Telekomy w ogniu krytyki – lawina skarg i kary od UOKiK
Od lat najważniejszą kategorią poradnictwa udzielanego przez rzeczników konsumentów są porady w branży telekomunikacyjnej i, niestety, jest to problem spotykany w całej Europie. Według danych UOKiK z 2017 roku, skargi na działania firm telekomunikacyjnych stanowią ponad 1/4 wszystkich porad. Konsumenci i konsumentki zgłaszają się ze skargami w sprawie telekomunikacji nawet częściej niż w sprawach z zakresu usług finansowych czy mediów (wody, prądu czy gazu).
Dane znalazły się w szerokim raporcie „Małe praktyki – duży wpływ. Analiza naruszeń zbiorowych interesów konsumentów przez firmy telekomunikacyjne” Polskiej Sieci Ekonomii. To analiza decyzji wydanych w latach 2020-2024 przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczących przypadków naruszeń praw konsumentów i nieuczciwych praktyk rynkowych z obszaru usług telekomunikacyjnych.
Milionowe kary dla dużych firm
Łącznie w badanym okresie UOKiK nałożył kary w kwocie blisko 225 mln zł. Najwyższe kary finansowe zostały nałożone na wybrane przedsiębiorstwa, a ich szczegółowy wykaz znajduje się w raporcie dostępnym na stronie internetowej Polskiej Sieci Ekonomii.
Największą grupą naruszeń było w tych latach niedozwolone postanowienia wzorców umownych lub kształtowanie umów w inny sposób niezgodnie z prawem – niemal 111,5 mln zł nałożonej kary. Z kolei za wprowadzanie w błąd jako nieuczciwą praktykę rynkową firmy otrzymały łącznie ponad 55 mln zł sankcji. Wśród niedozwolonych praktyk znalazło się również pobieranie płatności bez wyraźnej zgody konsumenta.
PLSE: Na straży równowagi musi stać państwo
– Regulacja rynku telekomunikacyjnego jest konieczna nie tylko dla dobra całej gospodarki, ale przede wszystkim dla ochrony interesów wszystkich mieszkanek i mieszkańców Polski. Każdy z nas jest użytkownikiem telefonu, telewizji czy internetu i może stać się ofiarą nielegalnych praktyk wielkich korporacji. Na straży tej równowagi musi stać państwo – mówi Jan Oleszczuk-Zygmuntowski, Współprzewodniczący Zarządu PLSE.
Wzrost zależności od usług telekomunikacyjnych pogłębił nierówności w relacjach sił między dostawcami a konsumentami.
– Firmy telekomunikacyjne posługują się skomplikowanym językiem prawniczym w przygotowywaniu umów oraz podczas rozmów handlowych. Taki sposób komunikacji, w połączeniu z naciskiem na sprzedaż szerokich pakietów usług cyfrowych, często prowadził do podejmowania przez użytkowniczki i użytkowników decyzji, które były niezgodne z ich rzeczywistą wolą – podkreśla Maria Świetlik z Polskiej Sieci Ekonomii – Te z pozoru drobne praktyki, pominięcie jakiejś informacji, parę złotych dodatkowej opłaty, nieprzesłanie umowy, poprzez skalę działania firm telekomunikacyjnych przekładają się na duży wpływ, dlatego chcemy uczulić społeczeństwo na te kwestie i na znaczenie takich instytucji jak UOKiK w obronie naszych praw – wyjaśnia.
W 2017 r. odnotowano pierwszy spadek liczby skarg, a UOKiK wskazuje na nowe regulacje i skuteczne działania administracyjne. Niestety, brak nowszych danych uniemożliwia weryfikację, czy firmy telekomunikacyjne rzeczywiście poprawiły swoje działania od 2019 r.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu na stronie https://plse.org.pl/wp-content/uploads/2025/03/Raport_PLSE_Male-praktyki-duzy-wplyw-2025.pdf
Polska Sieć Ekonomii
Stowarzyszenie łączące ekonomistów, ekspertki, praktyków, przedsiębiorczynie i osoby zaangażowane społecznie, które działa na rzecz zmiany polityki i debaty publicznej w duchu nowej ekonomii, uwzględniającej ograniczenia wzrostu, walkę z nierównościami oraz regenerację ekologiczną i społeczną. Organizacja promuje ekonomię służącą społeczeństwu i zmienia polski oraz europejski model rozwoju, realizując inicjatywy takie jak Kongresy Ekonomiczne „Regeneracja!” czy Three Seas Development School. Od 2020 roku koncentruje się na wyzwaniach związanych z polityką fiskalną, neutralnością klimatyczną i zrównoważonym rozwojem, widząc sprawiedliwą transformację jako szansę na budowanie silnych społeczności i rozwój odpowiedzialnych przedsiębiorstw.
Źródło informacji: Polska Sieć Ekonomii
- Remont mieszkania - samodzielnie czy z fachowcem? Z oszczędności czy na kredyt? PORACHUNKI OSOBISTE
- Kulisy branży fashion. Ważniejsza cena czy jakość? PORACHUNKI OSOBISTE
- Jak zarabia się na sporcie? PORACHUNKI OSOBISTE
- Tajniki handlu w internecie. Jak SPRAWNIE korzystać z platform sprzedażowych? PORACHUNKI OSOBISTE
- Kredyt frankowy. Czym są klauzule abuzywne i jak zmniejszyć ratę? PORACHUNKI OSOBISTE
- Podatki. Co i kiedy można odliczyć? Wyjaśniamy! PORACHUNKI OSOBISTE
- Liczby naturalnym językiem człowieka. PORACHUNKI OSOBISTE
- Jak działa marketing afiliacyjny i ile da się na nim zarobić? PORACHUNKI OSOBISTE
- Tak dajemy się zmanipulować na zakupach! PORACHUNKI OSOBISTE
- Odcisk palca, skan twarzy czy głos? Ekspert o bezpiecznym uwierzytelnianiu. PORACHUNKI OSOBISTE
- Oszustwa w sieci. Jak nie dać się podejść? PORACHUNKI OSOBISTE
- Wyrzucamy tony jedzenia, a przy okazji mnóstwo pieniędzy. PORACHUNKI OSOBISTE
- Kredyty hipoteczne niszczą związki Polaków! PORACHUNKI OSOBISTE
- Tak Polacy dorabiają przed świętami. Gdzie i za ile? PORACHUNKI OSOBISTE
- Opony letnie i zimowe: bezpieczeństwo czy naciąganie klientów? PORACHUNKI OSOBISTE
- Ile da się zarobić na sztuce? PORACHUNKI OSOBISTE
- Oszczędzać bezpiecznie czy ryzykować? To powinien wiedzieć każdy! PORACHUNKI OSOBISTE
- BLACK FRIDAY. Jak nie dać się nabrać na "promocje"? PORACHUNKI OSOBISTE
- ELEKTROMOBILNOŚĆ W ODWROCIE? Niemcy wciąż wierzą w auta spalinowe! PORACHUNKI OSOBISTE
- Wyrzucamy mnóstwo jedzenia. I PIENIĘDZY! Jak temu zaradzić? PORACHUNKI OSOBISTE