W Pekao przeprowadzono szeroko zakrojoną diagnozę i zaangażowano pracowników w wypracowanie nowych wartości, które wyznaczają kierunek działań i styl pracy w banku. Te wartości to: prosto, razem, odważnie i odpowiedzialnie. Aby wesprzeć ich poznanie i zrozumienie przez zespół, zrealizowano szereg inicjatyw wspierających, m.in. dwie, już zakończone i trzecią trwającą edycję konkursu Gwiazdy Współpracy, w którym pracownicy doceniają swoje koleżanki, kolegów i menedżerów za postawy otwarte na współpracę.
Granie w docenianie
Zasady tej gry są proste – trzeba wejść na wewnętrzną stronę banku i wskazać maksymalnie trzy osoby, które dany pracownik chce docenić. Swój głos trzeba uzasadnić. Oto przykłady słów podziękowania, jakie pracownicy kierowali do swoich koleżanek i kolegów w poprzednich edycjach: „Słuchasz głosu innych”, „Potrafisz świetnie motywować do działania i delegować zadania”, „Udzielasz wartościowego feedbacku”. Głosowanie jest anonimowe, ale informacja o nominacji wraz z argumentacją jest wysyłana do docenionej osoby. Mail zawiera dodatkowo zachętę, by wskazać kolejnego pracownika, którego cenimy za dobrą współpracę. W ten sposób do inicjatywy przyłączają się kolejni pracownicy banku. W pierwszej edycji w głosowaniu wzięło udział ponad 900 osób, które wskazały 1300 Gwiazd Współpracy. W drugiej edycji „Menedżer, którego cenię” pracownicy anonimowo doceniali szefów. Wzięło w niej udział ponad 2000 pracowników, którzy wskazali 1034 menedżerów.
- Zostali oni docenieni za działanie zgodne z Wartościowymi Zasadami Zarządzania Zespołem – dokumentem opartym o wartości banku. Wśród najcenniejszych zachowań pracownicy wskazywali: szacunek do innych, udzielanie wsparcia w każdej sytuacji oraz dzielenie się wiedzą – mówi Aneta Szymańska, Kierownik w Biurze Wolontariatu i Kultury Korporacyjnej.
W obu edycjach nagradzano pracowników najbardziej docenianych przez innych. Nagrody były także dla tych, którzy napisali najciekawsze uzasadnienia.
- Zaangażowanie pracowników i reakcje docenianych osób na słowa podziękowania i uznania pokazały, jak dużą wartość wnoszą inicjatywy takie jak Gwiazdy Współpracy. Organizacja to ludzie. Doceniając się wzajemnie, budujemy atmosferę, która sprzyja rozwojowi osobistemu, zawodowemu i biznesowemu. Cieszymy się, że nasza społeczność jest tak pozytywna i otwarta! – wyjaśnia Aleksandra Kubasiewicz, ekspert w obszarze Employer Brandingu w Banku Pekao.
Inną akcją, mająca na celu budowanie kultury doceniania była możliwość wysłania do koleżanki/kolegi kartki elektronicznej np. z napisem „Wykonałeś kawał dobrej roboty”, albo „Praca z Tobą to sama przyjemność”.
Przeprowadzono także cztery edycje projektu LeanCamp: RAZEM róbmy to PROSTO. Celem projektu była optymalizacja i zarządzanie efektywnością procesów, a także budowanie kultury ciągłego doskonalenia się i uczenie się przez praktykę.
Koncepcja Lean management rozwinęła się w sektorze motoryzacyjnym w Japonii. Pionierem była firma Toyota Motor Compan. Chodziło o wprowadzenie elastyczności, wysokiej jakości, eliminowanie marnotrawstwa i ciągłe doskonalenie się.
Inicjatywy Pekao to bez wątpienia też przekaz dla nowych pracowników - dołączasz do zespołu ekspertów, którzy w każdej sytuacji będą wspierać Cię swoją wiedzą i doświadczeniem. Odkryjesz, że we wszystkim pracownicy banku starają się działać razem, jak jedna drużyna: doceniają się i szanują wzajemnie, dbają o dobre relacje i aktywnie współpracują.
Dobra atmosfera wpływa na biznes
Dobra atmosfera w zespole Pekao nie tylko sprzyja samopoczuciu pracowników, ale przekłada się na codzienne działanie organizacji, jej sukcesy oraz zadowolenie klientów. Fachowo mówi o tym strategia EB, czyli employer branding. Na tę strategię składa się wszystko to, co określa reputację firmy wśród akcjonariuszy, pracowników, klientów i kandydatów do pracy - programy promujące markę, komunikacja wewnętrzna, kultura organizacyjna i komunikacja marketingowa.
Wszystkie obecnie otwarte rekrutacje Banku Pekao można zobaczyć na stronie Kariera na bank.