Projektując instalację fotowoltaiczną, w pierwszej kolejności trzeba oszacować całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną. Następnie należy zastanowić się, gdzie zamontować fotowoltaikę: na dachu czy na gruncie. W tym celu warto wziąć pod uwagę kilka czynników. Ważna jest przede wszystkim charakterystyka dachu, jego nachylenie, całkowita powierzchnia oraz nośność. Duże znaczenie mają równie aspekty techniczne związane z montażem, w tym konieczne do wykonania prace przygotowawcze, a także lokalizacja budynku lub terenu.
NIE KAŻDY DACH JEST ODPOWIEDNI
Nie zawsze możliwe jest zamontowanie modułów na budynku. W przypadku firm, takim ograniczeniem może być zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną.
– Jeśli przedsiębiorstwo zużywa dużo prądu, powierzchnia dachu może być niewystarczająca. Alternatywą jest wówczas konstrukcja naziemna, pod warunkiem oczywiście, że firma dysponuje odpowiednio dużym terenem – mówi Remigiusz Markizański Kierownik Wydziału Sprzedaży Paneli Fotowoltaicznych Energa Obrót S.A.
Instalacja fotowoltaiczna nie może być również zamontowana na pokryciu wykonanym z eternitu lub innego łatwopalnego materiału takiego jak drewno czy strzecha. Przeszkodę stanowi również zły stan techniczny dachu, jego bardzo nietypowy kształt czy nieodpowiednia orientacja. Żywotność obecnie produkowanych paneli fotowoltaicznych dochodzi nawet do 40 lat, dlatego przed ich montażem należy upewnić się, czy konstrukcja, do której zostaną przymocowane, również wytrzyma taki okres pod naciskiem instalacji.
FOTOWOLTAIKA NAZIEMNA I DACHOWA – RÓŻNICE
Główne różnice pomiędzy instalacją naziemną a dachową dotyczą sposobu montażu.
Konstrukcja naziemna wymaga wykonania specjalnego stelaża, do którego następnie montowane są panele. Dodatkowo znajduje się ona w pewnej odległości od budynku, a więc należy również zadbać o właściwe zabezpieczenie okablowania prowadzącego do falownika. W obu przypadkach można zastosować takie same panele fotowoltaiczne oraz falowniki.
ZESTAW NAZIEMNY – ZALETY
Jeśli dach nie spełnia odpowiednich warunków, aby zamontować na nim instalację fotowoltaiczną lub jest to nieopłacalne, można umieścić panele na specjalnej konstrukcji stojącej na gruncie.
– Jego zaletą jest skalowalność i prosta rozbudowa. Gdy przedsiębiorstwo rozwinie swoją działalność i będzie potrzebowało więcej energii, bez problemu można dostawić kolejny stelaż z panelami fotowoltaicznymi, pod warunkiem oczywiście, że firma dysponuje odpowiednim dużym terenem. – wyjaśnia Remigiusz Markizański Kierownik Wydziału Sprzedaży Paneli Fotowoltaicznych Energa Obrót S.A.
Prąd czerpany z własnej minielektrowni może przełożyć się na znaczne obniżenie kosztów na energię elektryczną.
Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest szybszy dostęp do modułów fotowoltaicznych. Nie trzeba przeprowadzać prac konserwacyjnych na wysokościach, a także łatwiej jest odśnieżać panele w okresie zimowym. Korzyści widoczne są również podczas prac montażowych.
Instalację postawioną na ziemi prościej jest zorientować we właściwym kierunku i ustawić pod odpowiednim kątem niż panele znajdujące się na dachu. Dodatkowo fotowoltaika znajdująca się na gruncie wolniej nagrzewa się w okresie letnim, co również przekłada się na jej lepszą wydajność pracy.
ZESTAW NAZIEMNY – WADY
Fotowoltaika postawiona na gruncie ma też swoje wady. Do wykonania instalacji potrzebny jest odpowiedniej wielkości teren, który mógłby posłużyć na inne cele. Dodatkowo nie może być on zacieniony ani niczym zasłonięty od strony południowej. Instalacja naziemna w większym również stopniu narażona jest na uszkodzenia, akty wandalizmu oraz próby kradzieży. Pewną wadą są również względy estetyczne. Konstrukcja może kontrastować z otoczeniem i bryłą budynku.
CZY TO SIĘ OPŁACA?
Instalacja fotowoltaiczne postawiona na gruncie ma wiele zalet, ale również wady. Podobnie jednak jest w przypadku paneli fotowoltaicznych zamontowanych na dachu. Dlatego przed podjęciem decyzji warto skontaktować się z doradcą, który po przeanalizowaniu sytuacji konkretnego klienta podpowie, jakie rozwiązanie wybrać. Z reguły instalacja naziemna sprawdzi się w firmach o zwiększonym zapotrzebowaniu na energię lub tam, gdzie z powodów technicznych nie można jej zamontować na dachu.
Samochód elektryczny zasilany energią z FOTOWOLTAIKI
Coraz więcej osób prywatnych oraz przedsiębiorstw inwestuje w instalacje fotowoltaiczne. Powodem jest przede wszystkim chęć znacznego obniżenia rachunków za prąd. To doskonała okazja do pozyskania energii elektrycznej ze słońca także do zasilania auta elektrycznego. Innowacyjne rozwiązanie łączące w sobie instalację fotowoltaiczną z ładowarką EV oferuje Energa Obrót.
Pod względem zasilania ładowarka do samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in nie różni się wiele od innych domowych urządzeń. Do jej działania potrzebna jest instalacja elektryczna o napięciu 230V (jednofazowa) lub 400V (trójfazowa). Biorąc jednak pod uwagę wydajność ładowania, bardziej odpowiednie jest drugie rozwiązanie, czyli popularna „siła”. Wyjścia trójfazowe przeważnie występują tam, gdzie mogą być podpięte urządzenia o dużej mocy, a więc na przykład w garażu oraz kuchni.
DOPASOWANIE ŁADOWARKI EV DO FOTOWOLTAIKI
Projektując instalację fotowoltaiczną, należy zwrócić uwagę na całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz wybór odpowiednich komponentów. Najważniejszą rolę w układzie pełni inwerter (falownik), który zamienia wyprodukowany w ogniwach prąd stały na zmienny. Inwerter powinien być dopasowany zarówno do mocy instalacji fotowoltaicznej, jak i rodzaju instalacji elektrycznej. Jeśli w budynku znajdują się gniazda siłowe, to należy wówczas wybrać inwerter trójfazowy. Praktycznie każda ładowarka EV może być zasilana darmową energią ze słońca. Nie ma tu właściwie żadnych ograniczeń. Warto jednak wybrać taką ładowarkę, która została zaprojektowana z myślą o instalacji fotowoltaicznej, ponieważ przełoży się to na dodatkowe korzyści.
– Stacja ładowania Fronius Wattpilot, którą oferujemy naszym klientom, to nowoczesne rozwiązanie służące do ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydowego plug-in. Urządzenie Wattpilot GO zostało zaprogramowane tak, aby w trybie ładowania pojazdu korzystało z nadwyżki prądu dostarczanej z zainstalowanej instalacji fotowoltaicznej – mówi Remigiusz Markizański, kierownik Wydziału Sprzedaży Paneli Fotowoltaicznych Energi Obrotu.
Dzięki temu energia zostaje maksymalnie wykorzystana. Może się to okazać szczególnie istotne przy rozliczeniach na podstawie tzw. net-billingu, który jest nowym sposobem rozliczania prosumentów. W systemie rozliczeń, który będzie stosowany od 1 lipca 2022 r., szczególną uwagę kładzie się na autokonsumpcję.
SZYBSZY ZWROT NAKŁADÓW
Korzystanie z samochodu elektrycznego jest nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również może być okazją do sporych oszczędności. Co więcej, koszty podróżowania mogą spaść jeszcze bardziej, gdy auto zasilane jest wyprodukowaną przez własną instalację fotowoltaiczną energią ze słońca. Dlatego warto ponieść wydatki związane z zakupem i montażem instalacji PV, ponieważ taka inwestycja może dość szybko przynieść wymierne korzyści.
Ile to kosztuje? Zakładając, że przeciętne auto miejskie zużywa około 15 kWh na 100 km i w ciągu roku pokonuje około 20 tys. km, to pobiera około 3000 kWh energii elektrycznej. Do tej wartości należy dodać zużycie prądu w gospodarstwie domowym. Można przyjąć, że przeciętnie wynosi ono od 2000 do 4000 kWh. Całkowite zapotrzebowanie na energię będzie więc oscylować w okolicach 7000 kWh.
Taką ilość prądu jest w stanie wyprodukować w ciągu roku instalacja fotowoltaiczna o mocy 7 kW. Koszt jej zakupu i montażu będzie zależał od kilku czynników, takich jak wybór komponentów czy sposobu montażu. Można przyjąć, że będzie to około 40 tys. zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć cenę stacji ładowania. Końcowa kwota może wydawać się wysoka, ale od tej sumy należy jeszcze odjąć dotacje oraz ulgi podatkowe, z których można skorzystać. Jeśli weźmiemy pod uwagę te czynniki i dodamy do nich możliwe oszczędności związane z korzystaniem z fotowoltaiki, inwestycja powinna zwrócić się już po kilku latach.
WYGODA I BEZPIECZEŃSTWO
Użytkowanie samochodu elektrycznego jest bezpieczne, przyjazne dla środowiska oraz wygodne.
– Dzięki mobilnej stacji ładowania Wattpilot Go, pojazd można ładować w dowolnym miejscu, zarówno w domu, w pracy, jak i podczas wakacyjnych podróży. Dodatkowo urządzenie posiada zabezpieczenie przed kradzieżą dzięki blokadzie gniazda ładowania – wyjaśnia Remigiusz Markizański, kierownik Wydziału Sprzedaży Paneli Fotowoltaicznych Energi Obrotu.
Ponadto aplikacja Solar.wattpilot pozwala zdalnie uruchomić proces ładowania samochodu EV i na bieżąco monitorować jego postępy. Z kolei inteligentne rozwiązanie ładowania typu Plug-and-Play obsługuje dwa różne tryby ładowania – Eco i Next Trip Mode.
Standardowo ładowarka posiada wtyk 3-fazowy CEE kompatybilny z gniazdem siłowym. Można jednak zamówić adapter umożliwiający podpięcie stacji pod zwykłe gniazdko 230V.
KOMPLEKSOWA USŁUGA
Wybierając instalację fotowoltaiczną od Energi Obrotu, klienci otrzymują kompleksową usługę, która obejmuje bezpłatne doradztwo i wycenę, zakup i montaż paneli, a także próbne uruchomienie. Energa Obrót współpracuje ze sprawdzonymi partnerami, dzięki czemu instalacja jest idealnie dopasowana do potrzeb zamawiającego. Warto zainwestować w elektromobilność i w pakiecie wybrać nowoczesną stację ładowania. Dzięki temu rachunki za prąd będą niższe, a poniesione nakłady szybciej się zwrócą.
Więcej informacji na www.energa.pl