Profil Zaufany (eGo) to rodzaj elektronicznego podpisu. Dzięki niemu uzyskasz dostęp do większości serwisów administracji publicznej. Jego posiadanie umożliwi ci podpisanie elektronicznych urzędowych dokumentów, bez drukowania ich i wysyłania pocztą. Załatwisz w ten sposób setki spraw. Profil jest ważny przez trzy lata. Potem możesz przedłużać jego ważność o kolejne trzy lata.
Wiele możliwości
Mając Profil Zaufany, możesz korzystać z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). ePUAP daje dostęp do innych urzędów administracji (centralnych, regionalnych i lokalnych) oraz instytucji publicznych. Zastąpi ci ona m.in. Urząd Stanu Cywilnego, gdyż za jej pośrednictwem uzyskasz odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu. Po prostu wybierasz odpowiedni urząd gminy, wypełniasz wniosek i przesyłasz elektronicznie. Mając Profil Zaufany, wraz z narodzinami dziecka złożysz wniosek o „becikowe", wypłatę z programu Rodzina 500 plus, świadczenie z funduszu alimentacyjnego czy Kartę Dużej Rodziny. Możesz też zgłosić zagubienie dowodu osobistego i następnie złożyć wniosek o nowy dokument. Takie rozwiązanie okaże się szczególnie korzystne, jeśli należysz do pięciu milionów osób, które w tym roku muszą wymienić dowód, gdyż traci on ważność. Z Profilem Zaufanym będziesz mógł to załatwić przez internet. Podobną drogą możesz wnioskować o wydanie wtórnika prawa jazdy czy zawiadomić o sprzedaży samochodu. Profil Zaufany załatwi też wiele spraw przez platformę PUE ZUS. Możesz sprawdzić stan konta w ZUS, informacje dotyczące ubezpieczeń, składek czy wysokości wypłacanych zasiłków. Na bieżąco możesz śledzić też stan załatwianych przez ciebie spraw. W serwisie Obywatel.gov.pl dowiesz się również, ile punktów karnych za nieprzepisową jazdę masz aktualnie na koncie.
Jak założyć Profil Zaufany eGO:
Przez bankowość elektroniczną – to szybka i bezpieczna metoda. Warunkiem skorzystania z niej jest posiadanie internetowego konta bankowego w jednym z banków oferujących taką usługę, np. iPKO w PKO BP. Założenie profilu w ten sposób nie wymaga potwierdzania swoich danych w urzędzie, gdyż zostały one już uwierzytelnione podczas zakładania konta. Za pomocą konta bankowego wykreujesz Profil Zaufany, siedząc w domu przy klawiaturze. Sama procedura jest bardzo prosta. Należy zalogować się na swoje konto w banku, wyszukać zakładkę dotyczącą zakładania Profilu Zaufanego, wypełnić znajdujący się w niej formularz. Operację należy potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Na swój adres e-mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia profilu. Za każdym razem, gdy chcesz się na niego zalogować, wybieraj opcję: Przez bankowość elektroniczną.
Profil Zaufany pozwala między innymi:
- Podpisywać dokumenty przekazywane do urzędów przez internet
- Składać wnioski o dowód osobisty dla siebie lub dziecka (serwis ePUAP)
- Zgłaszać utratę lub zniszczenie dowodu osobistego (serwis ePUAP)
- Składać wnioski o przydatną podczas podróży kartę EKUZ (serwis ePUAP) – dokument uprawnia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych na terenie dowolnego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub EFTA; można go odebrać osobiście lub otrzymać pocztą
- Wnioskować o wydanie wtórnika prawa jazdy (serwis ePUAP) w przypadku zmiany danych lub zagubienia dokumentu
- Zawiadomić o zbyciu zarejestrowanego pojazdu (serwis ePUAP) – to obowiązek każdej osoby sprzedającej lub przekazującej w formie darowizny Zarejestrowany samochód
- Uzyskiwać odpisy aktów z urzędu stanu cywilnego (serwis ePUAP)
- Zarejestrować się jako osoba poszukująca pracy (praca.gov.pl)
- Dopisać do listy wyborców (serwis ePUAP)
- Uzyskać indywidualną interpretację podatkową (serwis ePUAP)
- Uzyskać zaświadczenie o niekaralności – przydatne przy poszukiwaniu pracy (Krajowy Rejestr Karny)
- Złożyć wniosek o Kartę Dużej Rodziny Emp@tia
- Załatwiać sprawy w PUE ZUS
- Korzystać z regionalnych platform e-administracji np. SEKAP, Wrota Mazowsza, Cyfrowa Małopolska