – tyle ma najdłuższy odcinek linii, łączy on Biłgoraj i Hutę Deręgowską
21 – to liczba miejsc, w których pociągi mogą się bezpiecznie wyminąć. Obejmuje ona stacje i tzw. Mijanki.
16 metrów – to wysokość najwyższego wiaduktu na trasie. Znajduje się on w miejscowości Charsznica,
9- jest liczbą stacji, na których zatrzymują się pociągi LHS
5- przez tyle województw prowadzi trasa LHS: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie
1 – to liczba torów szlakowych LHS.


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki