Matura z języka polskiego egzamin ustny. Od 11 maja uczniowie szkół średnich mierzą się z egzaminem z języka polskiego z części ustnej. Od tego roku maturzyści muszą zdawać język polski w zmienionej formie - dotychczasowe wystąpienie przed komisją, zastąpiła odpowiedź na wylosowany przez ucznia temat. Na jakie tematy mogą trafić uczniowie podczas tegorocznej matury z języka polskiego? 12 maja uczniowie musieli wykazać się wiedzą z takich lektur jak: "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza, "Chłopi" Władysława Reymonta czy "Lalka" Bolesława Prusa. Uczniowie muszą także potrafić zinterpretować obraz Bruna Schulza. Maturzyści muszą także wykazać się znajomością twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, Tadeusza Różewicza oraz Wisławy Szymborskiej. Na ustnym egzaminie z języka polskiego pojawiają się również fragmenty książki Hanny Krall "Zdążyć przed Panem Bogiem".
Tematy, które pojawiły się na egzaminie z matury języka polskiego na ustnej części 13 maja. Dokładna treść tematów może się nieznacznie różnić od oryginalnych.
1. Etykieta i netykieta językowa na podstawie fragmentu tekstu kultury i własnych doświadczeń
2. Do czego prowadzi pycha? Na podstawie "Dziadów cz. III" (Wieża Babel) i innych tekstów kultury
3. Za pomocą jakich środków stylistycznych można przedstawić satyryczny obraz rzeczywistości? I podany wiersz "Mieszkańcy" Tuwima
4. Jak przedstawiany jest czas w tekstach kultury na podstawie obrazu Salvadora Dali "Zegary"
5. Zesłanie na Syberię na podstawie opowiadania (obraz Syberii w kulturze europejskiej)
6. Jak wyrażać uczucia i emocje na podstawie tekstu (...), tekstów kultury i własnych doświadczeń
7. Temat o marionetkowości. Fraszka "O żywocie ludzkim" Kochanowskiego
8. Na czym polega uniwersalizm ludzkich doświadczeń. Nawiązania do weltszmercu i kolaż Davida Trullo - [Weltszmerc - poczucie bezsensu istnienia, bezcelowości życia. Charakterystyczne dla obyczajowości oraz literatury romantyzmu i modernizmu. Można odnieść do literatury: "Cierpienia młodego Wertera" Goethego, czy "Kordiana" J. Słowackiego.
9. Zapożyczenia językowe. Moda, czy konieczność - na podstawie fragmentu artykułu. Kontekst kulturowy i własne doświadczenia językowe.
10. Jak mity greckie wpływały na kulturę europejską
11. Utopia - kraina szczęścia, czy groźna pułapka? Powiastka filozoficzna Woltera
12. Jakich środków językowych używają autorzy do opisu rzeczywistości. Jest podany fragment "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego. Odwołaj się do jeszcze jednego utworu 13. Jak twórcy ukazują marzenia w swoich dziełach. Odwołaj się do tekstu "Trzeba marzyć" Jonasza Kofty i wybranych tekstów kultury.
14. Holocaust z punktu widzenia kata i ofiary. Omów problem odwołując się do wybranych pozycji literackich: - Wyjaśnij znaczenie pojęcia Holocaust - Wyjaśnij motto "Medalionów" Z. Nałkowskiej "Ludzie ludziom zgotowali ten los" - Jak Żydzi próbowali walczyć z niemieckimi siłami w Powstaniu w Getcie Warszawskim
15. Jak może być rozumiane bohaterstwo? Fotografia z żołnierzami Powstania Warszawskiego (żołnierze na tle ruin Warszawy)
16. Jak reklama odnawia język?
17. Schematy - ograniczają, czy porządkują życie człowieka? Rozważ odwołując się do podanego fragmentu "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza i innych tekstów kultury
18. Na podstawie źródła ikonograficznego omów, jak przedstawiany jest motyw pijaństwa.
19. Jaką funkcję pełnią metafory w tekstach kultury? Dołączony został obraz "Człowiek na drabinie" Quinta. Odwołać się do dwóch tekstów literackich.
Zobacz też: Matura język ustny polski - pytania i tematy wypowiedzi