Matura 2018 język polski. Mamy ARKUSZE CKE I ODPOWIEDZI!

2018-05-04 17:05

Matura 2018 język polski. Pierwszy odcinek maturalnego maratonu za nami. Przyszli studenci są już po egzaminie maturalnym z języka polskiego na poziomie podstawowym. Część maturzystów jeszcze dziś zmaga się z częścią na poziomie rozszerzonym. Ci, którzy zakończyli pierwszy dzień matury 2018 na tzw. podstawie już liczą sobie w głowie, ile zdobędą punktów. Se.pl im to ułatwia. Poniżej prezentujemy arkusze maturalne i odpowiedzi z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Matura 2018 język polski. Świeżo upieczeni absolwenci liceów i techników mogą na chwilę odetchnąć. O godzinie 11.50 zakończył się egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. O godzinie 14.00 około 20 proc. maturzystów ponownie weszło na salę egzaminacyjną po to, by zmierzyć się z częścią na poziomie rozszerzonym (przystąpienie do tego egzaminu jest nieobowiązkowe). Przed przyszłymi studentami dwa dni odpoczynku przed kolejną porcją egzaminów (w poniedziałek, 7 maja, na maturzystów czeka matematyka). Czas wolny większość zdających i tak pewnie poświęci na szlifowanie i porządkowanie dotychczasowej wiedzy, którą udało się zdobyć przez lata mniej lub bardziej intensywnej nauki. Na maturze 2018 każdy szczegół może się przydać. Na razie jednak zdający emocjonują się głównie językiem polskim i wynikami egzaminu z tego przedmiotu. Poniżej prezentujemy odpowiedzi do egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym na maturze 2018.

Strona na bieżąco jest aktualizowana. Kliknij F5, aby odświeżyć

Sugerowane odpowiedzi:

1. Pierwsze i drugie zdanie są prawdziwe, trzecie jest fałszywe

2. Poeta zrezygnował z patosu i koncepcji poezji patriotyczo-tyrtejskiej. Stworzył też tzw. wiersz różewiczowski, który lepiej opisywał doświadczenia wojenne

3. Z utworu wynika, ze spełniło się marzenie Adama Mickiewicza zawarte w Epilogu "Pana Tadeusza". Nasz wieszcz chciał bowiem, by jego utwory (księgi) były po latach czytane przez ludzi, także powtarzane przy codziennych czynnościach. Poezja Mickiewicza to dla Różewicza "chleb" - coś powszechnego, ważnego dla każdego

4. C, D, F, zwroty grzecznosciowe i honorowe - "Panie Doktorze", "Dostojny Doktornacie", "Prześwietny Senacie", epitety nobilitujace odbiorcę - "Dostojny Doktorancie", "Prześwietny Senacie"

5. B, 1

6. C

7. Rola tłumacza miałaby polegać na wyjaśnianiu niezrozumiałych komunikatów językowych. Tłumacze byliby mediatorami, mieliby prowadzić do porozumienia i ukazywać techniki powstawania niezrozumiałych zwrotów jezykowych

8. Pierwsze i trzecie zdanie są prawdziwe, drugie - fałszywe

9.  a) Tytuł tekstu ma zwrócić uwagę na to, jakim problemem w obecnym wieku jest brak porozumienia i trudności w komunikowaniu się. Z tego względu zawód tłumacza wewnatrzjęzykowego miałby być bardzo pożądany.

b) Mediator to osoba prowadząca mediacje, a zatem przewodniczy procesowi porozumienia i zawierania kompromisu.

10. Język jako narzędzie przemocy, np. w celu uśmiercenia

11. a) Sformułowania potoczne mają pokazać negatywny stosunek autora do opisywanego zjawiska.

b) Wielu ludzi powtarza usłyszane zwroty bezrefleksyjnie. Zdarza się też, że usłyszane gdzieś słowo lub sformułowanie bezmyślnie łączą z innym przypadkowym słowem

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki