Wielu podróżnych myli kolejowy Dworzec Zachodni ze zlokalizowanym od strony Al. Jerozolimskich dworcem PKS. Tymczasem budynek należący do PKP S.A. mieści się z drugiej strony torowiska, przy ul. Tunelowej. Ten niewielki dworzec pozostanie i nadal będzie pełnił swoje funkcje. Oprócz niego podróżni będą mieli jednak do dyspozycji dodatkowy obiekt, który zostanie otwarty do końca tego roku.
Właśnie trwa budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia, który będzie zlokalizowany pod ziemią, od strony Al. Jerozolimskich. Nowe położenie dworca ułatwi dostęp do niego mieszkańcom Ochoty, Włoch czy Mokotowa. Takie rozwiązanie pozwoli także na znaczne rozładowanie ruchu w podziemnych tunelach stacji Warszawa Zachodnia.
Piękny i funkcjonalny
Wejście do dworca będzie futurystyczne i przeszklone. Na terenie obiektu znajdą się wszystkie funkcje, które są potrzebne do obsługi pasażerów. W holu pojawi się sześć stanowisk kasowych, w których będzie można kupić bilety kolejowe i komunikacji miejskiej. Na dworcu i w tunelu ustawione zostaną również biletomaty i bankomaty. Pasażerowie oczekujący na pociąg w holu dworca będą mieli do dyspozycji wygodne miejsca siedzące, skrytki bagażowe, punkty handlowe i usługowe. Pomyślano także o miejscach parkingowych dla podróżnych. Przed budynkiem pojawi się ponad 30 stanowisk typu kiss&ride (z ang. całus i odjazd). Na terenie dworca przewidziano także specjalne miejsca postojowe dla taksówek
Przyjazny dla niepełnosprawnych
Nowy dworzec będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Obniżone blaty okienek kasowych umożliwią swobodny zakup biletu także osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Na dworcu znajdą się również ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Z myślą o osobach niepełnosprawnych powstaną także odpowiednio przystosowane toalety.
Wyznaczone będą również miejsca parkingowe przed dworcem. Do dyspozycji podróżnych oddane zostaną windy i schody ruchome, które ułatwią poruszanie się po dworcu nie tylko osobom niepełnosprawnym, ale także rodzicom z małymi dziećmi, osobom starszym czy podróżnym z ciężkim bagażem. Zmieni się otoczenie dworca. Przedłużona zostanie ścieżka rowerowa, która połączy Warszawę Zachodnią z centrum stolicy. Przebudowane zostanie także skrzyżowanie Al. Jerozolimskich oraz ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały." Budowa dworca stanowi tylko część inwestycji, która zakłada również zabudowę pobliskiego terenu dwoma biurowcami. Szacowana wartość całego projektu to ok. 156 milionów euro. Za realizację inwestycji odpowiadają: HB Reavis, Xcity Investment oraz PKP S.A.
Prace remontowe na warszawskim Dworcu Centralnym toczą się pełna parą. Już możemy zobaczyć pierwsze efekty i korzystać z dostępnych tam udogodnień. Gdy prace się zakończą, efekt będzie imponujący. Trwają prace remontowe w hali głównej Dworca Centralnego oraz galeriach podziemnych. Po ich zakończeniu zmodernizowana przestrzeń będzie nie tylko ładniejsza, ale też bardziej funkcjonalna.
Wszystkie drogi prowadzą na Centralny
Każdy, kto widział kultowy serial „Czterdziestolatek" o perypetiach inżyniera Stefana Karwowskiego i jego rodziny, z pewnością pamięta sceny pokazujące budowę Dworca Centralnego. Budynek ten „zagrał" również w wielu innych filmach. Nic dziwnego – jest imponujący. Obecną lokalizację Dworca Centralnego wyznaczono już w trakcie odbudowy Warszawy po wojnie w 1946 roku. Najpierw jednak powstał dworzec dla pociągów miejski, potem – gdy uruchomiono Warszawę Śródmieście – obsługiwał także pociągi dalekobieżne. Jednak dobrze znany nam budynek powstał dopiero w latach siedemdziesiątych.
Warszawa Centralna jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dworców kolejowych w Polsce. Bezpośrednio z niego można dotrzeć przejściami podziemnymi na dworce Warszawa Śródmieście oraz Warszawa Śródmieście WKD. Odrębne przejście z dworca prowadzi także do centrum handlowego Złote Tarasy. Dworzec Centralny jest bardzo dobrze skomunikowany – bez problemu odjedziemy z niego (lub dojedziemy) środkami transportu miejskiego: autobusem, tramwajem czy metrem.
Nowy wygląd, nowe funkcje
Estetyzacja Dworca Centralnego to nie pierwsza inwestycja, jaką PKP S.A. realizuje w tym obiekcie. Do tej pory wymienione zostały już wszystkie schody ruchome i większość pochylni. Zakończyły się też prace związane z wykonaniem izolacji termicznej stropodachu. Obecnie wymieniana jest szklana elewacja w hali głównej. Zmiany związane z trwającymi obecnie inwestycjami można zauważyć na każdym kroku. Z hali głównej zniknęły już szklane kubiki, w czerwcu zaś zakończono prace związane z palowaniem oraz wykonano stopy fundamentowe pod przyszłą antresolę. Na którą będzie można wjechać schodami ruchomymi. Powstają również konstrukcje pod nowe lokale
handlowe.
Wszystkie te zmiany sprawią, że stary dobry Dworzec Centralny zyska nie tylko nowoczesny i ładniejszy wygląd, ale będzie jeszcze bardziej przyjazny dla podróżnych. Zwiększy się również wybór punktów handlowych i usługowych. Już dziś można zrobić tu zakupy w nowym dyskoncie albo zjeść posiłek w restauracji znanej sieci – niedługo ta oferta będzie jeszcze bogatsza.
-
Zabytkowe i zarazem nowoczesne mazowieckie dworce
Zabytkowe dworce w naszym regionie odzyskują dawny blask. PKP S.A. zmodernizowała już budynki stacyjne w Radomiu i Piastowie. Stały się bardziej funkcjonalne i nowoczesne. Zabytkowy radomski dworzec kolejowy wybudowany został 130 lat temu. Poprzednią renowację budynek przechodził w latach dziewięćdziesiątych.
Modernizacja w Radomiu
Dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jest winda, która łączy wyższy poziom holu
i antresolę oraz specjalna platforma, po której można zjechać z holu kasowego na niższy poziom budynku. Pomyślano
także o osobach podróżujących z małymi dziećmi – mają one do dyspozycji specjalne pomieszczenie wyposażone w przewijak.
W budynku zainstalowano monitoring. Gruntownie odnowiono elewację, wymieniono okna i drzwi. Przeprowadzono kompleksowy remont dachu . Prace modernizacyjne objęły także pobliski plac. Zyskał on nową nawierzchnię, pojawiły się wiaty przystankowe i kosze na śmieci, a także parking. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 13 mln zł.
Metamorfoza w Piastowie
Wygląd zmieniły także dworce dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Zabytkowy budynek stacyjny w Piastowie przeszedł całkowitą metamorfozę. Wnętrze zostało inaczej zaaranżowane – znalazło się tu miejsce m.in. na salonik prasowy, kawiarnię i kwiaciarnię. Stanął tu nowoczesny biletomat, w którym można kupić bilety na połączenia kolejowe i miejskie. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa całodobowa ochrona, zainstalowano
także monitoring.
Budynek ma odnowioną elewację, która została pięknie wyeksponowana dzięki wieczornej iluminacji. Wymieniono także wszystkie instalacje oraz stolarkę okienną i drzwiową. Zmieniło się również otoczenie budynku – są nowe chodniki, zamontowano ławki. Koszt remontu to ok. 1,6 mln zł.
-
Zmodernizowane dworce w Łódzkiem
Część dworców w województwie łódzkim została gruntownie wyremontowana. Te zabytkowe odrestaurowano i wyposażono w nowoczesne funkcje związane z obsługa podróżnych. Są tez przyjazne dla osób niepełnosprawnych.
