- Przyczyną wypadku było zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg. Doprowadziło to do zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła wraz z lotką, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią - oto dokładny opis katastrofy zapisany w ujawnionym w piątek raporcie komisji ministra Jerzego Millera (59 l.). - Uwzględniono przyczyny, okoliczności i dodatkowe czynniki. Wykluczono zamach, celowe działanie osób trzecich, naciski na pilotów. To ważne ustalenia - komentował wczoraj raport premier Donald Tusk (54 l.).
Na 328 stronach dokumentu wypunktowano w sumie kilkadziesiąt przyczyn katastrofy. Winni są Polacy i Rosjanie. Najważniejsze z nich wyliczamy w ramkach obok. Ale to nie wszystkie błędy, które znalazły się w raporcie. Członkowie komisji wskazali także np. na brak tak zwanego lidera na pokładzie samolotu, na błędy w samej organizacji lotu i w samym locie. Choćby taki, że język rosyjski znał tylko główny pilot, który zamiast koncentrować się na podejściu do lądowania, rozmawiał z obsługą lotniska i jednocześnie trzymał stery maszyny. W dokumencie jest cała litania uchybień w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego, którego wojskowi od wielu lat pilotują samoloty z najważniejszymi politykami w kraju na pokładzie. Ale w raporcie, tak jak już wcześniej zapewniał minister Jerzy Miller, nie ma nazwisk winnych. - To zadanie prokuratury - argumentował wczo
1 Niereagowanie załogi na komunikaty Pull Up mówiące o tym, że samolot jest za nisko
2 Niekontrolowanie wysokości za pomocą wysokościomierza barometrycznego podczas podejścia do lądowania
3 Fatalne warunki atmosferyczne, słaba widoczność
4 Za duża prędkość samolotu przy niskiej wysokości
5 Próba odejścia na drugi krąg na automatycznym pilocie zamiast ręcznie
6 Nieprawidłowe szkolenia w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa
7 Zły dobór załogi prezydenckiego samolotu Tu-154
8 Niewłaściwa współpraca załogi w trakcie lotu do Smoleńska
9 Niewłaściwe przygotowanie załogi do tego lotu, m.in. dotyczące danych z systemów samolotu
10 Brak monitorowania wzajemnych decyzji przez załogę samolotu