Zadanie 1
Na podstawie akapitu 1. wyjaśnij, co stanowiło pokarm duchowy dla bohaterów utworu Platona Uczta.
Przykładowa odpowiedź:
Pokarmem duchowym dla bohaterów Uczty Platona była dyskusja filozoficzna nad kwestiami filozoficzno-moralnymi (koncepcją przejścia miłości w piękno i prawdę).
Zadanie 2.
Jaką funkcję w kompozycji tekstu pełni przywołanie Uczty Platona
Odpowiedź:
Przywołanie Uczty Platona jest wprowadzeniem do tekstu. Informuje o głównym temacie artykułu i proponowanym podejściu do niego. Staje się przez to ramą do interpretacyji tekstu.
Zadanie 3
Sformułuj zawartą w akapicie 1. tezę związaną z istotą człowieczeństwa. Wymień przykłady z życia codziennego, zawarte w tekście, które ilustrują też tezę.
Odpowiedź:
Teza:
Istotą człowieczeństwa stanowi nadawanie przez ludzi sensów symbolicznych i wartości czynnościom i wydarzeniom.
Przykład 1:
Spożywanie pokarmów - jedzenie ma nie tylko zaspokajać potrzeby biologiczne, ale ma też wymiar symboliczny. Świąteczne obiady, uczty weselne, stypy mają często wymiar polityczny lub są symbolami uczuć.
Przykład 2:
Sen, odpoczynek - sen ma znaczenie symboliczne, do kwestii snu podchodzi się niczym do czegoś odświętnego, co wymaga starania i szczególnego przygotowania.
Zobacz: MATURA 2014 JĘZYK POLSKI, ARKUSZE CKE: ROZWIĄZANIA i ODPOWIEDZI
Zadanie 4. (2 pkt)
Podaj argumenty, którymi autorka uzasadniła pogląd, że miłości nie można ograniczyć do biologii.
Odpowiedź:
Autorka tekstu twierdzi, że miłości nie można ograniczyć do biologii, ponieważ może ona zmienić człowieka, sprawić że będzie on inny niż wcześniej. Miłość w człowieku siłę, która może doprowadzić do zbrodni lub poświęcenia siebie dla kogoś.
Zadanie 5. (2 pkt)
Uzupełnij tabelę.
A. Spośród podanych środków stylistycznych:
personifikacja, apostrofa, antyteza, wyliczenie, inwersja
Wybierz trzy, które autorka zastosowała w zdaniu: Czasem [miłość] jest rozsądna, czasem szalona, czasem niszczy, czasem buduje, bywa ślepa, ale i zdumiewająco przewidująca, jakby otrzymała nagle przenikliwe widzenia przyszłości
B. Określ rolę każdego z nich w budowaniu obrazu miłości.
Odpowiedź:
A. personifikacja, antyteza, wyliczenie
B Personifikacja - poprzez uosobienie miłości autorka tekstu nadaje jej wymiar symboliczny; pokazuje, że miłość potrafi przybierać cechy takie, które nadawane są człowiekowi
Antyteza - celem użycia antytezy jest pokazanie, że miłość jest różnorodna, może przybierać wiele oblicz
Wyliczenie - służy zwróceniu uwagi na ilość charakterystyk (często sprzecznych), które mogą zawierać się w miłości
Zadanie 6. (1 pkt)
Jaką funkcję pełnią sformułowania: "właśnie", "chciałoby się powiedzieć", "wiemy dobrze" w zadaniu z akapitu 3.?
Odpowiedź:
Sformułowania te służą unaocznieniu, że wyłącznie biologiczne postrzeganie miłości jest nieodpowiednie ponieważ ma ona również wartość symboliczną.Przedstawiane przez autorkę sformułowania są bliskie nam wszystkim (odwołują się do doświadczenia, które odczuwa każdy człowiek).
Zobacz: Matura 2014. POTOP i WESELE na maturze z JĘZYKA POLSKIEGO
Zadanie 7. (2 pkt)
Autorka ukazuje miłość z punktu widzenia reprezentantów różnych dziedzin myśli ludzkiej. Przedstaw, na czym polega istota miłości zdaniem:
A. naukowca - biologa (akapit 3.)
B. księdza - poety (akapit 4.)
C. filozofia - etyka (akapit 5.)
Odpowiedź:
A. naukowca-biologa - miłość służy przedłużeniu gatunku i na tym polega jej istota
B. księdza-poety - istotą miłości jest kochanie wszystkich ludzi (również tych nam nieznanych, obcych); podchodzenie do nich z ufnością, przyjaźnią, życzliwością
C. filozofa-etyka - istotą miłości jest jej przekształcenie w trwałe i wierne przywiązanie; radość z istnienia drugiego człowieka, bezinteresowność, słowem czystość uczucia rozumiana jako dawanie a nie branie
Zadanie 8. (2 pkt)
Do każdego z podanych zdań dobierz funkcję językową, która w nim dominuje
A. fatyczna, B. informacyjna, C. impresywna, D. ekspresywna.
1. Dialog Platona, w którym mówi się o miłości, nosi tytuł Uczta
2. Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą.
3. Kochając, cieszę się, że jesteś
Odpowiedź:
1. B
2. C
3. D
Zadanie 9. (1 pkt)
Zdanie: Nie umiemy się przyjaźnić, nie umiemy się porozumiewać, ale jątrzyć - o, do tego jesteśmy wręcz uzdolnieni jest ironiczne, ponieważ autorka:
Odpowiedź:
D. O wadach ludzi mówi z pozornym podziwem
Zadanie 10 (2 pkt)
Wyjaśnij celowość zastosowania w akapicie 4. czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej i liczby mnogiej
1 os. l.poj.
1 os. l.mn
Odpowiedź
1 os. l. poj. - zastosowano zwrot w 1 os. l. poj. po to, by przywołać argument potwierdzający tezę autorki, mający swoje podstawy w jej osobistych doświadczeniach
1 os. l. mn. - użyto 1 os. l. mn. aby podkreślić, że są to uczucia, zachowania wspólne wszystkim ludziom, ma tu miejsce pewna wspólnota doświadczeń , a przez to nie zostają całkowicie potępione, ponieważ są ludzkie (w pewien sposób wiążą się z istotą człowieczeństwa)
Czytaj również: Matura 2014 MATEMATYKA - co będzie na egzaminie
Zadanie 11 (1pkt)
Określ funkcję, która pełni w całym tekście zdanie rozpoczynające ostatni akapit.
Odpowiedź:
Zdanie rozpoczynające ostatni akapit pełni funkcję podsumowania, wniosku kończącego rozważania o miłości.
Zadanie 12 (1 pkt)
Dlaczego prawdziwa miłość jest taka trudna i jest jej tak mało? Odpowiedz zgodnie z poglądami autorki wyrażonymi w podsumowaniu tekstu.
Odpowiedź:
Miłość prawdziwa jest „trudna i jest jej tak mało”, gdyż wymaga bezinteresowności, nie oczekuje nagrody, polega na dawaniu a nie na wykorzystywaniu, przyjmowaniu i braniu.
Zadanie 13. (2 pkt)
Do podanych punktów planu tekstu dopisz odpowiadające im numery akapitów.
1. Wyższy sens funkcji fizjologicznych. odp.
2. Biologiczny i duchowy wymiar miłości.
3. Przewaga nienawiści i potrzeba miłości.
Odpowiedź:
1. Akapit 1
2. Akapity 2,3
3. Akapity 4,5
Zobacz też: Matura 2014 ODPOWIEDZI I ARKUSZE Z JĘZYKA POLSKIEGO! Zobacz co było na MATURZE!
Wiadomości se.pl na Facebooku
Odpowiedzi na pytania z matury 2014 z języka polskiego udzielił portal "edulandia.pl", który przy sporządzaniu ich współpracował z Uniwersytetem Wrocławskim.