W 60 obiektach działa bezpłatna siećWi-Fi, umożliwiająca korzystanie z Internetu. Trwają przygotowania do gruntownych modernizacji dworców Gdańsk Główny i Katowice Ligota. Na Dworcu Warszawa Centralna ruszył kolejny etap modernizacji. Obiekty już oddane do użytku to m.in. Kraków Główny i Poznań Główny.
Wkrótce tak będzie wyglądało wnętrze Dworca Gdańsk Główny
Jest przepięknym obiektem, wpisanym do rejestru zabytków. Znajduje się pod opieką konserwatora. Głównym założeniem przebudowy dworca jest stworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego, który odpowiadałby współczesnym standardom obsługi pasażerów.
PKP S.A. zależy, by obiekt jednocześnie zachował walory architektoniczne i zabytkowy charakter. Projektowany kompleks - dworzec, tunel i teren przydworcowy - będzie estetyczny i bardziej funkcjonalny. Zapewni również bezpieczeństwo przebywającym tam pasażerom. Oprócz podstawowych usług związanych z obsługą podróżnych, pasażerowie będą mieli do dyspozycji punkty usługowo-handlowe. Dworzec zostanie również przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zakres modernizacji obejmie przebudowę wnętrza, remont elewacji i jej zabezpieczenie. Wymieniona będzie stolarka okienna i drzwiowa, odnowione zostaną dachy. Będą nowe windy, klatki schodowe, system informacji wizualnej, nowe zegary i nagłośnienie. Aby zapewnić dogodne dojście do dworca i komunikację z tunelem pod ul. Podwale Grodzkie, planuje się budowę przejścia podziemnego z lokalami użytkowymi. Estetyczne i funkcjonalne będzie też otoczenie dworca.
To ciekawe!
Pod koniec 2015 roku 70/proc. pociągów i wagonów PKP Intercity będzie nowych lub zmodernizowanych. W podniesienie komfortu podróży przewoźnik zainwestuje około 6 mld/zł, z czego ze źródeł Unii Europejskiej pochodzić będzie 2,2 mld/zł.
Dworzec Szczecin Główny
Wypięknieje również dworzec w Szczecinie. PKP S.A. wkrótce ogłosi przetarg na wybór wykonawcy projektu i robót budowlanych w zakresie kompleksowej przebudowy budynku i okolic dworca. Planowane zakończenie prac to IV kwartał 2015 roku.
Podróżni będą mogli dostać się na dworzec tak jak dotychczas - od strony Odry oraz z drugiej strony - nową kładką od górnego tarasu i ul. Owocowej. Mostek ten będzie główną drogą łączącą dworzec z peronami. Istniejący tunel stanie się dojściem do historycznych tuneli pod Szczecinem. Kładka od strony ul. Czarnieckiego również zostanie przebudowana, zadaszona i połączona z nowym mostem, na który będą prowadzić schody ruchome z budynku dworca. Z obu kładek na perony będzie można też dostać się windami. Budynek dworca ulegnie gruntownemu przeobrażeniu. Dzięki modernizacji na dworcu pojawi się nowoczesny system monitoringu, bezpłatna sieć Wi-Fi.
Perony będą miały nową nawierzchnię, ławki i estetyczne wiaty. Cały dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przestrzeń dla pasażerów pojawi się nie tylko na parterze, ale również na pierwszym piętrze.
Na antresoli Dworca Warszawa Centralna pojawiają się nowe
punkty gastronomiczne
Wybudowany w 1975 roku Dworzec Centralny jest jednym z symboli stolicy. Pierwszy etap modernizacji gmach przeszedł przed mistrzostwami EURO 2012. W kolejnym wymieniono 10 ciągów schodów ruchomych. Dworzec zyskał wiele udogodnień dla pasażerów: biletomaty, infokioski, bezpłatną sieć Wi-Fi i monitoring.
Teraz przyszła kolej na estetyzację hali głównej i części podziemnych galerii. Zmieni się aranżacja hali, znikną szklane kubiki. Zamiast dotychczasowych obiektów, pojawi się antresola, na którą z poziomu "0" będą prowadzić ruchome schody. Dzięki temu pasażerowie skorzystają z nieuczęszczanego do tej pory poziomu dworca i zyskają dodatkową przestrzeń. Na antresoli pojawią się nowe punkty gastronomiczne. W tym etapie modernizacji zmienią się dotychczas nieremontowane: galeria zachodnia i część galerii północnej. Zmiany będą prowadzone etapami, aby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. Do końca września zakończą się natomiast wszystkie prace związane z uszczelnianiem stropu dworca. W tym roku zaplanowano też wymianę kolejnych ciągów schodów ruchomych i pochylni z galerii wschodniej oraz wymianę docieplenia stropodachu. Będziemy mogli też podziwiać nową szklaną elewację budynku.
Nowe i zmodernizowane pociągi to:
> Zintegrowany system ogrzewania i klimatyzacji
> Wygodne fotele
> Nowoczesne toalety z przewijakami dla niemowląt
> Udogodnienia dla niepełnosprawnych
> Gniazdka i oświetlenie dla każdego pasażera
> Miejsca do przewozu rowerów
Po przebudowie Kraków Główny jest jednym z najnowocześniejszych
dworców w kraju
Kraków Główny to pierwszy podziemny dworzec kolejowy w Polsce, jeden z najnowocześniejszych w kraju. Jest usytuowany na czterech poziomach - dwóch nad i dwóch pod ziemią. Integruje kolej lokalną, dalekobieżną, podziemny tramwaj miejski, autobusy miejskie i dworzec autobusowy.
Bezpośrednio nad peronami usytuowana jest galeria handlowa. Można tu nie tylko zrobić zakupy, ale też skorzystać z lokali gastronomicznych i kawiarni. Poziom niżej mamy halę, gdzie znajdują się kasy biletowe, poczekalnie, skrytki bagażowe oraz nowoczesne centrum obsługi klienta. Na kolejnym poziomie znajdują się tory szybkiego tramwaju. Na wszystkie poziomy dostaniemy się schodami ruchomymi, windami lub pochylniami.
Żeliwny globus to centralny punkt i wizytówka dworca
W każdej chwili pasażerom pomocą służą pracownicy Nowego Biura Dworca, a menedżer dba o sprawne funkcjonowanie obiektu.
Podróżni mają dostęp do bezpłatnej sieci Wi-Fi, mogą używać biletomatów i infomatów. To specjalne, stworzone na potrzeby dworca urządzenia z 70-calowymi dotykowymi monitorami. Klikając palcem na poszczególne ikony, możemy sprawdzić plan dworca i skorzystać z krakowskiej informacji turystycznej. Oczekujący na pociąg opiekunowie z małymi dziećmi mają do dyspozycji przewijaki znajdujące się w nowoczesnych toaletach. Zainstalowano w nich również prysznice.
Centralnym punktem i wizytówką dworca jest słynny już dwumetrowy żeliwny globus, który pierwotnie stał na poziomie peronów.
To ciekawe!
Dla tras Warszawa - Wrocław, Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Kraków i Warszawa - Katowice planowany jest zakup składów zespołowych EIC Premium (Pendolino).
Dworzec Katowice Ligota
Wielką metamorfozę przejdzie dworzec Katowice Ligota. Czeka go kompleksowa przebudowa, zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Zmieni się również otoczenie budynku. Dworzec będzie bardziej funkcjonalny i bezpieczny. Zostanie ponadto dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Rozstrzygnięto już przetarg, niedługo rozpoczną się prace modernizacyjne.
Elewacja zostanie pokryta blachą tytanowo-cynkową i zyska nową iluminację. Nad wejściem pojawi się nowy zegar i szyld z nazwą. Budynek zostanie ocieplony, dach wyremontowany.
Zmieni się wnętrze dworca, część pomieszczeń zostanie przystosowana do potrzeb Teatru Żelaznego, renowacji poddany będzie relief autorstwa Stefana Suberlaka. Dworzec stanie się przyjazny dla niepełnosprawnych, znikną bariery architektoniczne, a pojawią się udogodnienia ułatwiające przemieszczanie się osobom niewidomym. Wymieniony zostanie system głosowej informacji dla podróżnych.
Wypięknieje otoczenie dworca, uporządkowana zostanie zieleń. Pojawią się nowe chodniki, parking, nawierzchnia i stojaki na rowery.
Nowy budynek Dworca Poznań Główny jest zbudowany nad peronami
Nowy budynek dworca otworzono 29 maja 2012 roku. Został zbudowany w rekordowo krótkim czasie - od rozpoczęcia budowy do udostępnienia budynku pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy.
Jest to nowoczesny trzypoziomowy obiekt, jedyny w Polsce, poza Dworcem Centralnym w Warszawie, zbudowany nad peronami, stanowiącymi najniższy poziom. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z mostu Dworcowego, znajdują się kasy i automaty biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz sklepy. Drugie piętro jest przeznaczone na funkcje handlowo-usługowe. Cały dworzec jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Windy, toalety, specjalne metalowe prowadnice na posadzkach, ułatwiające osobom niewidomym i niedowidzącym samodzielne poruszanie się. Podobnie jak w innych dużych miastach, również i tu działa Nowe Biuro Dworca, a całością zarządza Menedżer Dworca. Dworzec Poznań Główny stanowi integralną część wielofunkcyjnego zintegrowanego centrum komunikacyjnego.