Jeszcze w marcu lokomotywownia w Wolsztynie wydawała parowozy do prowadzenia planowych pociągów pasażerskich na trasie Wolsztyn - Leszno. Niestety dalsze utrzymywanie połączeń z udziałem parowozów okazało się zbyt kosztowne i wielkopolski urząd marszałkowski z niego zrezygnował. Co jednak będzie z parowozami?
Kultura i turystyka
PKP Cargo SA, właściciel Parowozowni, ma pomysł nie tylko na jej ocalenie dla przyszłych pokoleń, lecz także na rozwój - chce utworzenia na jej terenie instytucji kultury. Dzięki temu zarząd Parowozowni będzie miał większe możliwości, by uzyskać dofinansowanie i wsparcie dla bieżącej działalności. Parowozownia wymaga bowiem stałych i to niemałych nakładów finansowych. Pieniądze potrzebne są na naprawę i remonty generalne zabytkowych lokomotyw oraz zachowanie starych technik i technologii związanych z utrzymaniem parowozów. Chodzi o to, by lokomotywownia stała się centrum kultury, turystyki i edukacji.
- To realna szansa na rozwój Parowozowni jako unikalnego przykładu dziedzictwa kolejowego, przyciągającego turystów z całej Europy, a nawet świata - mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo SA. PKO Cargo SA deklaruje, że pomoże Parowozowni w realizacji projektu.
Przeczytaj też: Parowóz Piękna Helena przyjechał do stolicy
Ziarnko do ziarnka
Skąd Parowozownia miałaby czerpać fundusze? PKP Cargo SA rozmawia w tej sprawie z samorządami. Urząd marszałkowski miałby zamawiać rozkładowe pociągi parowe i dofinansowywać turystykę z wykorzystaniem pociągów retro. Marszałek miałby też się dołożyć do przygotowania obiektu Parowozowni do obsługi ruchu turystycznego. Dotacje miałyby płynąć także z powiatu wolsztynskiego i Gminy Wolsztyn oraz od innych samorządów.
Swój wkład w utrzymanie Parowozowni nadal miałoby PKP Cargo SA. W spółce trwają intensywne przygotowania do tegorocznej edycji parady parowozów, która odbędzie się 3-4 maja w Wolsztynie.
Najciekawsze eksponaty
Ok1-359 z roku 1917 - najstarszy
w Polsce czynny parowóz prowadzący planowe pociągi
Pm36-2 z 1937 roku, czyli "Piękna Helena" - najszybszy parowóz PKP z pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie
Ok22-31 - pierwszy polski parowóz osobowy z roku 1929
Tr5-65 - parowóz produkcji niemieckiej z roku 1921