W każdym składzie pociągów EIP jest wydzielony obszar (cały wagon nr 7, klasa 2 – łącznie 61 miejsc) w pociągu, przeznaczony dla podróżnych potrzebujących ciszy oraz szanujących to, że inni również chcą podróżować w spokoju. Niemile widziane są tu głośne rozmowy, dzwonki telefonów komórkowych, słuchanie muzyki bez słuchawek oraz wszystkie inne czynności powodujące hałas.
Zadowoleni pasażerowie
PKP Intercity jest w Polsce prekursorem takiego rozwiązania. – Przed wprowadzeniem Strefy Ciszy przeprowadziliśmy badania. Aż 62,3% ankietowanych stwierdziło wówczas, że takie rozwiązanie jest atrakcyjne. Po dwóch latach jej funkcjonowania aprobatę dla takiej podróży wyraził niemal każdy, kto ze strefy skorzystał. Zależy nam, aby podróż dla wszystkich pasażerów była komfortowa, a szczególnie w składach Pendolino, które w przewozach pasażerskich tworzą kategorię Premium – podkreśla PKP Intercity. Aż 95% osób zadeklarowało, że w przyszłości skorzysta ze Strefy Ciszy, a aż 80% podróżnych poleca ją swoim znajomym i bliskim. Podróżni w Strefie Ciszy najczęściej spędzają czas, czytając książki i prasę (co drugi pasażer). Niektórzy śpią lub odpoczywają (15%), a inni pracują (11%). Pozostali m.in. korzystają z laptopa (8%), słuchają muzyki przez słuchawki (8%) bądź uczą się (7%).
Jak się zachowywać w strefie ciszy?
• zachowujemy ciszę; w wyjątkowych sytuacjach porozumiewamy się szeptem,
• nie rozmawiamy przez telefon,
• wyłączamy dźwięk w telefonie, tablecie czy laptopie,
• słuchamy muzyki cicho i tylko w słuchawkach,
• jeśli podróżujemy z pupilem, jego również obowiązują zasady Strefy Ciszy.
Kupujemy bilet
To bardzo proste. Jeśli nabywamy bilet w kasie, należy poprosić kasjera o miejsce w Strefie Ciszy. W systemie e-IC wybieramy rodzaj wagonu Strefa Ciszy i akceptujemy komunikat o zasadach zachowania. Nie pobierana jest dodatkowa opłata.