Parada parowozów - Wolsztyn 3-4 maja 2014

2014-04-25 2:00

Majowy weekend już blisko, a wolne dni sprzyjają turystycznym wojażom. Jeśli nie masz jeszcze pomysłu na majówkę, polecamy Paradę Parowozów w Wolsztynie (woj. wielkopolskie).

To już XXI edycja imprezy. Tym razem odbędzie się 3 i 4 maja 2014 roku. Na terenie ostatniej w Europie czynnej Parowozowni w Wolsztynie zaprezentują się parowe lokomotywy z Polski i Europy. Na uczestników czekają różne atrakcje, nie tylko związane z koleją. Organizatorem imprezy jest PKP CARGO SA w partnerstwie z Fundacją Era Parowozów i gminą Wolsztyn.

Spotykamy się od 21 lat!

Już od 1993 roku miłośnicy kolei z całego świata spotykają się na przełomie kwietnia i maja w Wolsztynie. Wtedy do liczącej ponad 100 lat parowozowni zjeżdżają stare parowozy z Polski i z zagranicy, m. in. z Czech, Niemiec czy Słowacji. Powodem jest organizowana co roku przez PKP CARGO międzynarodowa Parada Parowozów.

Pierwsza parada odbyła się 8 maja 1993 roku. Początkowo w imprezach brały udział wyłącznie miejscowe parowozy z Wolsztyna, pierwszy parowóz z zagranicy przybył na paradę w 1998 roku i była to niemiecka maszyna serii 03 204. Lokomotywy z Chabówki (woj. małopolskie) na gościnne występy przyjechały dopiero w 2005 roku. Na jubileuszową imprezę w zeszłym roku zjechało blisko 25 tys. osób z całego świata, nawet z Kanady i Japonii, aby podziwiać 14 wspaniałych parowozów. Dla prawdziwych miłośników kolei nie ma nic milszego dla oka i ucha niż przejazd niemiłosiernie kopcących i ostro gwiżdżących maszyn.

Parada to również wspaniały piknik rodzinny. Impreza łączy historię kolejnictwa z nowoczesną, atrakcyjną oprawą dla tysięcy miłośników kolei, którzy co roku przyjeżdżają do Wielkopolski. To okazja do wspólnej zabawy i udziału w wielu konkursach.

Ważnym punktem programu jest widowisko "Światło, dźwięk, para "z parowozami w rolach głównych. Nie brakuje też pokazu strongmanów, zawodów drużyn drezynowych i przejażdżek pociągami retro. W tym roku impreza odbędzie się w czasie weekendu majowego, żeby mogło ją odwiedzić jak najwięcej osób.

Od 2004 roku w ostatni weekend sierpnia miłośnicy kolei mają kolejną możliwość, aby nasycić zmysły widokiem paradujących po torach zabytkowych parowozów. Wtedy Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce zaprasza na swoją Parowozjadę. PKP CARGO, jako organizator imprezy, przygotowuje wtedy przejazdy pociągami retro, zawody drużyn trakcyjnych, zwiedzanie składów historycznych i skansenu, a nawet przejazdy w kabinie maszynisty.

W trosce o dziedzictwo kolejowe

PKP CARGO SA od lat troszczy się o historię polskiej kolei, pełniąc funkcję mecenasa zabytków techniki kolejowej. Spółka opiekuje się ponad 100 parowozami oraz zabytkowym taborem i sprzętem kolejowym w Parowozowni w Wolsztynie oraz w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce.

Troska o kolejowe dziedzictwo jest działaniem wpisującym się w ideę Biznesu Społecznie Odpowiedzialnego, realizowanym przez PKP CARGO od 2008 roku. PKP CARGO, jako mecenas zabytków techniki kolejowej, dba o kultywowanie tradycji oraz szacunek dla spuścizny polskiego kolejnictwa. Bogata historia polskiej kolei jest warta zachowania, również poprzez materialne dowody jej technicznej świetności. Warto dodać, że utrzymanie jednego parowozu w pożądanym stanie technicznym kosztuje pół miliona złotych rocznie.

W maju 2005 roku z inicjatywy zarządu PKP CARGO SA została powołana fundacja Era Parowozów. Jej celem jest ochrona zabytkowego taboru historycznego w Chabówce i Wolsztynie oraz współpraca w rozwoju działalności turystycznej tych skansenów.

Parowozownia Wolsztyn

Myślisz, że parowozy to relikt przeszłości? Z pewnością nie w Wolsztynie. Tu prężnie działa parowozownia, skąd w każdy wiosenny i letni weekend wyjeżdżają lokomotywy parowe PKP CARGO ze składami retro, wypełnionymi po brzegi miłośnikami "życia z parą" i kolejowych wycieczek.

Parowozownia w Wolsztynie istnieje od 1907 roku i do dziś przyciąga rzesze miłośników podróży "pod parą". Wolsztyn to unikalne miejsce w skali regionu i świata. Podróże historyczną "Pyrą", "Nikodemem" czy "Stefanem", bo tak nazywają się pociągi w stylu retro, zostały docenione przez Polską Organizację Turystyczną, która przyznała parowozowni certyfikat "Najlepszy Produkt Turystyczny 2006 roku".

Moc atrakcji jest gwarantowana!

- zapewnia Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP CARGO, dyrektor Biura Komunikacji:

Budowaliśmy renomę Parady Parowozów przez ostatnie 20 lat, prezentując maszyny parowe w ostatniej czynnej parowozowni w Europie. Moc atrakcji podczas XXI edycji parady jest gwarantowana: pokaz parowozów z możliwością obejrzenia ich od środka, strefa aktywności dla rodzin z dziećmi, a na koniec dnia wspaniałe widowisko "Światło, dźwięk, para", ukazujące potęgę maszyn parowych. Cała impreza połączona jest z obchodami Dni Wolsztyna, dlatego miłośnicy kolei, którzy przybędą na Paradę Parowozów, mogą liczyć na dodatkowe atrakcje.

Parada Parowozów w Wolsztynie

Sobota, 3 maja:

Parowozownia

9.00 Otwarcie Parowozowni

10.30 Otwarcie strefy animacji

dla rodzin i dzieci

13.00 PARADA PAROWOZÓW 2014

21.30 Widowisko pt. "Światło, dźwięk i para"

Park Miejski

16.00 Koncerty

19.00 Kabaret Czołówka Piekła

20.00 Koncert Kamila Bednarka

21.30 Zabawa taneczna

Niedziela, 4 maja

Parowozownia

9.00 Otwarcie Parowozowni

10.00 Otwarcie strefy animacji dla dzieci i rodzin

10.30 Zawody maszynistów

Park Miejski

15.00 Program dla dzieci Eduardo

16.30 Koncerty zespołów - Edelweiss, ZPiT Kębłowo, sekcji WDK, Szkoły Muzycznej, Szkoły Tańca Latina, zespołu Piwozaury

21.00 Musicalowa Gala Teatru Broadway

>> Wstęp na paradę jest bezpłatny <<

Najciekawsze lokomotywy, które dotychczas pojawiły się na paradach

Piękna Helena


Najszybszy polski parowóz to powszechnie znana "Piękna Helena" (Pm 36-2). W czasach swojej świetności rozwijała prędkość nawet do 130 km/h. Maszyna powstała w 1937 roku w pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce SA Zakłady w Chrzanowie. Był to pospieszny parowóz doświadczalny typu Pm 36.

Najcięższy parowóz


Ty 51-223 waży prawie 190 ton, został wybudowany w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w 1957 roku, pracował na torach w Rzepinie do końca lat 80.

Najstarszy parowóz


Najstarszy czynny parowóz PKP CARGO - O12-7 - został zbudowany w 1912 roku w Wiedniu. Jest dziełem znanego austriackiego inżyniera Karla Goelsdorfa, któremu zawdzięcza elegancką sylwetkę i nowoczesny design. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku 106 parowozów tego typu trafiło na nasze tory, obsługując głównie pociągi osobowe.

Zawody maszynistów


Zawody maszynistów to od lat ważny element Parady Parowozów w Wolsztynie. Rywalizacja polega m.in. na teście sprawnościowym. Każdy z maszynistów, jadąc rozpędzonym parowozem, musi wychylić się z kabiny, chwycić szklankę wody ze specjalnego postumentu umieszczonego przy torach i odstawić ją na kolejny postument oddalony o kilkaset metrów. Wygrywa ten, kto wyleje najmniej wody. Te bardzo popularne wśród widzów i samych uczestników, przybywających także z zagranicy, zawody są bardzo emocjonujące.

Światło, Dźwięk, Para


Cyklicznie podczas Parady Parowozów w Wolsztynie odbywa się niezwykłe widowisko artystyczne "Światło, dźwięk, para". Oprawą tego widowiska jest magiczny pokaz świateł przy dźwiękach specjalnie opracowanej muzyki. W ubiegłym roku spektakl opowiadał o miłości dwojga akrobatów.

To dobra zabawa!

PKP CARGO przygotowuje Parady Parowozów nie tylko dla miłośników kolei, lecz także dla amatorów dobrej zabawy. Na piknikach spotykają się całe rodziny, a czas wypełniają im koncerty sławnych gwiazd, gry, animacje i kino 5D.

Z roku na rok liczba miłośników kolei przybywających na paradę się zwiększa, w ubiegłym roku było ich ponad 25 tysięcy. Wolsztyńską parowozownię w ciągu roku odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów.

Parada parowozów na majówkę

i

Autor: materiały promocyjne

Partnerem publikacji jest 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki