Odszkodowanie za błędną etykietę na czekoladzie

2013-07-04 4:00

Czujesz się oszukany przez producenta? Chcesz dochodzić swoich racji, ale nie wiesz, w jaki sposób możesz to zrobić? O tym, jakie prawa przysługują konsumentom i jak o nie walczyć, mówi Adam Nowak, ekspert z Federacji Konsumentów.

Jestem alergikiem, więc zawsze kupuję czekoladę bez orzechów. Niestety, ostatnio kupiłem taką, w której okazało się, że są śladowe ilości orzechów. Na opakowaniu nie było o tym żadnej informacji. Trafiłem do szpitala z ciężkim zatruciem, ponieważ orzechy to silny alergen wywołujący duszności, które mogą nawet doprowadzić do śmierci. Czy należy mi się w związku z tym jakieś odszkodowanie?

(Janusz, 41 l.)

Adam Nowak, ekspert z Federacji Konsumentów: Klient może żądać zwrotu pieniędzy za wszelkie poniesione straty finansowe

Jednym z podstawowych obowiązków producenta żywności jest jej prawidłowe oznakowanie. Każdy z nas, kupując produkt spożywczy, powinien otrzymać pełną i wyczerpującą informację o jego składzie. Obowiązek ten jest szczególnie istotny w przypadku składników, które mogą wywoływać reakcje alergiczne zagrażające zdrowiu konsumentów.

>>> Akademia konsumenta. Zamach na płatności online

W sytuacji, w której producent nie wykazuje na etykiecie produktu jego pełnego składu, może ponieść odpowiedzialność za konsekwencje wywołane takim zaniedbaniem. Podstawą dochodzenia roszczeń finansowych jest art. 95 Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Na mocy tego przepisu, a także regulacji, do których on odsyła, w przypadku wystąpienia reakcji alergicznej na składnik niewymieniony na etykiecie produktu żywnościowego mamy prawo domagać się odszkodowania za wszelkie straty finansowe, jakie ponieśliśmy w związku z zaniedbaniem producenta. Mogą to być m.in. koszty zakupu leków, opieki specjalistów, a także np. kwoty odpowiadającej utraconym w trakcie leczenia zarobkom.

Warto również pamiętać, że tego rodzaju zdarzenie wiąże się z cierpieniem fizycznym. Co za tym idzie, możemy również żądać od producenta zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Dla skutecznego dochodzenia swoich roszczeń trzeba je jednak udowodnić. Dlatego też, jeśli znajdziemy się w takiej sytuacji, należy m.in. zabezpieczyć opakowanie i resztkę produktu, a także zbierać dokumentację medyczną i wszelkie rachunki potwierdzające poniesione wydatki. Im więcej mamy dowodów, tym większe są nasze szanse na uzyskanie odszkodowania.

Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected]. pl. W temacie wpisz "konsumencki czwartek".

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają