SUPER EXPRESS także postanowił to sprawdzić, przeprowadzając krótką ankietę wśród kilku dziewczynek, m.in. córek naszych pracowników. Uzyskane wyniki wskazują na to, że współczesna dziewczynka nie ma tendencji do osądzania i podziałów płciowych, bawi się, czym chce i z kim chce, także z chłopcami, o ile ci nie zaprotestują. Lubi odcienie niebieskiego i bawi się klockami.
Dziewczynki są otwarte na różne pasje
Z badania Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach (GDIGM) wynika, że dziewczynki z Polski (60 proc.) w mniejszym stopniu niż rodzice (66 proc.) oraz chłopcy (75 proc.) uważają, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Jakie są współczesne dziewczynki? Jakie magiczne moce chciałyby mieć? Czym najchętniej się bawią i który zestaw LEGO lubią najbardziej? Zapytaliśmy je o to!
Dziewięcioletnia Antosia najbardziej lubi błękit, Natalia (5 lat) woli niebieski, a ulubionym kolorem jej siostry, Mai, która ma siedem lat, jest granatowy. Na pytanie „Kim jest twój ulubiony bohater/ bohaterka książkowa lub filmowa i dlaczego?” odpowiadają:
– Koń Raven, bo bardzo lubię konie (Antosia, lat 9).
– Gengar z Pokemonów, bo jest psotny i robi śmieszne żarty (Maja, lat 7).
– Elsa z „Krainy Lodu”, bo ma supermoce (Natalia, lat 5).
Jak widać, nie wszystkie dziewczynki preferują róż. Nie każda utożsamia się z postacią płci żeńskiej, ale za to każda ma swojego bohatera, który odzwierciedla jej charakter, temperament i zainteresowania. O tak, Antosia nie może przestać mówić o koniach!
Kreatywność i moc wyobraźni
Prawdopodobnie każdy z nas będąc dzieckiem, marzył o tym, by mieć supermoce, tak jak bohaterowie naszych ulubionych bajek i filmów. Natalia chciałaby, tak jak Elsa z „Krainy Lodu”, móc wyczarować lodowe schody czy wzniecić śnieżną zamieć. Podobnie jest z Mają, która też chciałaby władać pogodą. Antosia z kolei marzy o tym, by umieć się teleportować i „wtapiać się w otoczenie”. Do czego miałyby jej służyć te moce? To oczywiste:
– Jeśli będąc w szkole, nie miałabym co jeść, to poszłabym do toalety, zamknęłabym się w kabinie i teleportowała do domu, żeby zabrać coś do jedzenia – odpowiada. – A wtapianie się w otoczenie jest po to, jakbym się bawiła w chowanego, żeby mnie nikt nie znalazł – dodaje.
Wydaje się, że to bardzo praktyczne moce.
Zabawa wolna od stereotypów płci
Dziewczynki też grywają w piłkę nożną, bawią się żołnierzykami i grają na konsoli. Inne, tak jak Maja, kolekcjonują i bawią się kartami Pokemon. Natalia lubi gotować iluzoryczne potrawy na zabawkowej kuchni, a Antosia najchętniej chwyta za lalki i koniki. Każda z dziewczynek bawi się też klockami LEGO. Który zestaw LEGO cieszy się największym zainteresowaniem? W przypadku Mai I Natalii wygrywa LEGO Friends Leśne centrum jeździeckie (41683) i LEGO Friends Luksusowy kemping na plaży (41700), bo jak zgodnie twierdzą dziewczynki, można się nimi bawić na różne sposoby i wymyślać wakacyjne historie. Tosia preferuje ten z końmi, naturalnie.
Czy dziewczynki bawią się z chłopcami?
Współczesne dziewczynki – owszem. Antosia chętnie bawi się też z młodszym bratem – i choć ten woli auta, a Tosia lalki – to przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby lalkę zabierać w podróż samochodem. „Na imprezkach” króluje zabawa w chowanego. Maja i Natalia to siostry, które też uważają, że „chowanie się jest supertajne, a najfajniejsze, jak jest dużo osób do zabawy”. Poza tym lubią także berka, „bo można dużo biegać”. Czy dziewczynki lubią bawić się chłopcami?
– Czasami, jak mam okazję i jak chłopcy są dla mnie mili – odpowiada Antosia. Maja też lubi spędzać czas z chłopcami, a Natalia – nie lubi. Wiele zależy też od chłopców, którzy czasem zgadzają się na wspólną zabawę, a czasem nie.
A co na to rodzice?
Zarówno rodzice Antosi, jak i sióstr nie mają nic przeciwko temu, aby ich córki bawiły się z chłopcami czy też bawiły się w „chłopięce zabawy”. Dziewczynki mogą żyć i bawić się w zgodzie ze sobą, ze swoimi zainteresowaniami i potrzebami. Mogą bawić się żołnierzykami, jeździć autami i grać w piłkę nożną, bo wiedzą, że MOGĄ WSZYSTKO. Mają swobodę działania niezależnie od oczekiwań otoczenia i stereotypów związanych z płcią. Warto wspierać swoje dzieci, nie tylko córki, ale też synów w swobodnym wyrażaniu siebie i w rozwijaniu wybranych pasji, bez oceniania. Dzieci, które mają wsparcie rodziców, mają wolność wyboru w kwestii zabaw i zabawek, są szczęśliwe i mają duże poczucie własnej wartości, są też pewniejsze siebie, co dobrze rokuje na przyszłość.
Niektóre dziewczynki lubią róż i chcą być księżniczkami, inne wolą odcienie niebieskiego, zabawę w berka i budowanie z klocków. Wszystkie mogą być spełnione i szczęśliwe, o ile im na to pozwolimy.
*Badanie Geena Davis Institute on Gender in Media (2021) w formie internetowych ankiet opt-in przeprowadzono w siedmiu krajach na grupie 6 844 respondentów, aby ocenić, czy rodzice definiują kreatywność w różny sposób w odniesieniu do swoich synów i córek. Rodzice dzieci w wieku od 6 do 14 lat wypełniali pierwszą część ankiety, a następnie wyrażali zgodę na wypełnienie drugiej części przez ich syna lub córkę.
Partnerem materiału jest LEGO