MATURA 2012 POLSKI, poziom PODSTAWOWY 4.05.2012: PYTANIA, TEMATY, ARKUSZE, ODPOWIEDZI
MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI - poziom rozszerzony
Poziom rozszerzony natomiast zdają chętni uczniowie. Odbywa się on 7 maja 2012, a żacy mają 180 minut na napisanie własnego tekstu związanego z fragmentem utworu literackiego zamieszczonym w arkuszu egzaminacyjnym. Wypracowanie musi jednak zawierać odwołania do całej twórczości lub nawiązywać do szerszego kontekstu przedstawianego problemu. Uczeń może uzyskać 40 punktów.
MATURA z JĘZYKA POLSKIEEGO - jak się przygotować
Matura jest sprawdzeniem wiedzy ucznia z trzech lat. Jest to materiał, którego nie da się nauczyć w jedną noc. Warto natomiast odświeżyć sobie treści przeczytanych uprzednio lektur, przypomnieć pewne podstawowe toposy oraz często wykorzystywane motywy literackie.
-Przeczytaj, lub chociaż przeglądnij podręczniki z 3 lat nauki w liceum, przypomnisz sobie dotychczas omówione utwory, ważne konteksty interpretacyjne, biograficzne itd. niezbędne podczas pisania wypracowania (mój podręcznik był wydawnictwa Scentor, który zresztą gorąco polecam) – radzi na forum dla licealistów ubiegłoroczna maturzystka.
Gdy zapomnimy właściwego słowa lub jego formy – nie trzeba panikować – zdający maturę może korzystać ze słownika ortograficznego oraz poprawnej polszczyzny. Warto pamiętać, że wypracowanie musi mieć co najmniej 250 słów. Inaczej egzaminator nie oceni stylu, kompozycji, zapisu i języka pracy, jedynie rozwinięcie tematu. A to aż 50% punktów za tekst!
- Żeby nauczyć się pisać prace maturalne, trzeba rozwiązywać testy CKE - pisze jedna z uczennic liceum - Jeśli nie masz siły pisać całego wypracowania, to napisz sobie sam konspekt. To tak, jakby pisać klucz odpowiedzi - radzi.
Na maturze 2012 z języka polskiego na poziomie podstawowym absolwenci szkół średnich mieli do wyboru dwa tematy wypracowań:
1. Wyjaśnij symbolikę lewej i prawej strony oraz jej znaczenie dla wymowy utworu, analizując przytoczony fragment III części Dziadów Adama Mickiewicza. Zwróć uwagę na postać Nowosilcowa i postawy innych bohaterów wobec niego.
2. Porównaj postawy życiowe Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej ukazane w podanych fragmentach "Lalki" Bolesława Prusa i "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego. Odwołując się do znajomości utworów, zwróć uwagę na okoliczności, które miały wpływ na ukształtowanie osobowości bohaterek.
Rozumienie czytanego tekstu - artykuł "Wikipedia, czyli jeszcze nigdy... " z Tygodnika Powszechnego.