Wielkie święto miłośników kolei! Zobacz program imprezy!

2014-08-18 12:23

Upragnione wakacje powoli dobiegają końca. Jak najlepiej wykorzystaź te ostatnie chwile lata? Możesz odbyć niezapomniana podróż pociągiem retro oraz wziąć udział w Parowozjadzie – rodzinnym pikniku z parowozami w roli głównej.

Organizowane przez PKP Cargo święto miłośników kolei i pasjonatów dobrej rodzinnej zabawy na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych wydarzeń związanych z historią kolei. W weekend 23 i 24 sierpnia w Chabówce (woj. małopolskie) odbędzie się już dziesiąta Parowozjada – wielki piknik z udziałem parowozów.

WEHIKUŁ CZASU

W miejscowym skansenie we wszystkie wakacyjne weekendy dwa razy dziennie organizowane są kursy pociągami retro na trasie Chabówka – Mszana Dolna – Chabówka. Podróż zabytkowym pociągiem sprzed osiemdziesięciu lat to dla odwiedzających wspaniała forma aktywnego wypoczynku. Podczas Parawozjady zostaną uruchomione dodatkowe pociągi retro prowadzone zabytkowymi parowozami na trasach ze skansenu do Dobrej k. Limanowej, Zakopanego oraz do stacji Rabka Zaryte i z powrotem. PKP Cargo jako mecenas zabytków techniki kolejowej dołożyło wszelkich starań, aby pociągi Cargoretro oddawały realia lat 30. Spółka zadbała nawet o takie detale, jak bilety, które zostały stworzone na wzór biletów kolejowych z przeszłości.

ZABYTOWE LOKOMOTYWY I WAGONY


Jak co roku, i tym razem PKP Cargo przygotowało szereg atrakcji. Poza możliwością zobaczenia z bliska zabytkowych parowozów, zwiedzania historycznych składów i infrastruktury parowozowni, miłośnicy kolei – mali i duzi – mogą odbyć niezapomnianą podróż pociągiem retro, a nawet przejechać się w kabinie maszynisty. Będzie można zobaczyć bezcenne, zabytkowe pojazdy szynowe, stacjonujące na co dzień na terenie skansenu. Znajdują się tam między innymi wagony pasażerskie oraz towarowe z końca XIX i początku XX wieku. Warte uwagi są z pewnością wagony towarowe, a wśród nich ponad stuletnie wagony cysterny, węglarki, jak również unikatowy na skalę światową polski wagon do przewozu gęsi. PKP Cargo przygotowało również wiele atrakcji dla najmłodszych uczestników imprezy. W programie znajdą się m.in. konkursy, zabawy, animacje i występy artystyczne.

SKANSEN WYJĄTKOWY

Chabówka od zawsze była jednym z ważniejszych miejsc na mapie polskich kolei. Wybudowana blisko 130 lat temu stacja od 1899 roku aż do dziś gościła każdy pociąg relacji Kraków – Zakopane. Nic więc dziwnego, że były lata, gdy w tej malowniczej górskiej wiosce stacjonowało ponad 50 parowozów. Pamiątką po tej złotej erze mało- polskich kolei jest Skansen Taboru Kolejowego, który został otwarty w 1993 roku na terenie dawnej parowozowni. Skansen słynie z najliczniejszej i jednej z najciekawszych kolekcji eksponatów związanych z historią kolejnictwa na ziemiach polskich. Na kilku torach urządzono ekspozycję składającą się z wycofanych z ruchu parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, wagonów, pługów, żurawi i innego taboru specjalnego. Do obsługi czynnych parowozów (prowadzących pociągi retro) pozostawiono urządzenia umożliwiające zaopatrzenie ich w węgiel i wodę oraz oczyszczenie paleniska.

LOKOMOTYWY STARE I STARUSIEŃKIE

Napędzane para stalowe rumaki fascynują ludzi od pokoleń. To tym mocarnym, buchającym para i sypiącym sadza cudom techniki sprzed ponad stu lat światzawdzięcza postęp techniczny, który ruszył z kopyta w XX wieku. W Chabówce nie może wiec zabraknąć żadnego szanującego się fana kolejnictwa.

W tym roku wszyscy przybyli na imprezę goście będą mogli podziwiać aż osiem parowozów oraz dwa muzealne pojazdy spalinowe. Poza lokomotywami z Chabówki zaprezentowane zostaną również parowozy ze Skansenu w Pyskowicach, z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej oraz z parowozowni w Wolsztynie, a także dwie zagraniczne maszyny z Czech i Słowacji.

GWIAZDY „PARAWOZJADY":

Słowacki 477.013 (Papagaj) Papuga

Parowóz 477.013 to trzycylindrowy tendrzak o układzie osi 2 „D 2" wykorzystywany niegdyś do obsługi szybkiego ruchu podmiejskiego. Zbudowany w 1951 roku przez producenta ČKD, numer seryjny 3012, jest reprezentantem serii 60 lokomotyw. Kocioł jest konstrukcji całkowicie spawanej (pierwszy tego typu w Czechosłowacji), posiada mechaniczny podajnik węgla, system kominowy Kylchap, łożyska toczne osi. Maszyny serii 477 pracowały do lat 70. ub. wieku. Obecnie lokomotywa znajduje się pod opieką Klubu miłośników pojazdów kolejowych w Popradzie.

Czeski 477.043 (Papouszek) Papuga

Lokomotywa została wyprodukowana w 1954 roku w ČKD Praha i jest bliźniaczym parowozem słowackiej maszyny 477.013. Dzięki swojej mocy 2100 koni mechanicznych oraz stosunkowo dużym przyspieszeniu pierwotnie był przeznaczony do transportu podmiejskiego w dużych miastach i dla pociągów ekspresowych na krótszych trasach. Ten egzemplarz zakończył służbę w Kolinie, a następnie został sprzedany do ciepłowni w Malesice – dzielnicy Pragi. W 2001 roku został oddany do ponowne służby i przypisany do parowozowni w Louny. Jest nazywany „Papouszek" (papugą) ze względu na jego kolorystykę zewnętrzną.

TKt48-18

Lokomotywa została wyprodukowana w 1951 roku w zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Służbę na PKP rozpoczęła w kwietniu 1951 roku w Warszawie. Na Dolny Śląsk została skierowana w październiku 1964 roku, a od 1994 roku stacjonuje w Jaworzynie Śląskiej (obecnie w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku). „Tekatki" były przeznaczone do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Wykonywały pracę, którą w dzisiejszych czasach wykonują elektryczne zespoły trakcyjne.

Ty42-24

Zbudowany w 1945 roku w Chrzanowie. Do 1984 roku wykonywał pracę eksploatacyjną w PKP. W 2008 roku trafił do Pyskowic, gdzie zaopiekowało się nim Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów, które w 2013 roku przywróciło parowóz do czynnej służby.

Ty42-107

Parowóz wyprodukowany w 1946 roku w Zakładach Metalowych H. Cegielskiego w Poznaniu. W 1997 roku został wycofany z eksploatacji. Do skansenu w Chabówce został przewieziony z Rybnika w 2007 roku, gdzie w kwietniu 2013 roku, po wykonaniu naprawy głównej, został przywrócony do ruchu.

TKh49 -1 typu „Ferrum"

Zbudowany w 1961 roku w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Parowozy tej serii produkowano od 1948 do 1960 roku z przeznaczeniem dla kolei użytku niepublicznego. Jedyny egzemplarz, który został
przyjęty na inwentarz PKP, był własnością huty „Florian" w Świętochłowicach. W 1996 roku został
przekazany do Skansenu w Chabówce, gdzie pracuje do dziś, obsługując pociągi retro.

Ol12 - 7

Parowóz został zbudowany w 1912 roku w Wiedniu. Jest dziełem znanego austriackiego inżyniera Karla Goelsdorfa, któremu zawdzięcza elegancką, jak na owe czasy sylwetkę i design. Stanowił zmodernizowaną wersję (na parę przegrzaną) austriackich parowozów serii 329. Po pierwszej wojnie światowej PKP przejęły 106 maszyn tego typu, które obsługiwały pociągi osobowe na liniach kolejowych byłego zaboru austriackiego. Na co dzień stacjonuje w Chabówce i jest jedynym zachowanym w Polsce parowozem tej serii. Jest też najstarszym czynnym parowozem w Polsce. Muzealne pojazdy spalinowe, tj. wagon spalinowy SN61–168 oraz lokomotywa

GDZIE, CO, JAK: PAROWOZJADA 2014

 

23.08.2014 - dzień I

10.00 – 21.30

Otwarcie skansenu dla zwiedzających (Szereg atrakcji towarzyszących dla dzieci i dorosłych na scenie oraz na terenie skansenu)
12.30 – 13.00
Uroczyste otwarcie Parowozjady (powitanie Gości, przecięcie wstęgi)
13.00 - 14.00
Parada parowozów
15:00 – 16:30
Pokaz składów pociągów historycznych
20:00 – 21:00
Koncert muzyki country

I DNIA O GODZINIE 21:00 ROZPOCZNIE SIĘ RÓWNIEŻ POKAZ SZTUCZNYCH OGNI!
(21:00- 21:30)

24.08.2014 - dzień II

10.00 – 16.00
Otwarcie skansenu dla zwiedzających (Szereg atrakcji towarzyszących dla dzieci i dorosłych na scenie oraz na terenie skansenu)
10:00 – 16:00
Atrakcje parowozowe:
- bezpłatne zwiedzanie skansenu
- przejażdżki w kabinie maszynisty parowozu
- przejażdżki w drezynie ręcznej
13:00 – 14:30
Zawody Parowozów

 

 

 

Tegoroczna impreza odbędzie się w stylistyce country. Dodatkowo zarówno w sobotę jak i w niedziele będą kursowały pociągi retro.


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki