Nie znamy daty skonstruowania pierwszego latawca. Najstarsze rysunki latawców, pochodzące z Chin, mają około 4 tysięcy lat. Bardzo długo, bo aż do X wieku, puszczania latawców w ogóle nie kojarzono z rozrywką. Latawiec był po prostu przyrządem latającym, jedynym, jakim dysponowano, służącym do działań wojennych. Dzięki latawcom przekazywano wojenną korespondencję, sygnalizowano nim pozycje wojsk.
Chińska tradycja "Dnia Latawca", obchodzonego dziewiątego dnia dziewiątego miesiąca, narodziła się za panowania dynastii Sung rządzącej między 960 a 1126 rokiem. To jej świat zawdzięcza sugestię, że puszczanie latawców może być zabawne.
Budowlane i bojowe
Z Chin latawiec zawędrował do Korei, a stąd do Japonii. Z Japonii na Malaje, do Indii i dalej do Afryki Północnej. Teoria amerykańskich uczonych na temat używania latawców przez starożytnych Egipcjan nie ma potwierdzenia w znaleziskach, ma za to solidną podstawę eksperymentalną. Udało się bowiem postawić trzytonowy obelisk dzięki wykorzystaniu 9-metrowego latawca sprzęgniętego z systemem maszyn prostych.
W Japonii latawce nabrały niezwykłych, potężnych form. Tradycja budowania latawców gigantów jest tam żywa do dzisiaj.
Okazją do zaprezentowania japońskiego stylu latawcowego jest doroczny festiwal odbywający się piątego dnia piątego miesiąca.
Podczas jednego z festiwali wzleciał latawiec o powierzchni ponad 260 metrów kwadratowych, ważący 300 kg. Na uwięzi, czyli za tak zwaną uzdę, trzymało go 200 osób.
Od setek lat Japończycy urządzają Rokkaku - walki polegające na strącaniu latawców latawcami.
Do Europy latawiec nie trafił z wiatrem. Jeśli już, to z wiatrem historii.
Z ziemi chińskiej do Polski
Wojska rzymskie używały latawców jako proporców już około 105 roku. Jedna z najwcześniejszych wzmianek o latawcach, nie licząc latawcowych przygód Rzymian, pochodzi z Polski, gdzie Tatarzy wykorzystali latawce malowane w smoki podczas bitwy pod Legnicą w 1241 roku. Smoki miały straszyć wojska chrześcijan. Okazały się skuteczne.
Za to misjonarze krzewiący chrześcijaństwo wśród plemion afrykańskich wykorzystywali natarte prochem i podpalone latawce jako rzekomy ognisty znak od zagniewanego Boga.
Odlotowy przedmiot
W 169 roku p.n.e. chiński generał Han Hsin wzniósł się latawcem ponad obleganą twierdzę.
W 1752 roku amerykański uczony i polityk Benjamin Franklin wypuścił latawiec, chcąc ściągnąć ładunki elektryczne z burzowej chmury. Pomysł był trafiony, eksperymentator przeżył.
W 1822 roku angielski nauczyciel George Pockock opatentował powóz z napędem latawcowym. W rozumieniu prawa wynalazek Pockocka nie był pojazdem, ponieważ nie był ciągnięty przez zwierzę. W ten sposób latawiec stał się sposobem na obejście przepisów podatkowych.
W 1887 roku wykonano pierwsze zdjęcie lotnicze, czy raczej latawcowe. Spust aparatu umieszczonego na latawcu zadziałał pod wpływemÉ wybuchu prochu.