Ktoś ci wcisnął trefny towar? Chcesz odzyskać pieniądze, ale nie wiesz, czy przysługuje ci prawo do reklamacji? Michał Herde, ekspert z Federacji Konsumentów, podpowiada, jak bronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami.
>>> Natalia Siwiec wyda 50 tys. na zakupy!
Kupiłem w Internecie dwie pary spodni i buty. Zapłaciłem za towar przelewem, sklep zapewnił, że paczkę z towarem wysłał, ale ja jej nie otrzymałem. Kto w takiej sytuacji odpowiada za paczkę? Czy mogę wymagać od sklepu zwrotu pieniędzy? Czy sklep może nie zgodzić się na to, bo przecież towar wysłał? Co w takiej sytuacji mogę zrobić jako konsument, by odzyskać pieniądze lub odszukać zagubioną paczkę? Jan (35 l.)
Ekspert: Sprzedawca musi wywiązać się z umowy
Sprzedawca w ramach zawartej z nim umowy ma obowiązek ją wykonać przy pomocy swoich podwykonawców (poczty, firmy kurierskiej) i jest za ich działania odpowiedzialny jak za własne. Tym samym sprzedawca ponosi ryzyko za ewentualne zniszczenie lub zagubienie przesyłki w trakcie dostawy. W interesie sprzedawcy jest więc ubezpieczenie przesyłki i wybór takiego dostawcy, który zagwarantuje bezproblemową dostawę towaru do konsumenta. Sprzedawca nie może w regulaminie sklepu przerzucić ryzyka zagubienia paczki na konsumenta.
W razie braku dostawy w umówionym terminie może pan wezwać sprzedawcę do wykonania umowy w terminie dodatkowym (np. 14 dni). Jeżeli termin dodatkowy nie zostanie zachowany, ma pan prawo odstąpić od umowy i żądać zapłaty. Każde pismo w sprawie lepiej wysłać listem poleconym. W przypadku gdy ma pan zaufanie do sprzedawcy, może najpierw porozumieć się z nim pocztą elektroniczną.
Jeżeli sprzedawca odmówi zapłaty, konieczne będzie złożenie pozwu do sądu powszechnego. Nie należy z tym zwlekać. Im szybciej pozew zostanie złożony, tym większa szansa na uzyskanie zapłaty z należnymi odsetkami i zwrotem kosztów poniesionych w celu wyegzekwowania słusznych roszczeń (np. koszty wysłania wezwań pocztą). Postępowanie w takich sprawach nie jest nadmiernie skomplikowane, warto więc z takiej możliwości skorzystać.
Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected]. W temacie wpisz "konsumencki czwartek".