Od lat obserwujemy masowy rozwój motoryzacji, a liczba aut rośnie z roku na rok. Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez samochodu, ale równocześnie jest on jednym
z najpoważniejszych zagrożeń dla środowiska.
Co się wydobywa z rury wydechowej
Wraz ze spalinami do atmosfery przedostaje się wiele trujących związków i metali. Groźne składniki spalin to m.in. tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory, siarka. Samochody są największym źródłem skażenia środowiska i odpowiadają za emisję aż 15 tys. Szkodliwych substancji – np. 80 proc. tlenku węgla, 63 proc. tlenkówazotu, 50 proc. substancji chemicznych pochodzenia organicznego czy 10–25 proc. pyłów zawieszonych w powietrzu. Udział aut w emisji zanieczyszczeń jest o wiele większy w aglomeracjach miejskich o dużym natężeniu ruchu. Dziś nawet ponad 70 proc. zanieczyszczeń powietrza pochodzi z gazów wylotowych samochodów osobowych i ciężarowych. Jest to więcej niż emitują przemysł i energetyka.
Zagrożenie można zmniejszyć
Na szczęście istnieje wiele sposobów na to, aby eliminować lub zmniejszać zagrożenia wynikające z rozwoju motoryzacji, zwłaszcza w miastach, gdzie natężenie ruchu jest wyjątkowo duże. Ważne jest inwestowanie w rozwój technologii i produkcję paliw, które są znacznie mniej szkodliwe dla środowiska. Dobrze to rozumie ORLEN. Państwowy gigant paliwowy od lat dba o to, by jego produkty były jak najbardziej ekologiczne, a jednocześnie lepiej chroniły silniki naszych pojazdów, dbając przy tym o ich wydajność.
Najnowsza oferta dla kierowców – paliwa EFECTA 95 i EFECTA DIESEL – wzbogacone są o wiele uszlachetniających dodatków poprawiających zarówno ich właściwości eksploatacyjne, jak i ekologiczne. Ich wprowadzenie to zatem kolejny krok, który pozwoli lepiej zadbać o czyste powietrze w naszym kraju, a przy okazji również o dłuższą żywotność i wydajność silników samochodowych. Co istotne dla klientów – ich wprowadzenie nie zmieni w żaden sposób polityki cenowej paliwowego koncernu. Oznacza to, że w cenie dotychczasowych paliw dostajemy wyższy standard pracy silnika!
POWIĘKSZ
Silnik pod ochroną
Nowoczesne silniki są najbardziej czułe na jakość paliwa i bardzo wrażliwe na gromadzące się w nich zanieczyszczenia. Zwykłe paliwa mogą pozostawiać po sobie brud, który z biegiem czasu odkłada się na ważnychelementach silnika i wpływa negatywnie na jego pracę. Skumulowane zanieczyszczenia mogą doprowadzić do wzrostu zużycia paliwa, zwiększenia emisji trujących spalin oraz utraty mocy silnika. A nagromadzony w nim brud powoduje tworzenie się kolejnych zanieczyszczeń. Tankując benzynę EFECTA 95, kierowcy mogą temu zapobiec, ponieważ nowe paliwo w większości eliminuje brud osadzający się w silniku.
Po przeprowadzeniu testów okazało się, że EFECTA 95 ma właściwości usuwania do 65 proc. istniejących osadów, a dodatkowo prawie w całości (98 proc.) przeciwdziała powstaniu nowych. To nie koniec korzyści płynących z tankowania benzyny EFECTA 95. Paliwo zmniejsza tarcie, osiągając w testach o 30 proc. lepszą smarność w stosunku do benzyny nieuszlachetnionej. Przy tym produkt długo zachowuje swoje właściwości, chroniąc elementy silnika przed korozją czy fizycznym zużyciem.
Właściwości czyszczące nowych paliw EFECTA zostały potwierdzone w rygorystycznych testach przeprowadzonych przez certyfikowane laboratoria SGS, światowego lidera i innowatora w dziedzinie kontroli, badań i certyfikacji.
Dodatki poprawiają właściwości paliwa
Podobnie EFECTA DIESEL zawiera wiele dodatków mających wpływ na lepszą eksploatację samochodu– m.in. antykorozyjne i antypienne, a także środki smarne. Dzięki zaawansowanym technologiom paliwo wymywa osady i utrzymuje w czystości elementy układu paliwowego i silnika. Jak pokazują badania właściwości czyszczących, nowe paliwo pomaga usunąć min. 50 proc. osadów już po pierwszym tankowaniu pełnego baku. Natomiast regularna jazda na tym produkcie umożliwia przywrócenie pierwotnej wydajności wtryskiwaczy nawet do 98 proc. EFECTA DIESEL ułatwia także pracę pomp i wtryskiwaczy. Dodatki zastosowane w paliwie pozwalają ograniczyć tarcie między metalowymi częściami silnika, a także zapewniają ochronę jego powierzchni przed korozją. W efekcie zużycie silnika jest mniejsze, a jego żywotność dłuższa. W nowym paliwie zastosowane zostało też rozwiązanie ograniczające pienienie, co ułatwia jego tankowanie.
Redukcja emisji zanieczyszczeń
Jedną z największych dodatkowych korzyści, jakie możemy uzyskać, tankując paliwa EFECTA na stacjach ORLEN, jest zmniejszenie emisji do środowiska szkodliwych substancji. Z badań wynika, że nowa benzyna EFECTA 95 pozwala zredukować emisję tlenków azotu o ok. 8 proc. oraz cząstek stałych aż o 51 proc. w stosunku do paliw nieuszlachetnionych. Natomiast EFECTA DIESEL pozwala zredukować emisję tlenków azotu o ok. 4 proc., a cząstek stałych o 44 proc. W ramach testów potwierdzono również redukcję emisji CO2. Badania sprawdzające nowe paliwa w warunkach eksploatacji zostały przeprowadzone przez firmę BOSMAL z zastosowaniem najnowszych dostępnych metod i procedur testów.
-
Od 11 kwietnia paliwa EFECTA są dostępne w całej sieci ORLEN, liczącej ponad 1700 obiektów. Obecnie trwa jeszcze rebranding oznaczenia starego paliwa na nowe. Klienci mogą zatem, jeszcze przez jakiś czas, spotkać na stacjach i mieć na paragonach nazwę paliwa PB95 zamiast EFECTA 95 i Ekodiesel Ultra zamiast EFECTA DIESEL. |
Innowacje w praktyce
– Na niezwykle konkurencyjnym rynku, na którym operujemy, nie da się uzyskać przewagi bez inwestycji w rozwój produktów i usług – uważa Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN. – Paliwa, które dziś wprowadzamy są doskonałym przykładem tego, jak innowacyjność może wyglądać w praktyce. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii udało nam się stworzyć produkty, które plasują nas w europejskiej czołówce wytwórców paliw, przynosząc jednocześnie wymierne korzyści naszym klientom – podkreślił prezes. Koszty inwestowania w zaawansowane technologie i nowe paliwa z pewnością zwrócą się w postaci czystszego powietrza, a co za tym idzie – lepszego samopoczucia nas wszystkich.