Podróżni z Białegostoku już wkrótce pojadą bardzo wygodnymi i nowoczesnymi pociągami PesaDART. Obsługiwać będą one trasy: Białystok – Warszawa – Łódź – Wrocław – Jelenia Góra oraz Białystok – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko-Biała.
Wygodnie i w dobrej cenie
Pociągi PesaDART stanowią element największego w historii spółki PKP Intercity programu inwestycyjnego, którego wartość to 5,6 mld zł. To produkowane w Bydgoszczy elektryczne zespoły trakcyjne, składające się z ośmiu członów. Przewidziano w nich 352 miejsca dla pasażerów, w tym 60 w pierwszej klasie. Pociągi oferują wysoki komfort podróży – wyposażone są m.in. w zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania oraz wygodne fotele. Można bez problemu korzystać tu z komputera czy komórki, w pociągu znajdziemy bowiem gniazdka elektryczne i system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej. PesaDART jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – w pociągu jest winda ułatwiającą wjazd oraz specjalnie przygotowane toalety. DART-y mogą jeździć z prędkością do 160 km/h.
FLIRT3 do Olsztyna
Pociągami najnowszej generacji będą się także mogli cieszyć podróżni z Olsztyna – do ich dyspozycji oddane zostaną składy FLIRT3, wyprodukowane przez konsorcjum Stadler i NEWAG. Flirty mają obsługiwać trasę Olsztyn – Warszawa – Kielce – Kraków. Na pokładzie znajdą się przedziały pierwszej i drugiej klasy, a także wydzielona przestrzeń barowa. Zaletą FLIRT-ów są ergonomiczne fotele (przy każdym z nich gniazdko elektryczne), nowoczesne toalety, klimatyzacja. Dostępny będzie również nowoczesny system informacji pasażerskiej, m.in. elektroniczne wyświetlacze informujące o przebiegu trasy. FLIRT-y dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych – posiadają specjalne urządzenia ułatwiające wjazd z każdej strony pociągu. Pociągi te mogą jechać z prędkością do 160 km/h.
Promocje i udogodnienia
Pasażerowie mogą korzystać z atrakcyjnej promocji – Biletu Taniomiastowego. Podróż z Białegostoku do Warszawy kosztuje jedynie 30 zł. Osoby z prawem do ulgi będą mogły zakupić bilet jeszcze taniej, np. studenci na tej trasie zapłacą mniej niż 15 zł. Niższe ceny obowiązują także na innych trasach z Białegostoku – bilet do Łap kosztuje tylko 10 zł, do Szepietowa 14 zł, do Małkini 21 zł, do Czyżewa 18 zł, a do Tłuszcza – 26 zł. Bilet można oczywiście kupić ze stosowną ulgą. Z Biletu Taniomiastowego skorzystać mogą także pasażerowie jadący z Olsztyna do Warszawy czy Gdańska, Sopotu i Gdyni. Za podróż zapłacą jedynie 39,90 zł. Ta sama cena obowiązuje na trasie do Działdowa, Legionowa, Malborka, Mławy, Modlina i Tczewa. Tu także można kupić bilet z przysługującą ulgą.
PKP Intercity zadbało także o komfort oczekujących na kupno biletu na dworcu – wprowadzono system jednej kolejki. Zarówno w Białymstoku, jak i w Olsztynie do kilku kas przewoźnika pasażerowie stoją w jednej kolejce, a do wolnego okienka kierowani są dzięki informacji pojawiającej się na wyświetlaczu oraz zapowiedzi głosowej. Dzięki wprowadzeniu systemu jednej kolejki czas oczekiwania na kupno biletu znacznie się skrócił.
ODNOWIONE WARMIŃSKO-MAZURSKIE DWORCE
Dworzec w Elblągu
Miłośnicy wypoczynku nad jeziorem i mieszkańcy województwa warmińsko- mazurskiego maja powody do radości – wyremontowane dworce kolejowe w Iławie, Działdowie, Elblągu i Ełku bardzo poprawiły komfort podróżowania. Dworzec kolejowy Iława Główna został gruntownie zmodernizowany w 2012 roku. To neogotycki budynek z czerwonej cegły, pochodzący z przełomu XIX i XX wieku. O jego zabytkowym charakterze świadczą m.in. okna z witrażami i freski pod drewnianym sufitem w holu głównym.
Nowoczesność w zabytkowym wnętrzu
Podczas modernizacji odnowiono elewację i posadzki, wymieniono wszystkie drzwi, okna i instalacje techniczne oraz naprawiono dach. Renowacji poddano również pomieszczenia na piętrze oraz podziemia. Spore zmiany zaszły w części przeznaczonej do obsługi pasażerskiej – zmodernizowana została poczekalnia i hala główna. Wyremontowano także toalety. Dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wewnątrz pojawiły się windy, a przy wejściu głównym podjazd dla wózków. Z myślą o bezpieczeństwie podróżnych zamontowano nowoczesny system monitoringu.
Odnowione zabytkowe detale
Prace modernizacyjne, realizowane pod okiem konserwatora zabytków, objęły m.in. odrestaurowanie sufitu w hali głównej oraz odtworzenie fragmentów polichromii w saloniku VIP i sali restauracyjnej. Na ścianach i posadzce w hali głównej odtworzono historyczną glazurę. Zabytkowe belki na sufitach zostały odnowione i zabezpieczone. Dworzec zyskał również nowe witraże i zewnętrzną iluminację.
Nowoczesne i funkcjonalne
Modernizację przeszedł również dworzec w Działdowie. Obiekt został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku pojawiła się kasa z obniżonym okienkiem. Dostosowano również toaletę. Podczas przebudowy na dworcu wymieniono wszystkie instalacje oraz stolarkę okienną i drzwiową. Wyremontowano też dach. Budynek został ocieplony, a jego elewacja odświeżona. Pojawił się system informacji wizualnej, nowy neon z nazwą dworca i elementy małej architektury.
Zmiany widoczne są również na zmodernizowanym dworcu w Elblągu. Obiekt został poddany gruntownej przebudowie w 2012 r. W budynku wymieniono wszystkie instalacje. Pojawił się system informacji wizualnej oraz nowe okna, drzwi i dach. Dworzec został także przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – obniżono okienko kasowe, wykonano podjazd do budynku, a dla osób niewidomych i niedowidzących utworzono specjalne ścieżki oraz tablice informacyjne w języku Braille'a. Wymieniono termoizolację oraz odnowiono elewację budynku. Zmieniło się także otoczenie dworca – przebudowano chodniki, powstał skwer, pojawiło się zupełnie nowe oświetlenie, a parking zyskał nową nawierzchnię.
Ełk piękny jak przed wojną
Dworzec w Ełku
Dworzec kolejowy Ełk Główny wybudowany został w 1868 roku, jednak w czasie II wojny światowej uległ poważnym zniszczeniom. Budynek odbudowano, ale w zupełnie innym kształcie. Ostatnią modernizację przeprowadzono w ubiegłym roku. Obiekt odzyskał przedwojenny wygląd. Jego bryłę podkreśla teraz zamontowana na zewnątrz iluminacja. Na nowo zaaranżowano główny hol dworca. Działają tam kasy przewoźników kolejowych i PKS oraz niewielki kiosk. W lewej części budynku funkcjonuje hostel. W dworcowych wnętrzach wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, położono nowe podłogi i posadzki. Dworzec w Ełku, jak wszystkie modernizowane polskie dworce, został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – w budynku zamontowano windę, która połączyła wszystkie kondygnacje dworca. Usunięto bariery architektoniczne. Pojawiły się także ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz mapa z oznaczeniami w języku Braille'a. Odnowiono również przydworcowy plac. Pojawiły się tu nowe chodniki i miejsca postojowe.
UNOWOCZEŚNIONE STACJE NA PODLASIU
Trwa modernizacja trasy z Siedlec do Terespola. Pasażerowie już mogą korzystać z nowych, wygodniejszych peronów w Siedlcach, Międzyrzecu Podlaskim i Łukowie. Inwestycja za pół miliarda złotych zakończy się w tym roku.
Dworzec Międyrzec Podlaski
Modernizacja stacji Siedlce, Łuków, Międzyrzec Podlaski oraz przystanku Łuków Zapowiednik obejmuje budowę łącznie dziewięciu peronów i nowych wiat oraz instalację oświetlenia, nagłośnienia i tablic informacyjnych. Przebudowane zostaną 52 elementy infrastruktury kolejowej, w tym przejazdy, kładki, wiadukty, perony oraz nastawnie. Modernizowane perony zyskają nowy wygląd i staną się bardziej funkcjonalne. Wyższy komfort i bezpieczeństwo podróżnym zapewnią kamery monitoringu, windy oraz nowy system nagłośnienia i informacji pasażerskiej. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Pociągi na tej trasie będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość 160 km/h (osobowe) i 120 km/h (towarowe). Dzięki budowie bezkolizyjnych przejazdów kolejowych i modernizacji przejazdów jednopoziomowych poprawi się również płynność i bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Projekt współfinansowany jest z Funduszy Europejskich. Zmodernizowane zostaną także trasy z Sokółki do Suwałk oraz z Czeremchy do Białegostoku. Ta druga modernizacja zapewni sprawny przejazd ciężkich pociągów towarowych.
ZMODERNIZOWANA TRASA Z WARSZAWY DO TRÓJMIASTA
Dworzec Iława Główna
Przez województwo warmińsko- mazurskie przebiega jeden z największych projektów Modernizacyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych SA – trasa z Warszawy do Trójmiasta. Pociągi po nowych torach jada z prędkością do 160 km/h, a kierowcy i piesi korzystają z bezpiecznych skrzyżowań torów z drogami. Przebudowa trasy Warszawa – Gdańsk była możliwa także dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich, z programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki tej modernizacji podróż z Warszawy do Gdańska to już rekordowy czas przejazdu: 2 godziny i 58 minut.
Z Mławy do Montowa
Na liczącym blisko 54 km odcinku z Mławy do Montowa, należącym do Lokalnego Centrum Sterowania Działdowo, wyremontowano 120 km torów, 107 km sieci trakcyjnej i 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstało 29 mostów i wiaduktów, które zastąpiły przejazdy kolejowe. Odnowiono również 25 peronów. Bez problemu mogą dostać się tam osoby niepełnosprawne i podróżni z ciężkim bagażem. Na stacjach i przystankach pojawiła się nowa nawierzchnia, nowe wiaty, nowoczesne oświetlenie, a także tablice informacyjne. Powstała również nowa nastawnia.
Z Iławy do Malborka
Dworzec w Iławie
W ramach modernizacji tego odcinka wymieniono ponad 200 km torów. Przebudowanych, wyremontowanych lub wybudowanych na nowo zostało w sumie ponad 200 obiektów inżynieryjnych – m.in. 13 mostów i 43 wiadukty. Zbudowano również 220 urządzeń ochrony zwierząt. Mieszkańcy miejscowości Susz i Iława mogą korzystać z nowych peronów, które zostały wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i z ciężkimi bagażami. Standardem są windy i pochylnie, a także antypoślizgowe płyty. Na wszystkich peronach zamontowano nowoczesny system informacji i komunikacji głosowej oraz nowe energooszczędne oświetlenie. Wyremontowano także przejścia podziemne pod torami. Nowe tory i obiekty na trasie Warszawa – Gdańsk to nie wszystko. PLK instalują na linii systemy zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty. Pozwoli to na bezpieczne prowadzenie pociągu przy prędkościach 200 km/h.
Pociągiem na lotnisko
Powstaje połączenie kolejowe z Olsztyna do Szyman. Już w przyszłym roku podróżni dojadą na lotnisko w 45 minut. Inwestycja pochłonie 61 mln zł. Do dyspozycji podróżnych będzie nowy peron dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także nowoczesny system informacji wizualnej.
NA PRZEJAZDACH BĘDZIE BEZPIECZNIEJ
17 przejazdów kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim i 33 przejazdy kolejowe w województwie podlaskim przejdą gruntowna modernizacje. Skrzyżowania będą wyposażane w dodatkowe urządzenia ostrzegawcze lub rogatki. PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą program podwyższający bezpieczeństwo i zmniejszający ryzyko kolizji na przejazdach kolejowych. Obejmie on 307 skrzyżowań kolejowo-drogowych w całej Polsce.
Wyższy poziom bezpieczeństwa
W województwie warmińsko-mazurskim inwestycje prowadzone będą na 17 przejazdach, m.in. siedmiu na linii Olsztyn – Iława, trzech między Olsztynem a Działdowem oraz trzech w okolicach Ełku. W woj. Podlaskim modernizacja obejmuje m.in. dwa przejazdy na linii Białystok – Ełk oraz sześć skrzyżowań pomiędzy Białymstokiem a Suwałkami. Poziom bezpieczeństwa wzrośnie również na kolejnych 25 przejazdach na trasie biegnącej z Białegostoku w stronę Warszawy. Polskie Linie Kolejowe na 2017 rok przygotowują całkowitą modernizację trasy Warszawa – Białystok na terenie woj. podlaskiego. Oprócz wymiany wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, m.in. torów, mostów, wiaduktów, gruntowną przebudowę przejdą także wszystkie przejazdy.
Nowoczesne urządzenia
Jak zmienią się przejazdy kolejowe? Wyeksploatowane już urządzenia zostaną zastąpione nowoczesną sygnalizacją lub rogatkami uruchamiającymi się przed przejazdem pociągu. Na wszystkich skrzyżowaniach dróg i torów zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna. Oprócz tego, na części skrzyżowań pojawią się nowoczesne urządzenia samoczynne. Dzięki nim maszyniści będą otrzymywali sygnały np. o uszkodzonej sygnalizacji. W takiej sytuacji ograniczą prędkość do 20 km/h. Modernizacja przejazdów kolejowych nie tylko zwiększy bezpieczeństwo, ale – dzięki zabezpieczeniom – pozwoli na szybszą jazdę pociągów. Obiekty zostaną również wyposażone w urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.
Z MYŚLĄ O ROWERZYSTACH
W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA zamontują stojaki rowerowe przy blisko 300 stacjach i przystankach. Rok wcześniej stojaki pojawiły się już w 400 miejscach w całej Polsce. Nowe stojaki, montowane po kilka, jak najbliżej peronów, będą w kształcie odwróconej litery „U". Taki kształt najlepiej zabezpiecza rower przed kradzieżą. Pozwala przypiąć bezpiecznie cały pojazd w dowolnym miejscu ramy.