Ostatnio wiele się mówi na temat bezpieczeństwa energetycznego. Jak je wzmacniać? Kto za nie odpowiada? Czy Polska ma możliwości magazynowania paliw i ropy? Czy jesteśmy gotowi na embargo, czyli zakaz sprowadzania paliw i surowców z Rosji?
Krwioobieg gospodarki
Jednym z filarów dobrze funkcjonującej gospodarki jest transport. Jest on często porównywany do krwiobiegu. Od jego sprawnego funkcjonowania zależy zdrowie i życie całego organizmu. Transport nie istnieje bez paliwa, a paliwo bez dobrze zorganizowanego operatora logistyki, czyli spółki PERN, której magazyny i rurociągi pozwalają sprawnie działać naszej gospodarce. Chodzi o to, że paliwo, które tankujemy na stacjach, musi przejść przez cały ciąg produkcyjny i logistyczny zanim trafi do naszych baków. Rafinerie produkują benzyny i olej napędowy z ropy naftowej, a potem te produkty naftowe trafiają do specjalnych zbiorników w bazach PERN. Stamtąd za pomocą rurociągów, kolei oraz autocystern są rozprowadzane po kraju i trafiają na stacje paliw.
Program inwestycyjny dla Polski
Po kilku falach pandemii mierzymy się z kolejnymi, bardzo poważnymi wyzwaniami związanymi z wojną za naszą wschodnią granicą. To wszystko potwierdziło słuszność inwestycji. PERN od kilku lat konsekwentnie rozbudowuje swoją infrastrukturę - w ciągu ostatnich lat możliwości przechowywania paliwa w naszym kraju zwiększyły się aż o jedną trzecią! Nowe zbiorniki znajdują się m.in. w nadmorskiej bazie paliw w Dębogórzu, której rola istotnie wzrasta w związku z sytuacją geopolityczną. Możliwość sprowadzania drogą morską paliw i ropy naftowej z różnych kierunków oznacza bezpieczeństwo dostaw oraz zapewnienie nieprzerwanego działania całej gospodarki.
To właśnie do Dębogórza trafiają paliwa z całego świata, które następnie mogą być magazynowane w zbiornikach lub od razu transportowane dalej. Dzięki takim inwestycjom nie musimy martwić się o dostępność paliw na stacjach benzynowych.
Dodatkowe ponad 4 mln pełnych baków
Zakończona właśnie inwestycja to siedem nowych zbiorników magazynowych, każdy o pojemności 32 tys. m3, w trzech różnych miejscach: Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej oraz w Dębogórzu. Ich pojemność odpowiada pojemności ponad 4 mln przeciętnych baków samochodowych. Obecnie PERN buduje jeszcze osiem magazynów. Zgodnie z planem trafią one do użytku już w przyszłym roku.
Łatwiejszy transport paliw
Trwa również budowa rurociągu Boronów-Trzebinia, prawie 100-kilometrowego odcinka, dzięki któremu paliwo dotrze jeszcze szybciej i bezpieczniej do południowej Polski. Przesył rurociągami to najbezpieczniejszy rodzaj transportu paliw – jest przyjazny środowisku i odporny na warunki atmosferyczne. Ze względu na sprawność i szybkość oraz zachowaną jakość paliwa jest to kluczowe ogniwo surowcowego i produktowego łańcucha dostaw. To także najbardziej efektywny rodzaj transportu.
Jesteśmy przygotowani również na embargo ropy naftowej z Rosji
Tocząca się wojna w Ukrainie ma bezpośredni wpływ na międzynarodowy rynek surowców, w szczególności ropy i gazu. Wiele krajów, po zaprzestaniu handlu z Rosją, ma dziś problemy z zapewnieniem sobie wystarczających dostaw surowców energetycznych. Polska jest w dobrej sytuacji. Od kliku lat sukcesywnie przygotowywała swoją infrastrukturę na sytuacje kryzysowe. Jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej czy paliw nie musimy się obawiać, bo dziś mamy możliwości sprowadzania surowca z dowolnego miejsca na świecie.
Warto przypomnieć, że Polska już test związany z ograniczeniem dostaw surowca ze Wschodu pozytywnie przeszła w 2019 roku. Wtedy z Rosji do naszego kraju trafiła ropa naftowa zanieczyszczona chlorkami organicznymi. Wówczas PERN, w uzgodnieniu z klientami, na 46 dni zatrzymał pracę rurociągu „Przyjaźń”, a dostawy ropy naftowej odbywały się poprzez Naftoport. Od tego czasu PERN usprawnił i unowocześnił swoją infrastrukturę oraz wybudował nowe magazyny na ropę naftową, które jeszcze bardziej ułatwiają transport drogą morską – 13 zbiorników położonych nad morzem, o łącznej pojemności prawie 1 mln m³. Dzięki nim polskie rafinerie mogą być bardziej elastyczne i sprowadzać ropę o różnym składzie z całego świata.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST PERN S. A.