Nowy dworzec jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Integruje kolej lokalną i dalekobieżną. Tuż obok obiektu znajduje się również dworzec autobusowy i przystanki komunikacji miejskiej. Kraków Główny jako pierwszy dworzec w Polsce zlokalizowany jest w całości pod ziemią. Mimo to osoby niepełnosprawne i podróżni z ciężkim bagażem nie mają żadnych trudności z dostaniem się do obiektu i przemieszczaniem po jego terenie. Na dworcu znajduje się bowiem szereg udogodnień, takich jak windy i schody ruchome.
Nowoczesny i bez barier
Można tu korzystać z 15 biegów schodów ruchomych, 10 wind łączących wszystkie perony z dworcem oraz podnośnika windowego dla osób o ograniczonej mobilności. Dworzec został pozbawiony barier architektonicznych i jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Są tu specjalnie oznaczone trasy ruchu – guzki-taśmy, pochylnie zejściowe, pętle indukcyjne. Jest też siedem specjalnie przystosowanych kas. Zainstalowano również automaty SOS, dzięki którym można zgłosić potrzebę otrzymania pomocy pracownikom dworca. Na dworcu znajdziemy w sumie 28 kas biletowych, cztery biletomaty, Centrum Obsługi Klienta oraz trzy poczekalnie. Dodatkowe miejsca siedzące można znaleźć również przy globusie, który stanowi wizytówkę dworca i tzw. „meeting point", czyli miejsce spotkań.
Na terenie dworca znajdują się cztery pokoje przeznaczone dla osób podróżujących z małymi dziećmi, wyposażone w przewijaki, umywalkę oraz miejsca do karmienia. Na dworcu podróżni mają także do dyspozycji sześć infomatów, przechowalnię bagażu i około 90 skrytek bagażowych. Mogą również korzystać z bezpłatnego dostępu do sieci Wi-Fi.
Kilkakrotnie nagradzany
Oprócz funkcji związanych z obsługą podróżnych, na dworcu Kraków Główny mieści się również wiele punktów handlowych i usługowych. To duża wygoda dla pasażerów. Mogą tu zrobić zakupy, napić się kawy czy zjeść obiad. Powierzchnia komercyjna dworca wynosi blisko 4200 m² i znajduje się na niej 40 lokali handlowych i usługowych. Dworzec leży w bezpośrednim sąsiedztwie Galerii Krakowskiej, dworca autobusowego MDA oraz przystanków Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu pełni funkcję zintegrowanego centrum przesiadkowego. Nowy Kraków Główny działa zaledwie od kilkunastu miesięcy, a zdobył już kilka wyróżnień i nagród. Jedną z nich jest „Kraków bez barier" za dostosowanie dworca dla osób niepełnosprawnych. W konkursie CEE Retail Real Estate Awards dworzec został wyróżniony w dwóch kategoriach – jako projekt roku (Project of the Year) oraz wielofunkcyjny projekt roku (Mixed-use Project of the Year).
ZMODERNIZOWANE I NOWOCZESNE DWORCE W MAŁOPOLSCE
Dworzec w Nowym Sączu
Górskie pejzaże na cennych obrazach, witraże, biblioteka – na małopolskich dworcach panuje wyjątkowa atmosfera. Zwłaszcza teraz, gdy zabytkowe wnętrza z wielką starannością odnowiono i unowocześniono. Pół roku temu otwarto dla podróżnych zmodernizowany dworzec w Nowym Sączu. Budynek powstał w latach 1908-1909. Pierwotne secesyjne wnętrze dworca, do czasu przebudowy w latach 70. ubiegłego wieku, zdobiły płócienne obrazy namalowane przez urzędnika kolejowego, a zarazem uzdolnionego twórcę Edmunda Cieczkiewicza. Płótna, przedstawiające pejzaże Beskidów, Pienin i Tatr, powstały na początku XX wieku specjalnie z myślą o nowosądeckim dworcu. PKP S.A. odzyskała je wszystkie. Obrazy przeszły renowację i znów zdobią piękne dworcowe wnętrze. Ich rozmieszczenie i obramowanie odtworzono na podstawie historycznych zdjęć holu budynku.
Nowoczesność w historycznym wnętrzu
Od lewej: Dworzec w Nowym Sączu, Dworzec w Bochni, Dworzec w Rabce Zdrój
Budynek dworca przeszedł kompleksową przebudowę. Prace realizowano pod nadzorem konserwatora zabytków. W ramach modernizacji zlikwidowano antresolę, dzięki czemu poczekalnia dworca dostępna jest z poziomu parteru. Usunięto bariery architektoniczne i dostosowano budynek do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojawiły się ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, obniżono okienko kasowe i dostosowano toalety. Pomyślano także o podróżnych z małymi dziećmi – w toaletach pojawiły się przewijaki. Wyburzono niektóre ściany, wymieniono drzwi i okna, odnowiono elewację zewnętrzną – wszystko po to, by przywrócić historyczny wygląd dworca.
Biblioteka na dworcu
Dworzec w Rabce Zdrój
Modernizację przeszedł także dworzec w Rabce-Zdroju, pochodzący z 1925 roku. Na parterze jest poczekalnia, kasy oraz toalety. W dawnej poczekalni, części pomieszczeń na parterze oraz całym pierwszym piętrze znajduje się teraz biblioteka publiczna. Odnowiono trapezowy strop holu głównego, dwa mozaikowe witraże w półokrągłych oknach, drewnianą klatkę schodową i zabudowę w holu głównym oraz dawne okienka kasowe z oryginalnymi zdobieniami. Z biblioteki na piętrze wychodzi się wprost na przeszkloną antresolę.
Budynek został w całości przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zainstalowano szyb windowy wraz z podnośnikiem, którym można dostać się do biblioteki. Jest oznakowanie dla osób niewidomych i niedowidzących, toaleta dla osób niepełnosprawnych oraz specjalnie oznaczone miejsca na parkingu. Na dworcu znajduje się również toaleta dla matki z dzieckiem, wyposażona w przewijak.
Wygoda i bezpieczeństwo
Także XIX-wieczny dworzec w Bochni jest nie tylko odnowiony, ale i bardziej funkcjonalny. Obiekt został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, zamontowano platformę, która ułatwia im poruszanie się po budynku. Przebudowano hol
kasowy i poczekalnię. Przygotowano pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Z myślą o bezpieczeństwie podróżnych zainstalowano system monitoringu wizyjnego. Odnowiono elewację, wyremontowano dach, zamontowano nowe drzwi i okna oraz wymieniono wszystkie instalacje sanitarne i elektryczne. Przed dworcem powstał parking na 20 miejsc oraz parking dla rowerów.
Przyjazne dla podróżnych i ekologiczne
Dworzec w Leżajsku
Dworce na Podkarpaciu zachwycają wyglądem. Oprócz tego wprowadzono na nich rozwiązania, które pomagają chronić środowisko naturalne. W całej Polsce dworce i ich otoczenie są modernizowane i odnawiane. Nie inaczej jest w województwie podkarpackim. W tym regionie nie brakuje inwestycji, dzięki którym podróżni na dworcach czują się dobrze i bezpiecznie.
W zgodzie z dobrą tradycją
Dworzec w Przeworsku w wyniku przebudowy zyskał nie tylko nowy wygląd, ale też stał się nowoczesny i przyjazny dla wszystkich pasażerów. Budynek pochodzi z pierwszej połowy XX wieku. Odnowiono elewację, wymieniono drzwi i okna oraz zamontowano windę. Dworzec przystosowano nie tylko do potrzeb osób niepełnosprawnych, ale też matek podróżujących z małymi dziećmi. Na dachu budynku zainstalowano baterie słoneczne, które wytwarzają energię do podgrzewania wody. Dla bezpieczeństwa podróżnych zainstalowano monitoring na dworcu i parkingu przed nim. Rewitalizacja nie ominęła również stojącej obok budynku lokomotywy, która zdobi teren przed dworcem.
Pod okiem konserwatora zabytków
Od lewej: Dworzec w Łańcucie, Dworzec w Przeworsku
Renowację przeszedł także zabytkowy dworzec w Leżajsku. Budynek pochodzi z końca XIX wieku, a wybudowany został w stylu galicyjskim. Podczas przebudowy obiektu odnowiono wszystkie detale. Pozostawiono oryginalne drzwi i ściankę działową na piętrze. Na dworcu jest również zachwycająca zabytkowa posadzka. Wcześniej była niekompletna.
Aby uzupełnić brakujące elementy, trzeba było je sprowadzać od producenta aż z Afryki. Budynek jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Przebudowano hol kasowy i poczekalnię. Powstało także pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Nie zapomniano o osobach niewidomych i niedowidzących – pojawiły się rozwiązania pomagające im bezpiecznie poruszać się po peronach i budynku. Ten zabytkowy obiekt jest teraz również energooszczędny – na dachu zamontowano baterie słoneczne, które podgrzewają wodę. Dla bezpieczeństwa podróżnych dworzec został również wyposażony w system monitoringu wizyjnego.
Odnowiony i funkcjonalny
Zmodernizowany został również dworzec w Łańcucie. Zmieniła się tu przestrzeń związana z obsługą podróżnych. Budynek został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, przebudowano hol kasowy i poczekalnię. Przygotowano pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Dla osób niedowidzących zostały zamontowane specjalne płytki kierunkowe, które ułatwią korzystanie z dworca. Zainstalowano system monitoringu wizyjnego, a po obu stronach budynku powstały parkingi na ponad 50 miejsc.
Zabytkowy Przemyśl Główny
Dworzec w Przemyślu
Tak kiedyś wyglądała Galicja! Dworzec kolejowy w Przemyślu wybudowany w stylu monarchii austro-węgierskiej jest jednym z najpiękniejszych polskich dworców. Po zakończonej modernizacji jest też lepiej dostosowany do potrzeb podróżnych. Budynek dworca został wybudowany w połowie w XIX w. w stylu neobarokowym. W 2012 roku udostępniono go podróżnym po gruntownej renowacji. Salę restauracyjną zdobią trzy obrazy Mariana Strońskiego, natomiast hol główny plafony autorstwa Feliksa Wygrzywalskiego i Jana Talagi, które przedstawiają m.in. herby oraz symbole różnych rodzajów rzemiosła.
Ułatwienia dla podróżujących
Pasażerowie korzystający z dworca w Przemyślu nie tylko kupią tam bilet czy zasięgną informacji o rozkładzie jazdy pociągów, lecz także napiją się kawy, kupią gazetę czy pamiątki. Podróżni mogą też skorzystać z bezpłatnego dostępu do internetu. Odnowiono także toalety, przygotowano w nich specjalne pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Po modernizacji dworzec jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
„Zabytek Zadbany"
Wyremontowana została elewacja i dach, wymieniono okna, drzwi i posadzki. Zadbano o odnowienie wszystkich detali architektonicznych, m.in. herbów i obrazów, złoceń, stiuków, kolumn i okuć blacharskich. Wymieniono przyłącza wodociągowe i sanitarne oraz instalacje wewnętrzne. Zainstalowany został też nowoczesny system monitoringu bezpieczeństwa i dźwiękowego systemu ostrzegania o pożarze. Wyremontowany dworzec kolejowy w Przemyślu otrzymał wyróżnienie w konkursie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zabytek Zadbany 2012", w kategorii Architektura Przemysłowa i Dziedzictwo Techniki.
Bezpieczne i bez barier
Od lewej: Dworzec w Białej Podlaskiej, Dworzec w Międzyrzeczu Podlaskim, Dworzec w Terespolu
Remonty i rewitalizacje dworców w województwie lubelskim poprawiły ich funkcjonalność. Budynki stały się estetyczne, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla pasażerów. Odrestaurowane zabytkowe elementy, brak barier architektonicznych, czytelna i przejrzysta informacja dla pasażerów. Tak w skrócie można podsumować zmiany, jakie zaszły na dworcach w województwie lubelskim.
Nowy i funkcjonalny
Dworzec w Międzyrzecu Podlaskim przeszedł gruntowaną modernizację. Efektem prac remontowych jest nowa posadzka w holu oraz odnowiona elewacja wewnątrz i na zewnątrz budynku. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Są w nim specjalne ścieżki dotykowe dla osób niewidomych i słabowidzących. Wyremontowany został również dworzec w Terespolu. W holu kasowym działają elektroniczne tablice informacyjne. Osoby niepełnosprawne i podróżujące z małymi dziećmi mogą poruszać się po nim bez problemu – nie ma barier architektonicznych, wykonano pochylnie dla wózków i zamontowano windę. Budynek zyskał nową elewację, odświeżono również kamienne posadzki. Wymieniono dach, drzwi i okna oraz wszystkie instalacje sanitarne i elektryczne.
Przyjazny i bezpieczny
PKP S.A. zmodernizowała również zabytkowy dworzec w Białej Podlaskiej. Oryginalna elewacja dworca została odrestaurowana. Odnowiono hol, wymieniono wszystkie instalacje oraz stolarkę okienną i drzwiową. Sporo zmieniło się również na dworcowym dziedzińcu. Został on uporządkowany, a przed wejściem do budynku ustawiono stojaki na rowery. Po modernizacji bielski dworzec jest również przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tak jak w Terespolu (i na wielu innych dworcach w całej Polsce), pojawiły się tu ścieżki dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. W budynku zainstalowano także monitoring oraz system ostrzegania przeciwpożarowego.