W opisie badania znajdujemy takie informacje - Podstawowym celem Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów w nowej formule jest wsparcie nauczycieli i dyrektorów w uzyskaniu dodatkowych, rzetelnych, porównywalnych informacji na temat poziomu wiadomości i wybranych umiejętności matematycznych uczniów kończących klasę trzecią - czytamy na stronie Obut.edu.pl. Udział w badaniu jest oczywiście dobrowolny zarówno dla szkół jak i dla uczniów. Do połowy kwietnia do testu zgłosiło się około 6,5 tys. szkół. OBUT składa się z dwóch części. Uczniowie będą musieli napisać sprawdzian z języka polskiego i z matematyki. Test trzecioklasisty nie podlega żadnym ocenom i też nie decyduje o awansie ucznia do następnej klasy. Ma na celu jednak wykazać nauczycielom i rodzicom, czego dziecko do tej pory się nauczyło, czy potrafi odpowiednio zdobytą wiedzę wykorzystać, a z czym ma nadal problem.
Poniżej publikujemy przykładowe zadania z poprzednich lat:
2015:
1. Monika kupiła 14 tulipanów i 17 róż. Oddała 8 tulipanów sąsiadce. Ile tulipanów jej zostało?
2. Agata robiła ludziki z kasztanów. Na wykonanie dwóch ludzików potrzebowała 8 kasztanów. W ciągu 10 minut zrobiła 3 ludziki. Ile kasztanów potrzebuje Agata na wykonanie 6 ludzików?
3. Basia ma 156 cm wzrostu, a Zosia 165 cm. Marta jest wyższa od Basi, ale niższa od Zosi. Na jednej z tabliczek zapisano wzrost Marty. Która to tabliczka?
A. 175 cm B. 166 cm C. 159 cm D. 155 cm
4. Karol kupił 2 zeszyty i 3 ołówki. Zapłacił za wszystko 6 zł. Wojtek kupił 6 takich samych zeszytów i 9 takich samych ołówków. Ile zapłacił Wojtek za swoje zakupy?
5. W pierwszym koszu jest 14 jabłek, a w drugim 6 jabłek. Ile jabłek trzeba przełożyć z pierwszego do drugiego kosza, żeby w obydwu było po tyle samo jabłek?
6. Marcin miał zapłacić za zakupy 35 zł. Dał kasjerce banknot 50 zł. Kasjerka wydała mu resztę samymi monetami 5-złotowymi. Ile monet otrzymał Marcin?
A. 30 B. 15 C. 7 D. 3
2013:
NIETOPERZE
Wakacyjny wieczorny spacer wśród pól i wiejskich zabudowań może przynieść prawdziwą przyrodniczą przygodę. Jest nią niewątpliwie obserwacja jedynych latających ssaków, czyli nietoperzy. Prowadzą one nocny tryb życia, a na tle nieba pojawiają się zwykle tużprzed zachodem słońca.
Budowa ciała
Ciało nietoperza pokrywa miękka sierść. Przednie kończyny przekształcone są w błoniaste skrzydła. Zbudowane są z wydłużonych palców przedniej kończyny, jej przedramienia i ramienia oraz błony lotnej. Tylko kciuk zakończony pazurem nie uległ wydłużeniu i nie wchodzi w skład
skrzydeł. Tylne kończyny umożliwiają swobodne zwisanie głową w dół dzięki specjalnejbudowie połączeń kości, więzadeł i pazurów. Dzięki temu bez
wysiłku mięśni i utraty energii nietoperz może zwisać pionowo. Czym jeszcze wyróżniają się nietoperze? Mają ogromne uszy, które ułatwiają im wychwytywanie dźwięków.
Hibernacja
Podczas jesiennych i zimowych chłodów owady chowają się do swoich kryjówek i owadożerne nietoperze nie mają szans na zdobycie pożyw
ienia. Zmuszone są do przesypiania zimy. Nietoperze znajdują sobie bezpieczne zaciszne kryjówki, np. na strychach domów, w jaskiniach, piwnicach, na wieżach kościelnych, w starych dziuplach i szczelinach skalnych. Zwierzęta zwisają głową w dół, zaczepione łapkami pod sklepieniem kryjówki. Temperatura ciała nietoperzy znacznie spada i zapadają w rodzaj odrętwienia.
Echolokacja
Nietoperze wysyłają impulsy dźwiękowe niesłyszalne dla ludzkiego ucha, zwane ultradźwiękami. Dźwięki te odbijają się od przeszkód, np. od drzew, i wracają do bardzo wrażliwych uszu nietoperza. To trochę tak jak z echem w lesie. Dzięki temu orientują się w otoczeniu, bezbłędnie
lokalizują i chwytają owady, a latając szybko w zupełnych ciemnościach, nie robią sobie krzywdy.
Na podstawie przeczytanego tekstu wykonaj zadania.
1. Z czego powstały skrzydła nietoperza?
A. Z więzadeł i pazurków.
B. Z palców, ramienia i przedramienia.
C. Z kciuka zakończonego dużym pazurem.
D. Z kończyn tylnych.
2. Co to jest hibernacja?
A. Umiejętność zwisania głową w dół.
B. Rodzaj pożywienia, które dostępne jest w zimie.
C. Umiejętność lokalizacji przedmiotów.
D. Rodzaj snu, w który zapadają niektóre zwierzęta.
3. Co umożliwia nietoperzom swobodne zwisanie głową w dół?
A. Przyzwyczajenie do nocnego trybu życia.
B. Specjalna budowa kończyn przednich.
C. Sposób odżywiania.
D.Specjalna budowa tylnych kończyn.
4.Czy nietoperze wpadają w ciemnośc i na przeszkody?
A. Tak, ponieważ mają bardzo słaby wzrok.
B. Nie, ponieważ bardzo dobrze słyszą.
C. Tak, jeżeli latają samotnie.
D. Nie, bo mają bardzo dobry węch.
Zobacz też: Test Trzecioklasisty OBUT 2015 już DZIŚ! ARKUSZE, ODPOWIEDZI