Piękne dworce. Dobra architektura cieszy oko

i

Autor: materiały prasowe

Piękne dworce. Dobra architektura cieszy oko

2015-08-14 2:00

Gdynia Główna to największy dworzec w tym mieście i jeden z najważniejszych w Trójmieście. Znajduje się w zabytkowym modernistycznym budynku, który po zakończonej w 2012 r. modernizacji znów zachwyca podróżnych.

Portowa Gdynia to prawdziwa perła. Jej niewątpliwym atutem jest piękna architektura. To jedna z pierwszych rzeczy, jakimi wita przyjezdnych. Podróżni, którzy docierają do niej pociągiem, od pierwszych minut mogą cieszyć oczy oryginalnym, zabytkowym, ale też pięknie odrestaurowanym dworcem.

Zawsze nowoczesny

Budynek dworca Gdynia Główna to przykład nad wyraz udanego połączenia przedwojennego funkcjonalizmu z socrealizmem. To piękny zabytek, który jednocześnie świetnie spełnia swoje funkcje użytkowe. Już przed laty, pochodzący z lat 20. ubiegłego wieku, budynek był niezwykle nowoczesny i funkcjonalny. Podróżni mieli tam do dyspozycji nie tylko kasy, poczekalnię, toalety czy przechowalnię bagażu, ale również restaurację, księgarnię, punkt wymiany walut oraz zakład fryzjerski.

Rewitalizacja jak marzenie

Kilka lat temu dworzec Gdynia Główna przeszedł gruntowny remont.  Zrewitalizowano wnętrze dworca i odnowiono elewację. Pojawiły się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. W budynku działa Nowe Biuro Dworca. Znajdziemy tam wszystkie potrzebne w czasie podróży informacje i aktualne wiadomości. W biurze możemy również zasugerować, co można zmienić na dworcu. Obiektem opiekuje się menedżer, którego zadaniem jest kompleksowe zarządzanie całym budynkiem. Zakres obowiązków menedżera obejmuje m.in. kwestie związane z bezpieczeństwem i czystością obiektu.

W trakcie prac odsłonięto i odświeżono niezwykłe freski i polichromie z lat 50. Zostały one stworzone przez przedstawicieli tzw. szkoły sopockiej. Zachował się m.in. morski krajobraz w dworcowej poczekalni, a w sali restauracyjnej polichromia przedstawiająca ciała niebieskie i znaki zodiaku oraz mozaika wyobrażająca Pegaza na kole PKP.

Dobra i użyteczna architektura

W 2012 roku budynek dworca Gdynia Główna otrzymał prestiżowy tytuł "modernizacja roku". Nagroda przyznawana była przez ówczesne Ministertwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej. W ten sposób doceniono nie tylko zrewitalizowany budynek, ale również szereg unowocześnień i udogodnień, jaki wprowadzono podczas remontu. Ze zmodernizowanego dworca podróżni korzystają od czerwca 2012 roku. Inwestycja kosztowała 40,7 mln zł, a sfinansowana została częściowo z Funduszy Europejskich. Dziś stacja Gdynia Główna ma pięć peronów połączonych przejściami podziemnymi. Peron 1 jest w pełni zadaszony. Pozostałe perony są częściowo „okryte". Budynek docenili też filmowcy. „Zagrał" w kultowym serialu „Stawka większa niż życie",  i współczesnym filmie „Czarny czwartek".

Malbork nie zapomina o historii


Zabytkowy budynek dworca w Malborku kilka lat temu pod okiem konserwatora zabytków przeszedł gruntowną przebudowę. Efektem prac jest udane połączenie tradycji i nowoczesności.

Dworzec w Malborku powstał w połowie XIX wieku. Zbudowany w staroniemieckim stylu od zawsze był wizytówką miasta,. Budynek nie uległ żadnym większym zniszczeniom w czasie II wojny światowej, dzięki czemu dziś możemy podziwiać jego oryginalne piękno.

Tradycja i nowoczesność

Ślady długiej historii dworca kolejowego w Malborku zachowały się i zostały podkreślone podczas modernizacji przeprowadzonej w 2012 roku. Celem inwestycji było staranne połączenie zabytkowych elementów z nowoczesnymi rozwiązaniami. Dziś dworzec dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyposażono go w nowe skrytki bagażowe oraz kasy biletowe. Część powierzchni przeznaczona została na cele komercyjne. Na terenie dworca działa hostel, w którym podróżni mogą odpocząć albo zatrzymać się na dłużej, by zwiedzić okolicę. Przed budynkiem powstał też nowy parking, na którym można pozostawić samochód czy rower.

Atrakcje jakich mało

Sam budynek dworca w Malborku jest nie lada gratką dla turystów i tropicieli historii. W odrestaurowanej dworcowej poczekalni można podziwiać polichromie, w tym herby okolicznych miast, a także drewniany, rzeźbiony strop. W ramach rewitalizacji oczyszczono zabytkowe drzwi i okna. Odnowiono też elewację z charakterystycznej czerwonej cegły, pozostawiając jednak ślady po kulach z czasów II wojny światowej.

Gdańsk dostanie nowy dworzec

W przyszłym roku PKP S.A. planuje remont i rewitalizację dworca Gdańsk Główny. Zabytkowy budynek odzyska blask i stanie się jeszcze bardziej przyjazny dla podróżnych. Dworzec Gdańsk Główny zostanie kompleksowo odnowiony, zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Przebudowana zostanie przestrzeń związana z obsługą podróżnych. Dzięki temu objekt będzie jeszcze bardziej funkcjonalny.

Dostępny dla wszystkich

Dworzec, tak jak inne remontowane obiekty w całym kraju, będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach inwestycji zostanie zainstalowany nowoczesny system informacji pasażerskiej. Nową aranżację zyska również przydworcowy plac.

Wizytówka Gdańska

Stacja kolejowa Gdańsk Główny znajduje się w samym sercu miasta. W tym miejscu już w połowie XIX wieku powstał pierwszy, wtedy jeszcze prowizoryczny dworzec. Reprezentacyjny i okazały budynek w stylu charakterystycznego i niepowtarzalnego „gdańskiego renesansu" (czyli zlepku renesansu i baroku) powstał dopiero pod koniec tamtego stulecia. Wtedy budynek uważany był za wyjątkowo nowoczesny. Na terenie objektu znalazła się między innymi duża hala recepcyjna z kasami, przechowalnia bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariat policji, poczekalnie – wspólne dla klas I i II oraz osobna dla III i IV klasy, umywalnię, toaletę męską oraz damską i bufet. Tuż pod koniec II wojny światowej, w 1945 r., został podpalony. Zaraz po zakończeniu działań wojennych rozpoczęła się jego odbudowa. Na szczęście z pożogi ocalała przepiękna wieża. Teraz ten zabytkowy i monumentalny budynek ma szansę odzyskać swoją dawną świetność.

Lębork kusi komfortem

Prawie 4 mln złotych kosztowała przebudowa dworca kolejowego w Lęborku. Dzięki inwestycji podróżni mogą korzystać z nowoczesnego obiektu. Dworzec w Lęborku został przebudowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziś jest jeszcze bardziej funkcjonalny.

Kapitalny remont

Prace remontowe objęły przebudowę holu głównego wraz ze zmianą jego aranżacji, wymianę pokrycia dachowego, wyburzenie dobudowanej niskiej części dworca od strony zachodniej. Sam budynek został ocieplony. Zamontowano nową instalację, odświeżono tynki i posadzki. Odnowiono również przydworcowy plac.

Informacje w zasięgu ręki

Na dworcu w Lęborku działają również nowe tablice informacyjne oraz oświetlenie. Podróżni mogą czekać na swój pociąg w komfortowych warunkach. Prace remontowe przebiegły bardzo sprawnie i szybko. Rozpoczęły się w II kwartale 2013 r., ajuż w lipcu 2014 r. dworzec został udostępniony podróżnym.

Stacja Kultura na dworcu w Rumi

Wyremontowana stacja kolejowa w Rumi jest nie tylko estetyczna, ale także lepiej przystosowana do potrzeb pasażerów. Tu także pamiętano o osobach, które mają problemy ze wzrokiem czy samodzielnym poruszaniem się. Dworzec kolejowy w Rumi został zmodernizowany i oddany do użytku w ubiegłym roku. W ramach inwestycji wykonano m.in. nowe elementy konstrukcyjne – antresolę i klatki schodowe. Wymieniono również drzwi, okna, podłogi i posadzki. Wyremontowana została elewacja budynku, a także nawierzchnia przed dworcem.

Wnętrza, które cieszą oczy

Nowa aranżacja zachwyca. Pięknie prezentuje się przestrzeń związana z obsługą podróżnych. Obiekt przystosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zlikwidowano bariery architektoniczne. Zainstalowano dwie windy (wewnętrzną i zewnętrzną, którą można dostać się na poziom tunelu). Na dworcu w Rumi znalazły się również specjalne pochylnie, toaleta przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz pasy prowadzące i ostrzegawcze dla osób niedowidzących. Koszt inwestycji wyniósł ponad 5 mln złotych.

Kultura na wyciągnięcie ręki

Ponad 80 proc. powierzchni nowo wyremontowanego dworca w Rumi przeznaczone zostało na miejską Stację Kultura. Podróżni i mieszkańcy miasta znajdą tam bibliotekę z czytelnią, kiosk i lokal gastronomiczny. Jest tam również centrum konferencyjno-wystawiennicze, pracownia plastyczna i fotograficzna, Dyskusyjny Klub Filmowy, Klub Podróżnika i pomieszczenia przeznaczone dla organizacji pozarządowych. Osoby udające się w podróż mają więc dodatkowe, zaciszne i przyjazne miejsce do oczekiwania na pociąg. Mimo że od udostępnienia zmodernizowanego obiektu pasażerom minął niecały rok, dworzec w Rumi ze swoją wyjątkową biblioteką zdążył już wziąć udział w kilku plebiscytach, konkurując z innymi obiektami architektury (m.in. w plebiscycie Nagród Architektonicznych Polityki). W konkursie Bryła Roku 2014 zajął II miejsce.

Szczecin Główny w nowej odsłonie


Dworzec z długą i burzliwą historią

Już pod koniec tego roku podróżni będą mogli korzystać z gruntownie zmodernizowanego dworca Szczecin Główny. Nowy objekt będzie bardzie przestronny, komfortowy i w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2015 roku.

Nowy dworzec będzie miał powierzchnię 4425 mkw. Łączna wartość inwestycji to ok. 117 mln zł (z czego ok. 74 mln zł pochodzi z dofinansowania z funduszy unijnych). Na dworcu Szczecin Główny znajdą się apteka, kawiarnia, sklepik, lokale typu multimedia i prasa. Nie zabraknie tam również lokali gastronomicznych i drogerii. Inwestycja prowadzona jest w formule „Projektuj buduj". Oznacza to, że wyłoniony w drodze przetargu wykonawca najpierw tworzy projekt, a następnie prowadzi roboty budowlane według przygotowanego przez siebie harmonogramu.

Nowe elewacje już są

W 2007 roku dworzec został częściowo odremontowany w związku z finałem regat The Tall Ships' Races. Odświeżona została wtedy elewacja gmachu od strony ulicy Krzysztofa Kolumba, a także wyremontowany hol dworca. Ale już zapadły decyzje w sprawie dalszej przebudowy dworca. W planach uwzględniono także remont peronów 1. i 4. oraz stworzenie nowej kładki (ze schodami stałymi, ruchomymi, windami). Obiekt będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Remont nie zaburza ruchu

Na czas remontu uruchomiono tymczasowy dworzec w budynku po drugiej stronie ul. Krzysztofa Kolumba. Został wyposażony we wszystkie funkcje niezbędne do obsługi pasażerów. Podróżni mają do dyspozycji siedem okienek kasowych: pięć PKP Intercity i dwa Przewozów Regionalnych.Na dworcu ustawiono również dwa biletomaty. W budynku została przygotowana poczekalnia, a w pobliżu pomieszczenia dworca (w obrębie tego samego obiektu) działają lokale gastronomiczne, kantory, sklep spożywczy, stoiska z prasą oraz punkt informacji turystycznej.

Zachował charakter, zyskał blask

Pierwszy pociąg na dworzec w Szczecinie zajechał w 1846 roku. Kształtu, jaki znamy dziś, dworzec nabrał w 1900 roku. Poddawany był przebudowom i remontom, które konieczne były po zniszczeniach spowodowanych przez II wojnę światową. Dziś jedyną pamiątką po tamtych czasach jest schron przeciwlotniczy dla ludności cywilnej znajdujący się pod dworcem. To największy cywilny schron w Polsce z okresu II wojny światowej. Bilety na zwiedzanie schronu można kupić w biurze Centrum Wynajmu i Turystyki obok dworca. Ale sam budynek nie stracił nic ze swojego wyjątkowego charakteru. A już niedługo będzie zachwycał i przyciągał jeszcze bardziej.

Sezon na podróże

PKP SA przygotowała projekt dworców sezonowych na czas wzmożonego ruchu pasażerskiego. Obiekty powstaną w ramach pilotażowego programu Innowacyjne Dworce Systemowe. Dworce sezonowe, czyli małe Innowacyjne Dworce Systemowe, mają szansę zrewolucjonizować przewozy kolejowe. W 2017 roku będą mogli z nich korzystać turyści odwiedzający Juratę, Jastarnię czy Kuźnicę. Dworce sezonowe to niewielkie obiekty modułowe. Znajdą się w nich między innymi poczekalnia, niewielki lokal usługowy oraz zadaszona wiata. Szacowany koszt pojedynczego dworca to ok. 1 mln zł. Pierwsze roboty rozpoczną się pod koniec przyszłego roku.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki