Autostrada z Poznania do Świecka już cała gotowa. Ostatni odcinek z Nowego Tomyśla, na który czekaliśmy ponad 5 lat, a który ma blisko 106 kilometrów, od jutra cieszyć będzie wszystkich kierowców. A przy okazji dobra wiadomość dla kieszeni zmotoryzowanych - do końca maja przyszłego roku za przejazd nowym odcinkiem nie trzeba będzie płacić. Później opłata wyniesie najprawdopodobniej około 20 zł, ale to będą naprawdę dobrze wydane pieniądze.
- Do budowy nowego odcinka autostrady wykorzystano najnowszą technologię betonową spełniającą najwyższe normy budowy dróg i autostrad w krajach Unii Europejskiej - tłumaczy Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy Autostrady Wielkopolskiej II.
Na wierzchu położono beton cementowy, pod nim geowłókninę, chudy beton i warstwę mrozoodporną. - Całość jest odporna na wahania temperatury i po 23 latach użytkowania wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi zaledwie 5 proc. - tłumaczy Kwiatkowska.
Cały projekt, zrealizowany przez firmę Autostrada Wielkopolska II, której głównymi udziałowcami są KULCZYK HOLDING SA i MERIDIAM A2 West, kosztował ok. 1,6 mld euro, przy czym sama budowa - 1,3 mld euro. - Budowa A2 do granicy z Niemcami jest największym projektem infrastrukturalnym w Polsce i jednym z większych w Europie, realizowanym w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego - dodaje Kwiatkowska.
Nowy odcinek A2 w liczbach
Nawieziono ponad 6 mln m3 ziemi (400 tys. tirów) - to objętość ponad dwóch piramid Cheopsa.
2 mln 265 tys. m2 nawierzchni betonowej to powierzchnia 297 pełnowymiarowych boisk piłkarskich
87 mostów i wiaduktów
Co czwarta złotówka inwestycji została przeznaczona na ekologię
Blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt