Profil Zaufany to po prostu nasz podpis elektroniczny, dzięki któremu możemy korzystać z urzędowych e-usług. Wystarczy go założyć np. przez swój bank i większość spraw załatwiać bez wychodzenia z domu, siedząc wygodnie na kanapie. Klienci PKO Banku Polskiego oraz Inteligo mogą zrobić to przez swój bankowy serwis transakcyjny. Wystarczy zalogować się do niego, przejść do sekcji e-Urząd i wybrać opcję „Załóż Profil Zaufany". Następnie trzeba sprawdzić, czy podane dane są poprawne i nadać login potrzebny do korzystania z Profilu Zaufanego. Całą operację potwierdza się kodem z narzędzia autoryzacji. W zależności od tego, z jakiego potwierdzenia operacji korzystamy, może to być: kod SMS, karta kodów jednorazowych czy token. Wiadomość z potwierdzeniem za łożenia Profilu Zaufanego wysyłana jest na podany adres e-mail.
Jakie sprawy urzędowe załatwisz online
'Zaufany umożliwia dostęp m.in. do serwisów administracji publicznej: ePUAP, PUE ZUS, CEIDG, obywatel.gov.pl, biznes.gov.pl, Krajowy Rejestr Karny, Informacji Podatkowej czy Emp@tia oraz regionalnych platform, np. Wrota Mazowsza, SEKAP, Cyfrowa Małopolska.
Co możesz w e-urzędzie:
• składać wnioski o dowód osobisty dla siebie lub dziecka,
• zgłosić utratę lub zniszczenie dowodu osobistego,
• złożyć wniosek o kartę EKUZ uprawniającą do korzystania ze świadczeń zdrowotnych na terenie Unii Europejskiej i w państwach należących do EFTA,
• uzyskiwać odpisy aktów z Urzędu Stanu Cywilnego,
• złożyć wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy,
• składać zawiadomienie o zbyciu zarejestrowanego pojazdu,
• rejestrować się jako osoba poszukująca pracy,
• uzyskać indywidualną interpretację podatkową i zaświadczenie o niekaralności,
• złożyć wniosek o Kartę Dużej Rodziny
-
Jak korzystać z Profilu Zaufanego1. Na stronie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub innej stronie urzędowej wypełnij interesujący cię wniosek i zaznacz opcję „Podpisz Profilem Zaufanym". |
Materiał powstał przy współpracy z PKO Bankiem Polskim