Do 1998 roku polo był najmniejszym modelem w ofercie Volkswagena. Czwarta generacja popularnej "polówki" pojawiła się w 2001 roku. Nadwozie auta wykorzystuje płytę podłogową wspólną dla ówczesnego seata ibizy i skody fabii. W 2002 roku w palecie silników pojawiła się jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dwa lata później pojawiły się wersje sedan, fun i GT. W 2005 roku w ramach modernizacji auto otrzymało m.in. nowe przednie i tylne lampy. W 2006 roku pojawiła się ekologiczna wersja BlueMotion z trzycylindrowym silnikiem TDI oraz cross polo, czyli polo o wyglądzie małego SUV-a.
Mogłoby być lepiej
W najnowszym raporcie TUV-u na temat niezawodności aut polo czwartej generacji wypada niezbyt dobrze, bo trochę poniżej średniej. Jeśli chodzi o typowe usterki, to według niemieckich źródeł nadal są nimi problemy związane z instalacją elektryczną w układach podnoszenia szyb, centralnego zamka i szyberdachu. Kłopoty sprawiają też sprzęgło i przekładnie, a w silnikach TDI paski rozrządu, turbosprężarki i powietrzne przewody ciśnieniowe. Natomiast przyczyną przegrzania silników są wycieki płynu z układu chłodzenia.
Cylindry trzy
- Najbardziej popularne są wersje benzynowe wyposażone w trzycylindrowy silnik o pojemności 1,2 l, występujący w wersji z dwoma lub czterema zaworami na cylinder. Często też spotyka się auta z czterocylindrowym, szesnastozaworowym motorem 1,4 l. Natomiast wśród diesli najliczniejszą grupę stanowią trzycylindrowe jednostki 1,4TDI.