LEXUS RX 400H

2007-10-15 19:49

Prawie 300 KM mocy i 2 tony żywej wagi, a apetyt na paliwo mniejszy od apetytu kolibra na nektar. Jak to możliwe? Odpowiedź jest prosta - to hybryda!

Bulwarówka Lexusa, czyli samochód o wyglądzie eleganckiej terenówki, ale zdolnościach wyłącznie szosowych, występuje w dwóch wersjach. RX 350 ma 3,5--litrowy benzynowy silnik V6 o mocy 276 KM. Katalogowe dane mówią o 15,7 litra na 100 km w cyklu miejskim. Hybrydowy RX 400h ma 3,3-litrowy benzynowy silnik V6 i dwa silniki elektryczne. Spala jedynie 9,1 litra, a więc prawie 2 razy mniej! Różnica w cenie pomiędzy benzyną a hybrydą wynosi 30 tys. zł - zwróci się po 100 tys. km. Dla jego właściciela z pewnością nie to jest najważniejsze!

Motorniczy poszukiwany

Przekręcasz kluczyk w stacyjce i... nic! Absolutną ciszę przerywa jedynie delikatny szum klimatyzacji. Po przerzuceniu lewarka bezstopniowej planetarnej skrzyni E-CVT na pozycję "drive" auto rusza jak meleks, wykorzystując jedynie silnik elektryczny. Dopiero mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia budzi silnik spalinowy. Wcześniej RX 400h jest zagrożeniem dla bawiących się dzieci, zamyślonych przechodniów i niewidomych - auta po prostu w ogóle nie słychać!

Razem z przednim i tylnym silnikiem elektrycznym V6 generuje 446 KM, jednak realna moc systemu to 272 KM. Maksymalne wartości mocy poszczególnych jednostek występują przy innych prędkościach obrotowych i znakomicie się uzupełniają. Dzięki takiej kombinacji i bezstopniowej skrzyni CVT kierowca ma wrażenie, jakby prowadził tramwaj - tak jednostajna jest siła ciągu.

Wieczne baterie

Choć w RX 400h wszystkie koła dostają napęd, trudno mówić o prawdziwym 4x4. Tylne koła nie są połączone mostem z jednostką benzynową, a mogą liczyć jedynie na mniejszy silnik elektryczny. W efekcie 400h prowadzi się jak auto przednionapędowe.

Martwić powinna ewentualna awaria baterii. Wprawdzie w salonie Lexusa zapewniają, że bateria jest wieczna, ale przecież mamy komórki i wiemy, że baterie w końcu padają. Lexus daje 5 lat gwarancji na układ hybrydowy, ograniczając jego przebieg do 100 tys. km. Jeżeli doszłoby do wymiany zamontowanych pod fotelami baterii niklowo-metalowych, trzeba byłoby liczyć się z wydatkiem 39 500 zł. Bez komentarza!

Przyjazny dla środowiska i kierowcy

RX 400h to dla mnie typowo kobiecy samochód. Jest niezmiernie dopracowany w szczegółach, na które uwagę zwracają kobiety. Przykłady? Klapa bagażnika otwiera się i zamyka elektrycznie - wystarczy nacisnąć guzik. Jasna perforowana skóra dostarcza przepychu, liczne schowki dbają o praktyczną stronę auta, a automat rozleniwia podczas jazdy w korkach. Do tego ta cisza! Do ideału brakuje trochę bardziej komfortowego zawieszenia. Na psychikę kobiety działa też fakt, że auto jest niezmiernie przyjazne dla środowiska!

PLUSY:
- wygląd, mimo że nie jest moim faworytem w tej klasie,
- silnik hybrydowy, który zapewnia zarówno niezwykłą dynamikę, jak i oszczędność,
- bardzo bogate wyposażenie - w zasadzie niczego nie brakuje.

MINUSY:
- w moim odczuciu za twarde zawieszenie - szczególnie z tyłu nie czułam sie komfortowo,
- brak wersji z manualną skrzynią biegów - ja wolę taką od automatycznej,
- zbyt mały bagażnik - tylko 439 litrów. Niektóre auta kompaktowe mają więcej.

OCENA
Wygląd: 6 pkt
W kabinie: 6 pkt
Za kierownicą: 5 pkt
Silnik: 6 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniądze: 4 pkt

W terenie nie poszalejesz

Gwoździem programu jest oczywiście silnik - tak zaawansowanych jednostek nie ma do tej pory nikt wśród konkurencji. Stąd cena - w moim przekonaniu - choć obiektywnie wysoka, jest adekwatna do tego, co lexus oferuje. Auto ma niesamowitą siłę ciągu, a bezstopniowa skrzynia biegów w zasadzie nie ma żadnych opóźnień. Największy minus to fakt, że nie jest to prawdziwe 4x4. RX 400h służy raczej do delektowania się jazdą niż szaleństwa w terenie lub nawet na szosie. Przednionapędowa charakterystyka sprawia, że w zakrętach jest dość nerwowy.

PLUSY:
- hybrydowa jednostka napędowa - trzy silniki działają bez zarzutu,
- komfort jazdy i wykończenie wnętrza na najwyższym poziomie,
- ekonomiczny i ekologiczny zarazem - auto pali jak kompakt, a mniej od niego zanieczyszcza środowisko.

MINUSY:
- brak stałego napędu na cztery koła,
- spodziewałem się lepszego brzmienia po sprzęcie Marka Levinsona,
- jeden ze spryskiwaczy reflektorów zacina się i nie chowa w zderzaku - w tej klasie to skandal.

OCENA
Wygląd: 5 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 5 pkt
Silnik: 6 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniądze: 5 pkt

Lexus RX 400h 3,3 VVT-i V6 24V 272 KM

Wyposażenie (m.in.):
poduszki powietrzne przednie, boczne, kurtynowe i kolanowe kierowcy, ABS z EBD, BAS, VSC, VDIM, E-FOUR (elektroniczny napęd na cztery koła), E-CVT (bezstopniowa skrzynia biegów), 2-strefowa aut. klimatyzacja, pełna elektryka ze sterowaniem przednich foteli w 8 kierunkach, audio Marka Levinsona z 11 głośnikami i sterowaniem w kierownicy, system doświetlania zakrętów AFS, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, skórzana perforowana tapicerka, nawigacja satelitarna, kamera cofania.

Silniki:
3,5 VVT-i V6 24V (276 KM), 3,3 VVT-i V6 24V (272 KM)

Dane techniczne:
poj. silnika spalinowego (ccm): 3311
moc maks. (KM/obr.): 211/5600
maks. moment obr. (Nm/obr.): 288/4400
Silniki elektryczne (przedni/tylny):
Moc maks. (KM/obr.): 167/4500
Moment obr. (Nm/obr.): 333/1500
Maks. napięcie (V): 650
Moc maks. (KM/obr.): 68/4610-5120
Moment obr. (Nm/obr.): 130/0-610
Maks. napięcie (V): 650
System: Moc maks. (KM): 272
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 7,6
Prędkość maks. (km/h): 200

Zużycie paliwa (l/100 km):
średnie: 8,1

Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2715
długość (mm): 4755
szerokość (mm): 1845
wysokość (mm): 1670
Pojemność bagażnika (l): 439

Masy:
masa własna (kg): 2000-2040

Ceny (zł):
wersji najtańszej (3,5): 208 600
wersji podstawowej: 241 100
wersji testowanej: 289 300

Konkurencja nie śpi

Audi Q7 3,6 FSI
Silnik: pojemność/moc: 3,6/280 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s
Maksymalna prędkość: 225/ km/h
Cena: 228 960 zł

BMW X5 3,0 si
Silnik: pojemność/moc: 3,0/272 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,1 s
Maksymalna prędkość: 210 km/h
Cena: 240 400 zł

VW touareg 3,6 FSI
Silnik: pojemność/moc: 3,6/280 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s
Maksymalna prędkość: 218 km/h
Cena: 233 190 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki