Konstruktorzy zapewniają, że wyeliminowali wszelkie usterki charakterystyczne dla poprzednich wersji i teraz auto jest bezawaryjne. Potwierdzać to ma 3-letnia gwarancja z limitem 150 tys. kilometrów. Przyznajmy, że nawet trochę mniejsza od poprzedniczki awaryjność byłaby plusem nowego dziecka Renault.
Bardziej znamienny jest jednak fakt, że obaj - testujący dzisiaj lagunę III - panowie, jeżdżą jej poprzednią wersją. I ani jeden, ani drugi nie zamieniliby się na nowy model!
Formuła palce maczała
Laguna III została zbudowana na całkowicie nowej płycie podłogowej, gdyż założeniem konstruktorów było stworzenie samochodu o najlepszych w historii marki właściwościach jezdnych. Wzięli więc czystą kartkę papieru i zaczarowanym ołówkiem zaczęli tworzyć swoje dzieło.
Efekt? Precyzyjnie reagujący układ jezdny, zarówno jeśli chodzi o układ kierowniczy ze zmniejszonymi przełożeniami przekładni kierowniczej - podobno pracowali nad nimi kierowcy teamu Formuły 1 - jak i usztywnione zawieszenie.
Pod maską testowego auta debiutuje 2-litrowy silnik benzynowy (143 KM), opracowany wspólnie przez Renault i Nissana. Współpracuje on z 6-biegową przekładnią manualną. Wrażenia? Silnik jest cichy i to jego największy plus. Żeby jednak wykrzesać z niego odrobinę woli do walki, trzeba poruszać się w zakresie 6-7 tys. obr./min, ale wówczas apetyt na paliwo wyraźnie rośnie.
Pożyjemy - zobaczymy
Pierwszy na rynku pojawił się 5-drzwiowy sedan, a zaraz za nim kombi. Najpóźniej, bo pod koniec przyszłego roku, zadebiutuje sportowe coupŽ. W gamie nie będzie natomiast tradycyjnego sedna.
Od momentu wprowadzenia do sprzedaży w styczniu 1994 roku dwie pierwsze generacje laguny sprzedano w liczbie ponad 2,3 mln egzemplarzy. Wróży to dobrze, ale nowy model - w naszym mniemaniu - wypada gorzej niż jego poprzednicy w latach swojej świetności. Pożyjemy, zobaczymy!
Laguna III wypada bardzo rachitycznie!
W życiu bym się nie zamienił na nowy model laguny. Starym jeździ się wygodniej, jest większy, przestronniejszy, bardziej praktyczny. Weźmy chociażby takie schowki - w moim jest ich aż nadto, a tu jedynie przedni ma słuszne rozmiary. Lepsza od poprzedniej wersji jest za to architektura deski rozdzielczej, która stała się bardziej czytelna, oraz obsługa komputera pokładowego - tu ma on opisy w języku polskim. Lepiej wypada też system grający. To wszystko jednak są szczegóły, bo w całości nowa laguna wypada bardzo rachitycznie.
PLUSY:
- twarde zawieszenie - daje kierowcy poczucie panowania nad samochodem,
- minimalistyczny wystrój wnętrza, ale dobrze rozplanowane funkcje pokładowe,
- komfort akustyczny - nowa laguna jest zdecydowanie cichsza od poprzednika.
MINUSY:
- mniejsza kabina - w moim odczuciu zmniejszyła się nie tylko optycznie,
- mała liczba schowków, a te, które są nie grzeszą rozmiarami,
- wysokoobrotowy silnik - trzeba bardzo go "żyłować", żeby chciał jechać.
OCENA:
Wygląd: 2 pkt
W kabinie: 3 pkt
Za kierownicą: 4 pkt
Silnik: 3 pkt
Zawieszenie: 5 pkt
Za te pieniądze: 2 pkt
Precyzja prowadzenia - brak komfortu!
To jest jakaś paranoja - niby nowa laguna jest większa od poprzednika, a ja czułem się tak, jakby auto wyraźnie zmniejszono. W środku jest ciasno, siedziska foteli są krótsze, oparcia węższe, a wrażenie pogłębiają małe szyby boczne. Stylizacja samochodu - poza tyłem - kompletnie mi się nie podoba. W środku też się nic nie dzieje - mimo że materiały są wysokiej jakości, jest tu szaro i smutno. Plusem jest zdecydowanie twardsze zawieszenie i bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Ale już pedały umieszczono w taki sposób, że co chwilę zaczepiałem o coś butami.
PLUSY:
- twardsze zawieszenie - zdecydowanie lepsze od poprzednika; auto jest bardziej stabilne w szybkich zakrętach,
- bardzo czytelna i przejrzysta deska rozdzielcza,
- automatyczny hamulec ręczny umieszczono w zdecydowanie lepszym miejscu.
MINUSY:
- klaustrofobiczna kabina - mało miejsca, szczególnie dla wysokich,
- stylizacja - Renault po raz kolejny, po avantimie i vel satisie, przesadził z designem nadwozia,
- mało precyzyjna skrzynia biegów.
OCENA:
Wygląd: 2 pkt
W kabinie: 4 pkt
Za kierownicą: 3 pkt
Silnik: 4 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniądze: 3 pkt
Renault laguna privilege 2,0 16V 140 KM
Wyposażenie (m.in.):
przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne; ABS z EBD, ASR, ESP; 2-strefowa aut. klimatyzacja; radio z odtwarzaczem płyt CD i sterowaniem w kierownicy; system bezkluczykowy; elektrycznie sterowane szyby i lusterka; fotochromatyczne lusterko wewnętrzne; 17-calowe alufelgi; automatyczny hamulec postojowy.
Silniki:
1,6 16V (110 KM), 2,0 16V (140 KM), 2,0T (170 KM), 1,5 dCi (110 KM), 2,0 dCi (130 KM), 2,0 dCi (150 KM)
Dane techniczne:
poj. silnika (ccm): 1997
moc maks. (KM/obr.): 140/6000
maks. moment obr. (Nm/obr.): 195/3750
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,1
prędkość maks. (km/h): 210
Zużycie paliwa (l/100 km):
cykl mieszany: 7,9
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2750
długość (mm): 4695
szerokość (mm): 1811
wysokość (mm): 1445
pojemność bagażnika (l): 450
Masy:
masa własna (kg): 1355
Masa dopuszczalna (kg): 1900
poj. zbiornika paliwa (l): 66
Ceny (zł):
wersji najtańszej (1,6): 74 000
wersji podstawowej: 81 000
wersji testowanej: 97 100
Konkurencja nie śpi
ford mondeo
Silnik: pojemność/moc: 2,0/145 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s
Maksymalna prędkość: 210 km/h
Cena: 80 800 zł
peugeot 407
Silnik: pojemność/moc: 2,0/143 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s
Maksymalna prędkość: 213 km/h
Cena: 80 700 zł
toyota avensis
Silnik: pojemność/moc: 2,0/143 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
Maksymalna prędkość: 210 km/h
Cena: 92 500 zł