Od trzech lat podróżni mogą korzystać z wyremontowanego dworca w Kutnie. Dziś jest on nie tylko odnowiony, ale też funkcjonalny i w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przebudowano hol kasowy i poczekalnię. Są również specjalne ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących oraz pomieszczenie dla matek z dziećmi. Wewnątrz budynku znajdują się kasy biletowe, informator miejski oraz m.in. mała gastronomia, salonik prasowy i placówka Poczty Polskiej.
Również dworzec w Sieradzu zyskał nowe oblicze. Ten pochodzący z XIX wieku budynek został gruntownie wyremontowany niecałe dwa lata temu. On również został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na dworcu znalazły się specjalne ścieżki dotykowe, ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym oraz automatyczne drzwi z fotokomórką. Wymieniono także wszystkie instalacje sanitarne i elektryczne, odświeżono zabytkową elewację budynku, wyremontowano parking i chodniki.
Podobne prace przeprowadzono podczas remontu zabytkowego dworca w Piotrkowie Trybunalskim. Teraz jest on nie tylko piękny, ale także wyposażony w nowy system informacji dla podróżnych. Nową aranżację zyskał plac przed dworcem. Powstał tam między innymi mini plac zabaw dla dzieci i ustawiono fontannę.
-
Odmieniona Warszawa Stadion
Dworzec został zaprojektowany i wybudowany po to, by obsługiwać Światowy Festiwal Młodzieży, który odbywał sie na nieistniejącym już Stadionie Dziesięciolecia. Dziś – ładniejszy, nowocześniejszy i wygodniejszy – świętuje swoje 60-lecie.
Z okazji Euro 2012 dworzec zyskał nowy wygląd. Po sąsiedzku, w niecce dawnego Stadionu Dziesięciolecia, wybudowano również nowy Stadion Narodowy. Modernizacja dworca Warszawa Stadion kosztowała prawie 65 mln zł. Koszt niebagatelny, ale dzięki temu nie tylko przebudowano tory czy perony. Dworzec zyskał bezpośrednie połączenie ze stacją drugiej linii metra. Zmodernizowana została też sieć trakcyjna i urządzenia do sterowania ruchem kolejowym. Na dworcu pojawiło się nowe oświetlenie oraz ekran akustyczny, chroniący pasażerów przed hałasem.
Mister Warszawy odzyskał świetność
W 1969 roku czytelnicy „Życia Warszawy" nadali dworcowi Warszawa Wschodnia tytuł „Mistera Warszawy". Obecnie, dzięki przeprowadzonej w 2012 roku modernizacji, obiekt znów robi wrażenie.
PKP S.A. gruntownie zmodernizowała obie części dworca: dalekobieżną - od strony ul. Kijowskiej i podmiejską, znajdującą się przy ulicy Lubelskiej. Na szczególną uwagę zasługuje część dalekobieżna. Całkowicie odnowiono jeden z jej najbardziej charakterystycznych elementów: szklaną elewację hali. Zyskała ona nowe oświetlenie, dodatkowo podkreślające wyjątkowy wygląd. Nową aranżację zyskało wnętrze budynku. Jest nowoczesne i funkcjonalne. Hol kasowy został oddzielony szklanymi ścianami. W pozostałej części zlokalizowano inne funkcje związane z obsługą podróżnych (np. elektroniczne tablice informacyjne) oraz punkty komercyjne. Pasażerowie mogą tu zjeść posiłek, napić się kawy czy zrobić zakupy w sklepie jednej ze znanych sieci handlowych.
-
INNOWACYJNE DWORCE SYSTEMOWE
PKP S.A. realizuje autorski projekt budowy Innowacyjnych Dworców Systemowych. Pierwsze obiekty tego typu powstają juz w Ciechanowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich Wschód. Będą to ekologiczne budynki, wyposażone w nowoczesne technologie.
Słowo „innowacyjny" jest tu kluczowe – nowe budynki będą nie tylko bardzo nowoczesne i funkcjonalne, ale także ekologiczne. Wykorzystane zostaną w nich niemal wszystkie technologie chroniące nasze środowisko naturalne.
Dworzec zarobi na siebie
Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. realizowany obecnie w czterech lokalizacjach. Zakłada on wyburzenie dotychczasowych obiektów dworcowych i postawienie zamiast nich kompaktowych, ładnych, parterowych budynków. Nowe dworce powstają według tego samego projektu, ale będą się od siebie różniły. Każdy z obiektów składać się będzie z tzw. części dworcowej i miejskiej. Najsłynniejszy zielony dach w Polsce do tej pory miała Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie. Teraz konkurować z nią będą dworce kolejowe.
W tej pierwszej znajdą się m.in.: poczekalnia, kasy, toalety czy pokój dla opiekuna z dzieckiem. Budynki będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W części miejskiej wyznaczone zostanie natomiast miejsce na działalność komercyjną – sklep i usługi. Dzięki temu pasażerowie będą tu mogli zrobić niewielkie zakupy przed podróżą lub po podróży. Na fasadzie dworca pojawi się zegar. Będzie bankomat i stojaki dla rowerów, dla bezpieczeństwa podróżnych zamontowany zostanie monitoring.
Oaza zieleni w mieście
– Te dworce wyróżniać będzie jeszcze jedna bardzo ważna rzecz – ekologia. Dotyczy to nie tylko zastosowanych materiałów budowlanych, ale także konstrukcji tak zwanego zielonego dachu, wykorzystania energii odnawialnej i wielu innych przyszłościowych rozwiązań – mówi Daniel Załuski, architekt z Politechniki Gdańskiej. Dworce budowane będą z przetworzonych ekologicznych elementów.
Mają być mniejsze od dotychczasowych, a zarazem bardziej komfortowe. Zostaną dopasowane do rzeczywistych potrzeb podróżnych. Dzięki zastosowaniu rozwiązań ekologicznych spadną koszty ich eksploatacji. Dachy budynków dworcowych staną się „zielone". Co to oznacza? Taki dach składa się z wielu warstw, a ostatnia z nich to podłoże gruntowe, na którym sadzi się rośliny.
„Zielony dach" ma mnóstwo zalet. Świetnie tłumi hałasy, zimą zapobiega dużym stratom cieplnym, zaś latem chroni przed nadmiernym nagrzewaniem się budynku. Dodatkowo pełni takie funkcje, jak każda oaza zieleni w mieście – filtruje zanieczyszczenia z powietrza i produkuje tlen, pomaga utrzymać odpowiednią wilgotność powietrza oraz ograniczyć występowanie zjawiska tzw. miejskiej wyspy ciepła, czyli nadmiernego wzrostu temperatury.
Energia odnawialna
Na „zielonym dachu" dworców będą umieszczone ogniwa fotowoltaiczne, które przetwarzają energię słoneczną w elektryczną. Ekologiczny prąd zasili dworcowe urządzenia. O środowisko naturalne projektanci Innowacyjnych Dworców Systemowych zadbali na wiele sposobów. Na „zielonym" dachu stanie także instalacja pozwalająca gromadzić wodę deszczową. Będzie ją można wykorzystać np. do nawadniania terenów zielonych. Na dworcu wykorzystane zostanie energooszczędne oświetlenie LED oraz tzw. czujniki obecności. Dzięki temu dworzec rozświetli się, gdy pojawią się na nim podróżni. To proste rozwiązanie umożliwi zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przeznaczonej na oświetlenie budynku.
Ogrzewanie i wentylację dworca zapewni inwestycja w kolejną oszczędzającą środowisko technologię – pompy ciepła (powietrzne lub gruntowe). Pompy te czerpią odnawialną, darmową energię z otoczenia, w tym wypadku z gruntu lub z powietrza, i oddają ją do pomieszczenia. Innowacyjne Dworce Systemowe PKP S.A. będą nie tylko odpowiedzią na obecne potrzeby podróżnych, ale także przykładem dbałości o środowisko naturalne.
-
-