MATURA 2012 POLSKI: ODPOWIEDZI + ARKUSZE - poziom PODSTAWOWY

2012-05-06 14:49

4 maja 2012 uczniowie liceów napisali maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. Uczniowie uznali egzamin za łatwy, kilka pytań wzbudziło jednak wątpliwości młodzieży. Poniżej publikujemy arkusze oraz odpowiedzi do wszystkich zadań, które pojawiły się na egzaminie maturalnym.

MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI, poziom podstawowy - ZOBACZ ARKUSZE>>>

ODPOWIEDZI PONIŻEJ:

Rozwiązania zadań z egzaminu maturalnego: Język polski - poziom podstawowy (odpowiedzi są na bieżąco aktualizowane)

Zadanie 1

Tworzenie encyklopedii powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem, ponieważ:

- Wymaga skomplikowanej pracy edytorskiej

- wymaga dużych nakładów finansowych

- Wymaga pracy wielu autorów

Zadanie 2

Celem użycia liczb w piątym akapicie jest podkreślenie, uwypuklenie ogromu projektu, jakim jest Wikipedia.

Zadanie 3

Trzy różnice między Wikipedią a tradycyjną encyklopedią to:


- Dobór autorów (Wikipedię może redagować każdy, tradycyjna encyklopedie pisze zespół specjalnie dobranych ekspertów)

- Styl (Tradycyjna encyklopedia jest napisana w stylu czysto naukowym, Wikipedia nie musi być tak redagowana)

- Długość haseł (W tradycyjnej encyklopedii hasła muszą mieć określona długość, w Wikipedii nie)

Zadanie 4

Szósty akapit tekstu jest łącznikiem, między dwiema różnymi częściami tekstu. Pierwsza część mówi o historii Wikipedii, druga natomiast koncentruje się nad oceną haseł zawartych w elektronicznej encyklopedii.

Zadanie 5

Według autora sposób tworzenia Wikipedii jest anarchiczny, bo sposób redagowania pozwala na chaos w konstrukcji Wikipedii, nie ma tam określonych zasad czy styklu, którego przestrzegają wszyscy użytkownicy. Po drugie hasło może redagować każdy, a wiec nie tylko eksperci w danej dziecinie, co stwarza pole do błędów.

Zadanie 6

W celu nadania tekstowi w akapitach 5. i 7. zabarwienia emocjonalnego użyto:
- wykrzyknienia
- personifikacji (Wikipedia padała też (i pada nadal) ofiarą aktów wandalizmu.)

Zadanie 7

W akapitach siódmym i dziewiątym autor zgadza się z następującymi zarzutami sformułowanymi odnośnie Wikipedii
- dobór i jakość artykułów często są przypadkowe,
- niektóre teksty są mało wartościowe, bo każdy, nawet ktoś niebędący ekspertem może je pisać

Zadanie 8

Autor zobrazował przykładem sytuację, w której Wikipedia staje się narzędziem politycznych przepychanek.

Zadanie 9

Według autora Wikipedia jest użytecznym źródłem informacji, dla użytkownika, któremu zależy na czasie i nie potrzebuje dogłębnej, analitycznej wiedzy o danym zagadnieniu. Autor podkreśla też, że Wikipedia zawiera odniesienia do innych stron, więc użytkownik może pogłębić swoja wiedzę.

Zadanie 10

Sposób formułowania opinii o Wikipedii w dziesiątym akapicie tekstu rożni się od innych tym, że autor posługuje sie w nim własnymi doswiadczeniami związanymi z korzystania z Wikipedii oraz pisania haseł.

Zadanie 11

Metafora użyta w akapicie 11:
- pokazuje, że Wikipedia zawdzięcza swoje istnienie wcześniejszym encyklopediom,
- ukazuje zależności między osiągnięciami poszczególnych epok, rozwój wiedzy, kontinuum jej tworzenia.

Zadanie 12

1. Informacje dotyczące tradycyjnej encyklopedii - 1, 2, 3
2. Historia Wikipedii - 4
3. Niebywały sukces internetowej encyklopedii - 5
4. Zalety i wady nowego źródła informacji - 6, 7, 8, 9,
5. Subiektywne odczucia autora - 10
6. Podsumowanie rozważań - 11

Zadanie 13

Encyklopedie to wielotomowe dzieła obejmujące całość wiedzy z najróżniejszych dziedzin jest przykładem definiowania


Ten anarchiczny sposób tworzenia encyklopedii oraz jej darmowy charakter wzbudzały wielkie emocje, oskarżenia, próby dyskredytacji z jednej strony, a deklaracje o prawdziwie wolnościowym i demokratycznym sposobie dystrybucji i upowszechniania wiedzy z drugiej jest przykładem przeciwstawienia


Biorąc pod uwagę popularność Wikipedii, można powiedzieć, [ ] że "jeszcze nigdy tak wielu czytelników nie zawdzięczało tak wiele tak licznym autorom" jest przykładem wnioskowania

Zadanie 14

1. I

2. I

3. O

4. O


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki