NASK Agnieszka Żeglińska

i

Autor: Materiały prasowe Agnieszka Żeglińska - Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w NASK podczas inauguracji projektu

Rusza ogólnopolski program szkoleniowy dla nauczycieli i uczniów „Przystań w sieci”

2020-10-21 22:00

Facebook, NASK i UNICEF Polska ruszają z projektem „Przystań w sieci”. Program dotyczy edukacji cyfrowej i bezpieczeństwa w sieci, jest skierowany do nauczycieli i uczniów w całej Polsce.

Celem programu jest to, aby jak najwięcej osób związanych ze szkolnictwem dowiedziało się o możliwych zagrożeniach w wirtualnym świecie i potrafiło sobie z nimi skutecznie poradzić. „Przystań w sieci” ma dotrzeć 2 tys. nauczycieli i 40 tys. uczniów w wieku od 13 do 19 lat.

Założenia programu

„Przystań w sieci” powstał po to, aby wyposażyć odbiorców w takie umiejętności, aby nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych potrafili krytycznie ocenić potencjalne treści w Internecie od tych niegroźnych i umieli się przed nimi chronić. W tym celu twórcy programu planują udostępnić odbiorcom bezpłatną platformę e-learningową, w której znajduje się sześć modułów edukacyjnych:

  • Prywatność w sieci,
  • Cyberprzemoc,
  • Cyberzagrożenia,
  • Szkodliwe i niebezpieczne treści,
  • Cyfrowe ślady i reputacja online,
  • Fałszywe informacje.

Jako Facebook chcemy, aby wszyscy członkowie naszej społeczności byli bezpieczni i dobrze poinformowani. Nieustannie pracujemy nad rozwiązaniami wzmacniającymi bezpieczeństwo ale wiemy też jak ważna jest świadomość osób korzystających z internetu – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich. – Dlatego od lat angażujemy się w inicjatywy wzmacniające tę świadomość szczególnie wśród młodzieży. „Przystań w Sieci” to jednak bez wątpienia projekt o największym rozmachu. Liczymy, że realnie wzmocni kompetencje cyfrowe polskich nauczycieli oraz ich podopiecznych – dodaje Jakub Turowski.

Dzięki zgromadzonej na platformie wiedzy, uczestnicy programu będą mieli większą świadomość podczas korzystania z portali społecznościowych i z Internetu, wzrośnie ich bezpieczeństwo w sieci.

Cyberzagrożenia a młodzi ludzie

Cyberprzestępcy działają w sieci, manipulują użytkownikiem, aby dostać to, na czym im najbardziej zależy – nasze dane, dostępy do kont bankowych, nasze pieniądze. Dlatego tak ważna jest znajomość narzędzi, które pozwolą nam bezpiecznie korzystać z sieci i odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia. Takie kompetencje w czasie postępującej cyfryzacji społeczeństwa są nieocenione. Warto, aby poznały je dzieci, młodzież i nauczyciele i pedagodzy, którzy nauczą swoich podopiecznych pozytywnych zachowań w sieci i reagowania na niebezpieczne sytuacje. Internet to źródło ogromnych możliwości, ale i zagrożeń, których młodzi ludzie często nie dostrzegają zafascynowani bezmiarem rozrywki, informacji, możliwości komunikacji czy robienia zakupów online. Niezwykle ważne jest uświadamianie ich na temat tego, jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw Internetu, gdzie szukać pomocy, gdy zostaną zaatakowani przez cyberprzestępców, na czym polega krytyczna ocena informacji, które otrzymują w mailu lub widzą na stronie.  

NASK od wielu lat współtworzy rewolucję cyfrową w Polsce. Dziś, w czasach poważnych cywilizacyjnych problemów, obejmuje ona coraz więcej obszarów, ułatwiając wiele codziennych obowiązków, dając dostęp do usług cyfrowych i nieograniczonych zasobów wiedzy. Cyfryzacja dotyczy także szkół i procesu edukacji – mówi Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w NASK. – Rewolucji cyfrowej we wszystkich dziedzinach naszego życia musi jednak towarzyszyć wielka odpowiedzialność za jej kształt i troska o bezpieczeństwo, zwłaszcza najmłodszych użytkowników. Musimy ten świat nie tylko budować, ale wspólnie urządzać i dbać o bezpieczeństwo jego mieszkańców. Dlatego jesteśmy razem w projekcie „Przystań w sieci”. Chcemy zwrócić uwagę na to, że czasem warto zatrzymać się w tym cyfrowym pędzie, spojrzeć krytycznie na to, co dzieje się wokół, aby odpowiedzialnie  podejmować nowe wyzwania. Podkreślamy również, jak bardzo ważna jest rola nauczycieli i rodziców, którzy niezależnie od umiejętności cyfrowych, powinni być dla swoich uczniów i dzieci bezpieczną przystanią – dodaje przedstawicielka NASK.

Jak wziąć udział w projekcie

Aby dołączyć do programu „Przystań w sieci”, a jest to możliwe od 20 października br., nauczyciele powinni wejść na stronę www.przystanwsieci.pl i zarejestrować się na platformie. Dostęp do modułów edukacyjnych dla zarejestrowanych uczestników zostanie odblokowany 9 listopada br. Na platformie e-learnigowej znajdziemy 18 kursów, które są dedykowane nauczycielom i uczniom klas 7-8 oraz szkół ponadpodstawowych. Dodatkowo nauczyciele mogą skorzystać z Przewodnika, zawierającego dodatkowe informacje z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każdy nauczyciel, który zarejestruje się w programie, ma okazję wziąć udział w jednej z dwóch konferencji online, które odbędą się na początku przyszłego roku. W ten sposób dodatkowo poszerzą swoją wiedzę. Realizacja programu przewidziana jest do końca roku szkolnego 2020/21.

Obecność młodych ludzi w internecie jest zjawiskiem powszechnym. Okres pandemii koronawirusa i wprowadzenie rozwiązania w postaci edukacji zdalnej uwypuklił wiele problemów z tym związanych: brak świadomości uczniów co do zagrożeń wynikających z użytkowania globalnej sieci czy potrzebę wsparcia kadry pedagogicznej w nabywaniu kompetencji cyfrowych. To priorytetowe wyzwania, nad którymi powinniśmy się pochylić. Internet to jedna z przestrzeni, w której funkcjonuje młody człowiek, a rolą nas dorosłych, jest dołożenie wszelkich starań, aby była to przestrzeń przyjazna i dbająca o jego prawa – mówi Małgorzata Połowniak-Dąbrowska, Manager Projektów Edukacyjnych w UNICEF Polska.

Program „Przystań w sieci” jest objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów. Każda placówka szkolna, która zrealizuje projekt zgodnie z jego założeniami, otrzyma Certyfikat Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z internetu w roku szkolnym 2020/2021.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki