Potęga kolejowa Niepodległej Polski

2018-11-10 0:00

Powstanie Polskich Kolei Państwowych wiąże się z odzyskaniem przez Rzeczpospolitą niepodległości. Po naszych zaborcach – Rosji, Niemczech i Austro-Węgrzech zostało nam ok. 16 tys. km linii kolejowych, które stanowiły trzy odrębne, słabo powiązane ze sobą systemy.

W dodatku zmiana granic sprawiła, że wiele linii głównych stało się nagle liniami lokalnymi, podczas gdy inne awansowały do roli najważniejszych arterii komunikacyjnych odradzającego się państwa. Bałagan ten trzeba było uporządkować, powiązać w jedną całość, rozbudować i wyremontować to, co zostało zniszczone w czasie I wojny światowej, czyli ok. 40 proc. mostów i 63 proc. dworców.

Kontrolę nad tym strategicznym środkiem komunikacji przejęła Sekcja Kolejowa Ministerstwa Komunikacji. Do połowy 1922 r. niemalże wszystkie linie na terenie nowo powstałego państwa udało się objąć zarządem państwowym. W 1926 r. na mocy rozporządzenia Prezydenta RP powstały Polskie Koleje Państwowe (PKP). Jedną z pierwszych decyzji nowego przedsiębiorstwa była budowa dodatkowych linii kolejowych i zakup taboru, którego stan po I wojnie był dramatyczny.

Nowe linie

Po odzyskaniu niepodległości przystąpiono do budowy nowych linii gwarantujących dogodne połączenie najważniejszych ośrodków w kraju. Pierwszą wybudowaną od podstaw w niepodległej Polsce było połączenie Kutno – Konin – Strzałkowo oddane do użytku w listopadzie 1921 r. Linia ta realizowała najkrótsze powiązanie Warszawy z Poznaniem i stanowiła bardzo istotny, brakujący wcześniej fragment osi komunikacyjnej wschód – zachód. Rok później powstała na Pomorzu linia prowadząca z Pucka (a dokładnie ze Swarzewa) do Helu. W 1924 r. Łódź uzyskała połączenie z Kutnem i co za tym idzie – z Poznaniem i Toruniem (w 1937 r. oddano również do użytku trasę z Kutna do Płocka). Jednak najważniejszą inwestycją kolejową dwudziestolecia międzywojennego była budowa Magistrali Węglowej, łączącej Śląsk z portem w Gdyni. Budowę przyspieszyła wojna celna z Niemcami, która uderzyła m.in. w eksport polskiego węgla na tamtejszy rynek. Prace ruszyły w 1928 r. Z powodu kryzysu zostały na jakiś czas wstrzymane, ale dzięki pomocy Francji budowę dokończono i w 1933 r. z Górnego Śląska odjechały nad Bałtyk pierwsze pociągi. W 1934 r. oddano również do użytku linie Warszawa – Radom i Tunel – Kraków, dzięki czemu znacznie skrócił się czas podróży między obecną i dawną stolicą. Łącznie do wybuchu II wojny światowej udało się wybudować ok. 2,3 tys. km nowych linii kolejowych!

Partner:

PKP

i

Autor: Materiały Prasowe

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki