Program modernizacji rozpoczął się w 2010 roku. Od tego czasu oddano do użytku 48 odnowionych obiektów. W tym roku Koło, Swarzędz, Chodzież, Kłodzko Główne, Radom. Do końca 2013 roku przybędzie kolejnych 14 wyremontowanych dworców, a w przyszłym kolejne 22 obiekty. Niektóre dworce - np. w Krakowie, Gliwicach, Bydgoszczy i Szczecinie - PKP S.A. przebuduje w ramach unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. Część obiektów zmienia się przy współudziale inwestorów - jak te w Poznaniu czy Katowicach. W przyszłości w podobny sposób powstanie również m.in. nowy dworzec Warszawa Zachodnia czy Warszawa Gdańska. Szczególnie wypiękniały stare, zabytkowe dworce. Po gruntownych remontach perły architektury odzyskały dawny blask, stając się wspaniałymi wizytówkami swoich miast.
Ale piękny wygląd to nie wszystko. Dworce po modernizacji są bezpieczne - wszędzie zainstalowane zostały systemy przeciwpożarowe i monitoring. Są też nastawione przyjaźnie dla pasażerów dzięki usługom, z których mogą skorzystać podróżni (sklepy, lokale gastronomiczne, punkty usługowe). W niektórych obiektach działa sieć wi-fi, umożliwiająca korzystanie z Internetu.
Kolejne usprawnienia
Z myślą o jak najlepszej obsłudze podróżnych PKP wprowadza kolejne usprawnienia. W tym roku na największych dworcach pojawiło się stanowisko menedżera. Piastująca je osoba całościowo zarządza dworcem, współpracuje z najemcami powierzchni handlowych, odpowiada za profesjonalną obsługę podróżnych, dba o bezpieczeństwo i czystość. Wszystko w celu zwiększenia komfortu pasażerów.
Warto wiedzieć, że z funkcją menedżera w części obiektów otwierane są Nowe Biura Dworca, gdzie pasażer uzyska informacje związane z jego działalnością. Do tej pory otwarto 7 takich biur i powołano 11 menedżerów. Docelowo ma być ich odpowiednio 12 i 18. Statystyki potwierdzają, że ich działalność jest bardzo potrzebna, bowiem średnio tygodniowo Nowe Biuro Dworca odwiedza tysiąc pasażerów, a w ciągu miesiąca trafia 4 tys. zapytań.
PKP nie zapomina też o niepełnosprawnych. Wszystkie modernizowane dworce dostosowane są do ich potrzeb - zamontowano na nich windy i pochylnie, które pomogą niepełnosprawnym poruszać się po przestrzeni dworca. Dostosowano dla nich również toalety. PKP zadbało również o matki z dziećmi, którym udostępnia specjalne pomieszczenia ze stanowiskami do przewijania niemowląt. Przed niektórymi dworcami stanęły też stojaki dla rowerów.
TE DWORCE SĄ JUŻ ODNOWIONE
Dworzec Wrocław Główny
Wzniesiony w stylu neogotyckim, po remoncie stał się połączeniem historycznej bryły z nowoczesnymi rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Zmodernizowano plac przed budynkiem - powstały zielone wyspy poprzecinane deptakami, odtworzono też historyczne tarasy z fontannami. Zmieniły się perony i tunele, pojawiły się ruchome schody. Nowym elementem jest tzw. dworzec nocny, przypominający wyglądem wagon. Na trzech poziomach znajduje się m.in. zaplecze techniczne, hol z kasami biletowymi, toalety.
Dworzec w Katowicach
Największy węzeł kolejowy w Polsce. Codziennie przejeżdża tędy 400 pociągów pasażerskich. Teraz katowicki dworzec to również nowoczesna konstrukcja ze szkła, stali i surowego betonu z pięknym wystrojem hali głównej. Charakterystycznym elementem konstrukcji są tzw. kielichy, czyli słupy podtrzymujące strop. Główne wejście ze szklaną taflą między żelbetowymi konstrukcjami tworzy piękną oprawę nowej „bramy miasta". Dla wygody podróżnych stanęło tu wiele punktów handlowych, dziewięć kas biletowych, powstał monitoring i inteligentny system zarządzania obiektem.
Dworzec w Kole
Jeden z nielicznych zachowanych do dziś zabytkowych dworców powstałych po odzyskaniu niepodległości na trasie z Poznania do Warszawy. Pięknie wyremontowany pod okiem konserwatora zabytków zachował wiele elementów z pierwotnego wystroju. Przywrócono historyczny wygląd dworca z okresu międzywojennego, a wnętrze budynku przebudowano pod kątem pełnienia nowych funkcji, powstał tu bowiem hostel i miejska biblioteka.
Dworzec w Kutnie
Mimo że wybudowany w 18G1 roku, nie zmienił znacznie swojej bryły na przestrzeni lat. Obecnie ma pięknie odnowioną elewację, a po remoncie stał się bardziej funkcjonalny. Ma nowe podjazdy, pomieszczenia dla matki z dzieckiem, monitoring wizyjny, nowoczesny system informacji. Ciekawym i oryginalnym elementem są wiaty ze specjalnie sprowadzonej z Włoch trwale skorodowanej stali. Nadają dworcowi niepowtarzalny charakter.
Dworzec w Brzegu
Po modernizacji odzyskał blask z 18G9 roku, kiedy to wybudowano ten wpisany do rejestru zabytków obiekt. Wyczyszczono dokładnie ceglaną elewację i zabezpieczono ją powłoką antygraffiti. Odświeżono wszelkie detale architektoniczne, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Wypiękniał plac przed dworcem i wnętrze budynku - pomalowane, z nową posadzką, z zachowanymi zabytkowymi stolikami przy kasach biletowych, jednocześnie dostosowane do wszelkich potrzeb podróżnych.
Dworzec w Malborku
Obiekt ten to doskonały przykład połączenia historii z nowoczesnością. Przeszedł gruntowną renowację pod nadzorem konserwatora zabytków. Odnowiona elewacja, odrestaurowane wszystkie elementy w holu głównym, dekoracje, złocenia, boazerie, fragmenty muru pruskiego. Dzięki temu możemy podziwiać jego historyczne piękno. Przy modernizacji nie zapomniano, że dworzec ma być funkcjonalny i przyjazny pasażerom, mamy więc monitoring, pomieszczenia przystosowane dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi.
Dworzec w Przemyślu
To ważny ośrodek obsługi ruchu kolejowego na Podkarpaciu będący również polsko-ukraińskim pasażerskim przejściem granicznym. Dzięki remontowi przywrócono wygląd budynku z czasów największej świetności, a jednocześnie zapewniono większy komfort podróżnym. Zabytkowy dworzec, z zachowanym neobarokowym wystrojem jest jednym z najpiękniejszych w Polsce. Odnowiono wszystkie detale architektoniczne, elewację, wymieniono okna, drzwi i posadzki. Przeprowadzone prace zapewniły obiektowi wyróżnienie w konkursie Zabytek Zadbany 2012.
Dworzec w Bochni
Pochodzący z 1885 roku budynek zyskał nowy wygląd i po gruntownym remoncie stał się bardziej funkcjonalny. Zachował dawna bryłę, ma teraz pięknie odnowioną elewację, dach, instalacje. Przed dworcem powstał parking i stojaki dla rowerów, wokół budynku wybudowano nowe chodniki, a wewnątrz jest wiele udogodnień dla podróżnych.