Reklama jest często pierwszą informacją o produktach czy usługach, jaką słyszymy. Ma ona bardzo duży wpływ na to, czy coś kupimy, a w przypadku firmy finansowej pomaga nam podjąć decyzję o wzięciu pożyczki lub powierzeniu komuś swoich oszczędności.
Najważniejsza zrozumiałość
Jak wynika z badania Barometru Providenta – cyklicznego badania Polaków, aż 53 proc. badanych ocenia, że zrozumiały sposób przekazywania informacji w reklamach firm z sektora finansowego jest jeszcze ważniejszy niż w przypadku reklam innych firm. Jedynie dla 6 proc. pytanych zrozumiały przekaz jest ważniejszy w reklamach innych produktów niż finansowe.
Co więcej – jak przyznają respondenci, czyli osoby biorące udział w badaniu Barometru Providenta – zrozumiałość przekazu reklamy jest dla nas bardzo istotna niezależnie od naszego wykształcenia. – Powodem tak wyraźnej uwagi przyznawanej reklamom z sektora finansowego jest fakt, że korzystanie z produktów finansowych wiąże się z potencjalnie dużym ryzykiem ponoszonym przez klienta – ocenia Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Ma wpływ na nasze finanse
Dlaczego tak bardzo zwracamy uwagę na to, by reklamy firm sektora finansowego były jasne, zrozumiałe i jak najbardziej zgodne z rzeczywistą ofertą? Aż 42 proc. badanych odpowiada, że powodem jest bezpieczeństwo ich pieniędzy. Również duża grupa osób biorących udział w badaniu – 36 proc. – zwraca uwagę na jasny przekaz reklamy, ponieważ obawia się trudnej tematyki finansowej. Co trzeci Polak zaś obawia się, że niezrozumiała reklama może wprowadzać klientów w błąd, np. poprzez zawyżanie zysków z lokat lub zaniżanie kosztów pożyczek i kredytów.
– Osoby z wyższym wykształceniem bardziej zwracają uwagę na zrozumiały przekaz, ponieważ może mieć on wpływ na ich finanse. Osoby z niższym wykształceniem (zawodowe, podstawowe) oczekują zrozumiałego przekazu, ponieważ są przekonane o skomplikowaniu tematyki finansowej – podsumowuje Przemysław Kasza.
Czy zrozumiały sposób przekazywania informacji w reklamach firm z sektora finansowego jest ważniejszy niż w przypadku reklam firm z innych sektorów?
Światowy Dzień Konsumenta
Badanie Barometru Providenta zostało przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Obchodzi się go na całym świecie, zawsze 15 marca. To rocznica słynnego przemówienia amerykańskiego prezydenta Johna F. Kennedy'ego, wygłoszonego w 1962 r. Prezydent prezentował w amerykańskim parlamencie projekt ustawy konsumenckiej. W tej ustawie zostały sformułowane podstawowe prawa konsumenta, które dziś wydają nam się tak oczywiste – prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. To wtedy również Kennedy miał grzmieć z mównicy: „Konsumenci to my wszyscy". Światowy Dzień Konsumenta jest obchodzony od 1983 r., a w Polsce – od 17 lat.
Najważniejsze jest bezpieczeństwo konsumenta
PATRYCJA ROGOWSKA, członkini zarządu Provident Polska, dyrektor ds. corporate affairs
Konsumenci przykładają dużą wagę do zrozumienia reklam produktów finansowych. Jest to oczywiste, ponieważ tematyka finansowa jest skomplikowana, dodatkowo chodzi przecież o nasze pieniądze. Klient musi dobrze wiedzieć, ile zapłaci za pożyczkę albo jakie zyski otrzyma z lokaty. W tej kwestii konsument nie może mieć żadnych wątpliwości, koszty, które poniesie, musza być jasno przedstawione. Dlatego firmy z branży pożyczkowej musza szczególnie dbać o tworzone reklamy, tak aby konsument mógł je rozumieć. Najważniejsze zawsze powinno być bezpieczeństwo konsumenta. Zrozumiałe i przejrzyste reklamy produktów finansowych to również cześć edukacji klientów. W tworzeniu przejrzystych reklam pomaga Rada Reklamy, w której opracowujemy standardy reklamy produktów i usług finansowych w ramach Kodeksu Etyki Reklamy.