Jakie są podstawowe zagrożenia? Najbardziej pospolite są oczywiście wyłudzenia pieniędzy. Z nimi możemy się spotkać chociażby przy robieniu zakupów przez internet. Niewiarygodnie tanie sklepy internetowe, nadzwyczajne okazje na aukcjach – kupujemy, płacimy, a towaru... nigdy nie otrzymujemy. Wirtualna firma nagle znika razem z naszymi pieniędzmi.
Przeczytaj koniecznie: Tańszy internet? Jeszcze nie teraz
To się niestety zdarza dlatego trzeba pamiętać o kilku zasadach. Internetowe sklepy trzeba traktować tak jak te z realnego świata. Jeśli nie jesteśmy pewni uczciwości sprzedawcy, trzeba go sprawdzić. Każdy taki sklep powinien mieć numer KRS czy REGON, adres, telefon kontaktowy. Jeśli podany jest tylko numer komórki czy adres e-mail to powinno to wzbudzać podejrzenia.
Czytaj dalej: Płacenie w ciemno się nie opłaca!>>
Płacenie w ciemno się nie opłaca!
Kolejną kwestią jest sama transakcja. Często kuszeni jesteśmy ofertami „wpłać na konto - transport gratis”. Tylko czy to się opłaca? Jeśli nasz kontrahent okaże się oszustem nie dość, że nie oszczędzimy na transporcie, to jeszcze może przepaść cała wpłacona suma.
Patrz też: Z nami wybierzesz najtańszy Internet!
Dlatego jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości lepiej dopłacić za przesyłkę „za pobraniem” – polecamy szczególnie w przypadkach gdy chodzi o droższe towary.
Twoje dane też są cenne
Odrębna sprawa to dane osobowe. Często zupełnie bez zastanowienia wypełniamy różne formularze wpisując tam chronione prawem dane osobowe. Oczywiście decydując się na zakupy w internecie musimy być gotowi na to, że sprzedawca zapyta nas o imię, nazwisko, adres. Jeśli jednak nie płacimy kartą kredytową nie musimy podawać jej numeru, podobnie jest numerem dowodu osobistego.
Watro pamiętać, że oszuści mogą te dane wykorzystać do wyczyszczenia naszego konta czy to wzięcia kredytu na nasze nazwisko!
Czytaj dalej: Oszust wirtualny, kara zupełnie realna>>
Oszust wirtualny, kara zupełnie realna
Na koniec wypada jeszcze dodać, że robiąc zakupy w internecie przysługują nam takie same prawa jak w realnych sklepach. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z zamówienia, mamy prawo do zwrotu produktu w ciągu 10 dni. Jeżeli natomiast towar nie został wysłany, przedsiębiorca nie istnieje, zgłośmy sprawę organom ścigania!
Pomoc – również prawną - w walce z oszustami w sieci oferuje też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.