Uważaj na teleoszustów

2012-09-24 4:00

Masz telefon stacjonarny? Jesteś na celowniku naciągaczy! Bądź czujny i nie daj się namówić na szybką zmianę operatora

Nieuczciwi przedstawiciele niektórych firm podszywają się pod pracowników Telekomunikacji Polskiej i namawiają łatwowiernych klientów do podpisania nowej umowy. Powstała nawet firma, która nazywa się "Telekomunikacja Dzień Dobry" - klienci myślą, że dzwoni do nich ktoś z TP i zwyczajnie się z nimi wita. Oszuści mówią, że Telekomunikacja zmienia się w Orange i przekonują, że teraz klienci będą mniej płacić za telefon. Grożą nawet, że jeśli szybko nie podpiszą nowej umowy, nie będą mieli telefonu.

Zadzwoniła do mnie jakaś pani, przedstawiła się, że jest z firmy telekomunikacyjnej i zaproponowała zmianę operatora - opowiada Józef Głogowski z Jędrzejowa. - Kiedy powiedziałem, że mam umowę z Telekomunikacją Polska i nie mogę jej zerwać, usłyszałem: "Jesteśmy podczepieni do Telekomunikacji Polskiej, bo dzier-żawimy od nich łącze. To w zasadzie ta sama firma, ale u nas dostanie pan lepsze warunki".

Telekomunikacja Dzień Dobry

Schemat działania jest zawsze taki sam. Przedstawiciel nieuczciwej firmy dzwoni do klienta. Przedstawia się "Telekomunikacja". Jak ktoś po tym dodaje "Dzień Dobry", trudno domyślić się, że to nazwa firmy. Potem przyjeżdża kurier z umową. Każe ją szybko podpisać.

Ofiara najczęściej dowiaduje się, że została oszukana, gdy przychodzi pierwszy rachunek. Wtedy jest już jednak za późno na wycofanie się z umowy, bo nowy operator grozi karami za wcześniejsze jej zerwanie. Dodatkowo, jeśli ktoś podpisał umowę na czas określony, może jeszcze dostać karę od Telekomunikacji za jej wcześniejsze zerwanie.

Jak się wycofać z umowy

Jeśli uważasz, że zostałeś oszukany, masz 10 dni na odstąpienie od umowy, o ile jej zawarcie nastąpiło poza lokalem przedsiębiorstwa, np. w twoim mieszkaniu lub przez telefon (podstawą prawną odstąpienia jest art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.). Powinieneś to zrobić bezpośrednio u operatora, z którym podpisałeś nową umowę lub możesz wysłać do tego operatora list polecony z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy.

Uwaga! Po upływie 10 dni możesz zawsze rozwiązać umowę, niestety ma to już konsekwencje wynikające z zapisów tej umowy. Najczęściej dotyczy to kar za przedterminowe rozwiązanie umowy.

Jak się nie dać oszukać

- dopytać, jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, zwłaszcza gdy twierdzi, że jest z telekomunikacji;

- sprawdzić jego tożsamość: - w przypadku kontaktu telefonicznego poprosić o dane telemarketera i nazwę operatora oraz kontakt w późniejszym terminie, w tym czasie zweryfikować handlowca na infolinii 801-505-505; - w przypadku bezpośredniego kontaktu poprosić o okazanie identyfikatora firmowego bądź pisemnego upoważnienia do reprezentowania firmy, zweryfikować handlowca na infolinii 801-505-505;

- sprawdzić, czy prezentowana przez niego oferta jest ofertą Telekomunikacji Polskiej;

- zwrócić uwagę na formularze, którymi posługuje się przedstawiciel handlowy - na takich dokumentach powinna być wyraźna nazwa i logo Orange;

- dopytać się, czy podpisanie umowy u tego handlowca oznacza zmianę operatora;

- sprawdzić, w ilu egzemplarzach jest podpisywana umowa;

- przed podpisaniem dokładnie przeczytać dokumenty.

Co robić, gdy zostałeś oszukany

1. Zadzwoń na bezpłatną infolinię 800-500-005 (czynna poniedziałek - piątek w godz. 8-20, sobota 8-16). Możesz tu zgłaszać podejrzenie oszustwa lub próby oszustwa ze strony przedstawiciela handlowego innej firmy telekomunikacyjnej namawiającej do zmiany operatora lub zakresu dotychczasowych usług.

2. Możesz upoważnić pisemnie Orange (firma wyśle do ciebie kuriera z dokumentami) do zajęcia się twoją sprawą - to pozwoli firmie Orange wystąpić do operatora w celu wyjaśnienia zgłoszonego nadużycia.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają