Komputer klawiatura

i

Autor: Jason Alden / Rex Features

Uwaga! Oszuści próbują wyłudzić pieniądze od klientów banku PKO BP

2015-05-19 11:20

Kolejna fala oszustw bankowych przez internet dociera do klientów banku PKO BP. Oszuści wysyłają maile, które bardzo przypominają wiadomości od prawdziwych banków. Sprawdź, czym się różnią od prawdziwych maili od banków i nie daj się oszukać. Strona już została zgłoszona policji, ale nadal działa. Nie daj się oszukać!

Jak wygląda taki mail od oszusta internetowego? Znajduje się w nim informacja "Twoje konto w systemie iPKO zostało zablokowane". Dalej wyświetla się instrukcja, że należy jak najszybciej zalogować się na stronie, do której link jest umieszczony w mailu. Jeśli klikniesz w ten link, zalogujesz się, podasz trzy kody ze swojej karty, wtedy oszuści mają już twoje dane! Bank PKO BP zgłosił już na policję fałszywą stronę internetową, ale strona nadal działa. Na szczęście najpopularniejsze programy antywirusowe blokują tę stronę.

Jak ustrzec się przed oszustami internetowymi? Nigdy nie wchodź w link, który podany jest w mailu wysłanym przez "bank". Najlepiej wpisz go sam w przeglądarkę internetową. Wtedy będziesz miał pewność, że jesteś na właściwiej stronie, a nie że cię przekierowano na stronę oszustów. W prawdziwym mailu od banku nigdy nie dostaniesz informacji o zablokowaniu konta. Po drugie, nie każe ci podać trzech kodów z twojej karty. Masz podejrzenie, że mail, którego dostałeś od takiego "banku" jest fałszywy? Zgłoś to natychmiast do swojego banku.

Zobacz też: Kucyk w prezencie na komunię. Nie spodobał się, więc trafił do rzeźni

[AKTUALIZACJA] Bank PKO BP podpowiada jak nie dać się oszukać:

Bank nigdy nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych drogą e-mailową lub SMS-ową. Za to na wszystkie możliwe sposoby zachęcamy do zachowanie ostrożności i ograniczonego zaufania w stosunku do e-maili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linku. Ostrzegamy, że są to fałszywe wiadomości mające na celu nie tylko wyłudzenie od odbiorcy danych osobowych lub danych karty, ale także zainstalowanie na jego komputerze lub w telefonie potencjalnie szkodliwych programów podglądających i śledzących jego działania.

Ważne, aby pod żadnym pozorem nie odpowiadać na podejrzane wiadomości, nie korzystać z podanego linku i nie udostępniać danych osobowych, loginu i haseł do konta, kodów jednorazowych, danych dotyczących karty płatniczej – PIN-u, kodu CVV, osobowych, ani żadnych innych poufnych informacji. Nie powinno się ich udostępniać osobom trzecim – nawet bliskim.

Logując się do serwisu transakcyjnego, należy zawsze upewnić się, czy połączenie jest szyfrowane, sprawdzając, czy adres strony w oknie przeglądarki rozpoczyna się od https:// oraz czy na pasku u dołu lub u góry ekranu (w zależności od wykorzystywanej przeglądarki) pojawia się ikona z zamkniętą kłódką – jej obecność potwierdza, że strona jest zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa, a połączenie jest szyfrowane. Po kliknięciu na kłódkę należy sprawdzić poprawność oraz aktualność certyfikatu. Należy zwrócić uwagę, że tylko połączenie poprawnego adresu oraz poprawnej treści certyfikatu może gwarantować, że strona jest legalna i nie jesteśmy celem ataku phishingowego.

PODSUMOWUJĄC:

1. Bank nigdy nie prosi o podanie: kodu jednorazowego z narzędzia autoryzacyjnego podczas logowania ani o podanie więcej niż jednego kodu z danego narzędzia przy wykonywaniu jednej transakcji.

2. Jeżeli cokolwiek w wyglądzie strony internetowej banku wzbudzi zaniepokojenie klienta, przed zalogowaniem do serwisu transakcyjnego powinien on skontaktować się z konsultantem Contact Center.

3. Aby uniknąć zainfekowania komputera niebezpiecznymi wirusami, należy korzystać z legalnego oprogramowania i regularnie je aktualizować. Trzeba też dbać o bezpieczeństwo własnego komputera poprzez stosowanie aktualizowanych na bieżąco programów antywirusowych oraz firewalla. Jeżeli tylko jest to możliwe, podczas korzystania z bankowości internetowej należy używać własnego komputera.

Jeżeli już otworzyliśmy link z otrzymanej wiadomości i podaliśmy jakiekolwiek dane na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO/Inteligo, powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z konsultantem pod jednym z numerów: 801 307 307, 800 121 121 (numer dla dzwoniących w kraju) lub +48 81 535 60 60, +48 81 535 67 89 (numer dla dzwoniących w kraju, z zagranicy i z telefonów komórkowych). Reklamacje są w takich przypadkach rozpatrywane indywidualnie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają