Matura 2013 angielski podstawowy i rozszerzony - opinie, jak się przygotować

2013-05-09 12:24

Matura z języka angielskiego już jutro - 9 maja 2013 roku! Wyniki matury zadecydują zarówno o najbliższej, jak i o tej dalszej przyszłości absolwentów szkół średnich. Dla jednych maturzystów język angielski to najprzyjemniejsza, bo najłatwiejsza część matury, zaś dla drugich prawdziwa zmora.

MATURA 2013 - JĘZYK ANGIELSKI - poziom podstawowy i rozszerzony

Matura z języka angielskiego składa się z dwóch części, pisemnej i ustnej. Oba te egzaminy można zdawać na różnych poziomach, przy czym egzamin ustny zdaje się tylko na jednym wybranym poziomie, a egzamin pisemny jest obowiązkowy na poziomie podstawowym, po którym chętni mogą przystąpić do poziomu rozszerzonego.

>>> Matura 2013 język angielski podstawowy - arkusze, pytania

Do zaliczenia części ustnej wymagane jest co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania na poziomie, jaki wybrał zdający. W przypadku części pisemnej należy uzyskać co najmniej 30% punktów na poziomie podstawowym.

Egzamin maturalny z języka angielskiego odbędzie się w najbliższy czwartek. Młodzież podchodząca do testu na poziomie podstawowym zacznie pisać o godz. 9:00. Natomiast osoby, które wybrały maturę na poziomie rozszerzonym, zmierzą się z testem o godz. 14:00.

Na poziomie podstawowym sprawdzane będą rozmaite umiejętności językowe. Na teście znajdą się m.in zadania zamknięte o różnej specyfice, od rozumienia tekstów czytanych, do tych sprawdzających rozumienie ze słuchu. Z kolei w części rozszerzonej maturzyści muszą wykazać się zdecydowanie większą umiejętnością korzystania z poprawnych struktur językowych, w tym z gramatyki.

MATURA 2013 - język ANGIELSKI - OPINIE maturzystów

 

Podejście młodzieży do tej części matury jest różne. Jedni są pewni swego, twierdząc, że test będzie dla nich tylko formalnością. Natomiast inni mają mniej optymistyczne podejście, pełne obaw o wynik egzaminu.

Absolwenci szkół średnich obawiają się najbardziej specyficznego słownictwa. Twierdzą, że trudno im będzie odnaleźć się w oryginalnej tematyce. Kolejnym problem dla zdających jest loteria, spowodowana charakterem zadań zamkniętych. Zdaniem młodzieży test wybory nie zawsze oddaje rzeczywistą wiedzę. Ich zdaniem faworyzuje on słabszych uczniów.

Zmartwieniem dla maturzystów jest również brak zróżnicowanego słownictwa w poleceniach. Osoby nie znające poszczególnych słów, często się powtarzających mają ich zdaniem pod górkę. Młodzież chciałaby niejako uniwersalnych polecań, trafiających do większości osób.

Najważniejszy jest stały kontakt z obcym narzeczem. Należy jak najwięcej rozmawiać w obcym języku, gdzie się da i z kim tylko można. W dzisiejszych czasach na każdym kroku mamy do czynienia z obcym słownictwem.

Do naszego ojczystego języka przenika coraz więcej słów zaczerpniętych z innego narzecza. Jedni to krytykują, a inni chwalą. Jedno natomiast jest pewne, nasz język staje się bardziej uniwersalny, przez co łatwiej jest opanować język obcy, gdzie góruje oczywiście angielski.

Rzecz jasna największym dostarczycielem wiedzy w tym aspekcie jest internet. Szukając rozmaitych informacji, często nawet nieświadomie przyswajamy obce słownictwo. Podatna jest na to szczególnie młodzież, podobny stan rzeczy ma się w grach, szczególnie tych on-line.

Dziś młodzież ma szeroki dostęp do informacji, o naukę jest dużo łatwiej. Pozostaje mieć nadzieję, że wyniki matury będą tego świetnym odzwierciedleniem.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki