TAK UNOWOCZEŚNIA SIĘ GRUPA PKP

2013-08-30 9:40

Grupa PKP wciąż zmienia polskie miasta na lep­sze. Każdy pasażer może to zobaczyć na własne oczy. Mamy coraz więcej pięk­nych i nowoczesnych dworców z bogatą infrastrukturą.

Program modernizacji rozpoczął się w 2010 roku. Od tego czasu oddano do użytku 48 odnowionych obiek­tów. W tym roku Koło, Swarzędz, Chodzież, Kłodzko Główne, Radom. Do końca 2013 roku przybędzie kolejnych 14 wyremontowanych dworców, a w przyszłym kolejne 22 obiekty. Niektóre dworce - np. w Krakowie, Gliwicach, Bydgosz­czy i Szczecinie - PKP S.A. przebu­duje w ramach unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. Część obiektów zmienia się przy współ­udziale inwestorów - jak te w Pozna­niu czy Katowicach. W przyszłości w podobny sposób powstanie rów­nież m.in. nowy dworzec Warsza­wa Zachodnia czy Warszawa Gdań­ska. Szczególnie wypiękniały stare, zabytkowe dworce. Po gruntownych remontach perły architektury odzy­skały dawny blask, stając się wspaniałymi wizytówkami swoich miast.

Ale piękny wygląd to nie wszyst­ko. Dworce po modernizacji są bez­pieczne - wszędzie zainstalowane zostały systemy przeciwpożarowe i monitoring. Są też nastawione przyjaźnie dla pasażerów dzięki usługom, z których mogą skorzystać podróżni (sklepy, lokale gastrono­miczne, punkty usługowe). W nie­których obiektach działa sieć wi-fi, umożliwiająca korzystanie z Internetu.

Kolejne usprawnienia

Z myślą o jak najlepszej obsłudze podróżnych PKP wprowadza kolejne usprawnienia. W tym roku na naj­większych dworcach pojawiło się stanowisko menedżera. Piastująca je osoba całościowo zarządza dwor­cem, współpracuje z najemcami powierzchni handlowych, odpowia­da za profesjonalną obsługę podróż­nych, dba o bezpieczeństwo i czy­stość. Wszystko w celu zwiększenia komfortu pasażerów.

Warto wiedzieć, że z funkcją menedżera w części obiektów otwie­rane są Nowe Biura Dworca, gdzie pasażer uzyska informacje związa­ne z jego działalnością. Do tej pory otwarto 7 takich biur i powołano 11 menedżerów. Docelowo ma być ich odpowiednio 12 i 18. Statystyki potwierdzają, że ich działalność jest bardzo potrzebna, bowiem średnio tygodniowo Nowe Biuro Dworca odwiedza tysiąc pasażerów, a w cią­gu miesiąca trafia 4 tys. zapytań.

PKP nie zapomina też o niepeł­nosprawnych. Wszystkie moder­nizowane dworce dostosowane są do ich potrzeb - zamontowano na nich windy i pochylnie, któ­re pomogą niepełnosprawnym poruszać się po przestrzeni dwor­ca. Dostosowano dla nich rów­nież toalety. PKP zadbało rów­nież o matki z dziećmi, którym udostępnia specjalne pomieszcze­nia ze stanowiskami do przewija­nia niemowląt. Przed niektóry­mi dworcami stanęły też stojaki dla rowerów.

TE DWORCE SĄ JUŻ ODNOWIONE

Dworzec Wrocław Główny

Wzniesiony w stylu neogotyckim, po remon­cie stał się połączeniem historycznej bryły z no­woczesnymi rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Zmodernizowano plac przed budynkiem - po­wstały zielone wyspy poprzecinane deptaka­mi, odtworzono też historyczne tarasy z fontan­nami. Zmieniły się perony i tunele, pojawiły się ruchome schody. Nowym elementem jest tzw. dworzec nocny, przypominający wyglądem wa­gon. Na trzech poziomach znajduje się m.in. za­plecze techniczne, hol z kasami biletowymi, toalety.

Dworzec w Katowicach

Największy węzeł kolejowy w Polsce. Codzien­nie przejeżdża tędy 400 pociągów pasażerskich. Teraz katowicki dworzec to również nowoczes­na konstrukcja ze szkła, stali i surowego beto­nu z pięknym wystrojem hali głównej. Charak­terystycznym elementem konstrukcji są tzw. kielichy, czyli słupy podtrzymujące strop. Głów­ne wejście ze szklaną taflą między żelbetowy­mi konstrukcjami tworzy piękną oprawę nowej „bramy miasta". Dla wygody podróżnych stanęło tu wiele punktów handlowych, dziewięć kas bi­letowych, powstał monitoring i inteligentny sy­stem zarządzania obiektem.

Dworzec w Kole

Jeden z nielicznych zachowanych do dziś zabyt­kowych dworców powstałych po odzyskaniu niepodległości na trasie z Poznania do Warsza­wy. Pięknie wyremontowany pod okiem konser­watora zabytków zachował wiele elementów z pierwotnego wystroju. Przywrócono historycz­ny wygląd dworca z okresu międzywojennego, a wnętrze budynku przebudowano pod kątem pełnienia nowych funkcji, powstał tu bowiem hostel i miejska biblioteka.

Dworzec w Kutnie

Mimo że wybudowany w 18G1 roku, nie zmienił znacznie swojej bryły na przestrzeni lat. Obecnie ma pięknie odnowioną elewację, a po remoncie stał się bardziej funkcjonalny. Ma nowe podjaz­dy, pomieszczenia dla matki z dzieckiem, mo­nitoring wizyjny, nowoczesny system informa­cji. Ciekawym i oryginalnym elementem są wiaty ze specjalnie sprowadzonej z Włoch trwale sko­rodowanej stali. Nadają dworcowi niepowtarzal­ny charakter.

Dworzec w Brzegu

Po modernizacji odzyskał blask z 18G9 roku, kie­dy to wybudowano ten wpisany do rejestru za­bytków obiekt. Wyczyszczono dokładnie ceglaną elewację i zabezpieczono ją powłoką antygraffiti. Odświeżono wszelkie detale architektoniczne, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Wy­piękniał plac przed dworcem i wnętrze budynku - pomalowane, z nową posadzką, z zachowany­mi zabytkowymi stolikami przy kasach bileto­wych, jednocześnie dostosowane do wszelkich potrzeb podróżnych.

Dworzec w Malborku

Obiekt ten to doskonały przykład połączenia hi­storii z nowoczesnością. Przeszedł gruntow­ną renowację pod nadzorem konserwatora za­bytków. Odnowiona elewacja, odrestaurowane wszystkie elementy w holu głównym, dekoracje, złocenia, boazerie, fragmenty muru pruskiego. Dzięki temu możemy podziwiać jego historycz­ne piękno. Przy modernizacji nie zapomniano, że dworzec ma być funkcjonalny i przyjazny pa­sażerom, mamy więc monitoring, pomieszcze­nia przystosowane dla niepełnosprawnych i ma­tek z dziećmi.

Dworzec w Przemyślu

To ważny ośrodek obsługi ruchu kolejowego na Podkarpaciu będący również polsko-ukraińskim pasażerskim przejściem granicznym. Dzięki re­montowi przywrócono wygląd budynku z czasów największej świetności, a jednocześnie zapew­niono większy komfort podróżnym. Zabytko­wy dworzec, z zachowanym neobarokowym wy­strojem jest jednym z najpiękniejszych w Polsce. Odnowiono wszystkie detale architektoniczne, elewację, wymieniono okna, drzwi i posadzki. Przeprowadzone prace zapewniły obiektowi wy­różnienie w konkursie Zabytek Zadbany 2012.

Dworzec w Bochni

Pochodzący z 1885 roku budynek zyskał nowy wygląd i po gruntownym remoncie stał się bar­dziej funkcjonalny. Zachował dawna bryłę, ma teraz pięknie odnowioną elewację, dach, insta­lacje. Przed dworcem powstał parking i stoja­ki dla rowerów, wokół budynku wybudowano nowe chodniki, a wewnątrz jest wiele udogod­nień dla podróżnych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki