Kolejna, 22. edycja tej imprezy odbędzie się 2 maja 2015 r. Na terenie jednej z najpopularniejszych parowozowni w Europie zaprezentują się zabytkowe parowozy z Polski i Niemiec. Organizatorem imprezy są PKP CARGO, Fundacja Era Parowozów i Gmina Wolsztyn. Co roku Parada Parowozów przyciąga tłumy fanów kolei. Wolsztyn położony w województwie wielkopolskim to unikalne miejsce w skali regionu i świata. Tutaj można spotkać buchające parą parowozy, historyczne wagony oraz wiele innych zabytków techniki. Przyjeżdżają tutaj miłośnicy kolei z całego świata, nawet z Kanady i Japonii.
Parada to też dobry pomysł na piknik rodzinny. Impreza łącząca historię z nowoczesną oprawą jest bardzo atrakcyjna dla coraz liczniej przybywających uczestników. Co roku są ich tysiące. Na Paradzie Parowozów spodoba się wszystkim – i tym starszym, i tym młodszym. Czekają tam wspaniała zabawa, liczne konkursy, występy artystyczne i przejażdżki pociągami retro. Najmłodsi w specjalnie przygotowanej strefie mogą liczyć na edukacyjne gry i zabawy. Wieczorem tradycyjnie odbędzie się widowisko „Światło, dźwięk i para", oczywiście z parowozami w roli głównej.
W tym roku organizatorzy zachęcają do wizyty w Wolsztynie szczególnie rodziny z dziećmi. Dlaczego? Parada Parowozów 2015 rozpocznie cykl wydarzeń organizowanych przez PKP CARGO o nazwie „Lato z parowozami". Przez całe wakacje będą odbywały się weekendy tematyczne związane z koleją parową. Zaplanowano cotygodniowe przejazdy zabytkowymi parowozami. Program „Lata z parowozami" to również zwiedzanie ścieżki technicznej, czyli poznanie pracy na kolei, spotkania z maszynistami, gry i zabawy, konkursy. Imprezy będą odbywały się zarówno w Parowozowni w Wolsztynie, jak i w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce (woj. małopolskie).
Weekend z parowozami
Słynna na świecie Parada Parowozów, organizowana przez PKP CARGO, Fundacje Era Parowozów i Gminę Wolsztyn, juz tradycyjnie ma miejsce w czasie majówki. W tym roku, XXII edycja odbędzie sie w sobotę 2 maja. Bogaty program imprezy przygotowany został zarówno dla dzieci, jak i dla fanów kolei. Głównym celem organizatorów jest szerzenie tradycji polskiego kolejnictwa.
Początek imprezy zaplanowano na godz. 10.00. Nastąpi wtedy otwarcie parowozowni oraz strefy animacji i konkursów dla dzieci. Hasłem przewodnim wydarzeń będzie edukacja poprzez zabawę. O godz. 11.00 rozpocznie się Festiwal Swojskiego Jadła. Kolejnym punktem programu będzie występ Powiatowej Wolsztyńskiej Orkiestry Dętej. O godz. 13.00 rusza parada parowozów – główny punkt imprezy i największa atrakcja dla miłośników kolei. Zabytkowe parowozy pojedynczo oraz grupowo zaprezentują się przybyłym gościom.
Wydarzeniem specjalnym towarzyszącym Paradzie Parowozów będzie próba bicia rekordu Guinnessa. O godz. 15.00 zaczną się przygotowania, natomiast samo wydarzenie organizatorzy planują na godz. 17.00. Podjęte zostaną dwa wyzwania: największej liczby osób mieszczących się w kartonowym pociągu oraz największej liczby osób czytających na głos wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa". Przez cały dzień będą odbywać się liczne koncerty, występy zespołów młodzieżowych i lokalnych, konkursy, zabawy.
Paradę Parowozów 2015 zakończy o godz. 21.45 widowisko plenerowe, współorganizowane z Radiem Merkury – „Światło, dźwięk i para". To niepowtarzalna okazja do zobaczenia parowozów poruszających się w blasku świateł i rytmach specjalnie opracowanej muzyki. Gościnnie podczas spektaklu wystąpi poznański teatr „Z głową w chmurach".
Uwaga! Wstęp na całą imprezę jest bezpłatny. |
PRZEJAŻDŻKA W STYLU RETRO
W czasie tegorocznej imprezy, jak co roku, wielka atrakcja będą przejazdy pociągami retro wokół Wolsztyna, które poprowadzą parowozy Ol49-69 i OK.z 32-2. Uruchomione zostaną cztery historyczne pociągi.
Przedstawiamy rozkład jazdy
1. Pociąg „ Era Pary 1" trasa Wolsztyn – Stefanowo – Wolsztyn
- Odjazd ze stacji Wolsztyn o godz. 10:25.
- Przyjazd do stacji Stefanowo o godz. 10:58
- Powrót ze Stefanowa o godz. 11:08
- Przyjazd do stacji Wolsztyn o godz. 11:30
2. Pociąg „Era Pary 2" trasa Wolsztyn – Nowa Wieś Mochy – Wolsztyn
- Odjazd ze stacji Wolsztyn o godz. 11:45
- Przyjazd do stacji Nowa Wieś Mochy o godz. 12:03
- Powrót ze stacji Nowa Wieś Mochy o godz. 12:25
- Przyjazd do stacji Wolsztyn o godz. 12:43
3. Pociąg „Era Pary 3" trasa Wolsztyn – Rakoniewice – Wolsztyn
- Odjazd ze stacji Wolsztyn o godz. 15:40
- Przyjazd do stacji Rakoniewice o godz. 16:00
- Powrót ze stacji Rakoniewice o godz. 16:25
- Przyjazd do stacji Wolsztyn o godz. 16:45
4. Pociąg „Era Pary 4" trasa Wolsztyn – Rakoniewice - Wolsztyn
- Odjazd ze stacji Wolsztyn o godz. 17:40.
- Przyjazd do stacji Rakoniewice o godz. 18:00
- Powrót ze stacji Rakoniewice o godz. 18:25
- Przyjazd do stacji Wolsztyn o godz. 18:45
Ceny biletów
Cena biletu za przejazd pociągiem retro wynosi 27 zł. Dzieci do lat 4 oraz osoby niepełnosprawne wraz z jednym opiekunem podróżują bezpłatnie.
Zasady rezerwacji biletów
Rezerwacji na przejazdy pociągami retro można dokonać telefonicznie w godzinach 9.00–17.00 pod numerem telefonu 789 118 098. Odbiór zarezerwowanych biletów będzie możliwy w dniu Parady Parowozów na stoisku Fundacji Era Parowozów. Na tym stoisku będą również dostępne bilety w dniu Parady.
UWAGA!Złożenie telefonicznej rezerwacji jest gwarancja nabycia biletu na stoisku w dniu Parady Parowozów, pod warunkiem odebrania biletu na co najmniej 30 minut przed odjazdem każdego z pociągów. |
CIEKAWOSTKI Z PAROWOZOWNI WOLSZTYN
Parowozownia w Wolsztynie to najbardziej popularny obiekt tego typu w Europie. Została zbudowana w 1907 roku, jednak historia kolei w Wolsztynie sięga XIX wieku. To nie muzeum czy skansen utworzony dla prezentacji parowozów. To unikalne miejsce, gdzie nie tylko można obejrzeć maszyny i urządzenia oraz inne obiekty zaplecza technicznego służące utrzymaniu i naprawie parowozów, lecz także podziwiać czynne parowozy.
Do dzisiaj w Parowozowni Wolsztyn możemy podziwiać zabytkową infrastrukturę kolejową, której historia sięga początków XX wieku: ośmiostanowiskową zabytkową halę postojową z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908 roku, wieżę wodną z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny, nadal używane od co najmniej pół wieku maszyny i urządzenia. Ekspozycję uzupełnia zbiór sprzętu ratownictwa technicznego zgromadzony w wagonie towarowym z 1911 roku.
– To, co przyciąga miłośników kolei do Wolsztyna, to przede wszystkim parowozy – mówi Mirosław Szymański z Biura Marketingu PKP CARGO. – Najsłynniejszy z nich to „Piękna Helena" (Pm36-2), która w zasobach Parowozowni Wolsztyn znajduje się od 1995 r. To najszybszy polski parowóz. Mógł poruszać się z prędkością 120 km/h, a jak twierdzą maszyniści – bez trudu rozwijał nawet 130 km/h. Natomiast jego bliźniacza odmiana w opływowej otulinie Pm36-1 nawet 140 km/h. Maszyna ta została zbudowana w 1937 r. w Chrzanowie – mówi Mirosław Szymański i dodaje: – Inny ciekawy eksponat to parowóz Ok1-359 wyprodukowany w 1917 roku. Reprezentuje doskonałą serię pruskich parowozów P8 przeznaczonych do prowadzenia pociągów osobowych i pośpiesznych. Mógł rozwijać prędkość 100 km/h.
NAJDŁUŻSZA LOKOMOTYWA
Najdłuższa lokomotywa Pt47 -65, ma aż 24 metry. Była przeznaczona do prowadzenia pociągów pospiesznych, wolsztyński egzemplarz został zbudowany w Chrzanowie w 1949 roku.
NAJCIĘŻSZY PAROWÓZ
Najcięższy parowóz ważący prawie 190 ton, czyli Ty51-223, który został wybudowany w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w 1957 roku, pracował na torach w Rzepinie do końca lat 80.
NAJSTARSZY PAROWÓZ
Najstarszy z eksponatów to Ok1-359 - pruski parowóz serii P8 zbudowany w 1917r. w Berlinie. Po 1945 roku pojazd stacjonował w Iławie, Gnieźnie, Poznaniu i Międzyrzeczu. Występował w wielu filmach, m.in. w nagrodzonym Oscarem filmie „Pianista" Romana Polańskiego.
NAJSTARSZY POLSKI PAROWÓZ
Najstarszy polski parowóz Ok 22-31 został zbudowany w 1929 roku w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie.
PIĘKNA HELENA
„Piękną Helenę" (Pm36-2) – najszybszy polski parowóz, jaki kiedykolwiek poruszał sie po naszych torach. Ostatnia planowa jazdę „Piękna Helena" wykonała w kwietniu 1965 roku. To najprawdopodobniej w Ostrowie Wielkopolskim Pm36-2 otrzymała swój przydomek „Piękna Helena" – imię zony maszynisty, który jeździł ta lokomotywa. Jej prędkość konstrukcyjna wynosi 120km/h. W niedziele 19 stycznia 2003 roku Pm36-2 ustanowiła swój kolejny rekord prędkości, ponad 130km/h, na trasie z Poznania do Leszna.