CZYTANIE:
1. Odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską):
- źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,
- teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej - polskiej i światowej,
- teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,
- proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową i telewizyjną, artykuł prasowy,
- przedstawienia teatralne i filmy,
- przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby, rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne,
2. określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:
- rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm,
-posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, legenda, opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz podstawowymi terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, plastyką, muzyką, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą,
3. rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach:
- diagramów, map, planów, schematów, innych rysunków, odczytuje dane z: tekstu źródłowego, tabeli, wykresu, planu, mapy, diagramu
Zobacz też: Egzamin szóstoklasisty już jutro! Gotowi? [Co będzie na egzaminie szóstoklasisty]
PISANIE
Uczeń:
1. pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi:
-opowiadanie,
-opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki,sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki,notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia, kartka pocztowa, list prywatny i oficjalny, telegram, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, instrukcja, przepis,
2. Formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji):
-pyta i odpowiada,
-potwierdza i zaprzecza,
-poleca i prosi,
-przyrzeka i obiecuje,
-zachęca i zniechęca,
-zaprasza,
-przeprasza, współczuje, żartuje, wątpi, odmawia,
Czytaj również: Egzamin szóstoklasisty 2014. Jak się przygotować do sprawdzianu szóstoklasisty?
ROZUMOWANIE
1. Uczeń: posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń:
- sytuuje je w przestrzeni, umieszcza daty w przedziałach czasowych, oblicza upływ czasu między wydarzeniami, porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej
2. przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk:
- domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich życiu i swoim doświadczeniom,
-wskazuje główne przyczyny i skutki doniosłych wydarzeń w historii Polski,
-wyjaśnia przyczyny i skutki zmian, które zachodzą w środowisku w wyniku dzia
3. określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego:
-wyjaśnia na prostych przykładach zmiany cywilizacyjne, jakie nastąpiły na przestrzeni dziejów,
-opisuje najważniejsze osiągnięcia, które składają się na polskie dziedzictwo kulturowe,
4. wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić, wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów,
5. opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą:
- wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia algebraicznego,prostego równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,
-planu,
-mapy,
-prostego schematu,
-diagramu słupkowego,
-innego rysunku,